Google Website Translator Gadget

luni, 30 ianuarie 2012

Despre franciza

Deorece cred ca e o oportunitate buna de afaceri ,m-am gandit sa scriu depre franciza .
        Franciza reprezinta cedarea dreptului de exploatare asupra drepturilor de proprietate industriala sau intelectuala ,unei alte persoane ,in scopul productiei si (sau)comercializarii produselor obtinute sau serviciilor prestate ,impreuna cu asistenta tehnica si toate cunostintele necesare pentru exploatarea acestora,
        In acest scop ,proprietarul (franchiser) incheie un contract cu beneficiarul (francizat) in care se prevad conditiile acordarii francizei .
Conditii de obtinere a francizei :
1) plata unei taxe de intrare in sistem
2)plata unei redevente anuale,sub forma unui procent din cifra de afaceri
3)beneficiarul trebuie sa mentina permanent un anumit standard de calitate.
Cadrul juridic este asigurat prin Ordonanta nr.52 din 28 august 1997.Actul normativ prevede ca :
a)Francizorul este un comerciant care:
   - este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate, cu conditia ca drepturile sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
     -confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
    -asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii înregistrate;
    -utilizeaz personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurând dezvoltarea si viabilitatea produsului.
    -  selecţionează beneficiarul care face dovada competenţelor solicitate, respectiv: calităţi manageriale şi capacitate financiară pentru exploatarea afacerii.
 

b)Beneficiar este un comerciant, persoana fizica sau juridica,selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza asa cum este ea definita de catre francizor
  Avantaje :

1.exploatarea unei marci de prestigiu
2.achiziționarea sau utilizarea unui produs sau serviciu consacrat
3.utilizarea unor tehnici de productie, comercializare si marketing perfectionate in timp si cu un grad inalt de rentabilitate .Acest fapt ofera un avantaj concurential important care,impreuna cu celelalte mentionate, face mai usoara obtinerea unei pozitii mai bune pe piata.
4.permite francizatului aspirant să isi îmbunătățească abilitatea de a obtine asistentă financiară.

Dezavantaje :
1. costurile francizei (taxa +redeventa) care diminueaza rentabilitatea afacerii
2.obligativitatea mentinerii permanente a unui anumit standard de calitate
3. furnizarea obligatorie ,la cererea francizorului, a oricarei informatii de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza.Acest lucru duce la reducerea independentei fata de francizor care,in functie de aceste informatii ,poata sa impuna anumite masuri prin care sa se asigure ca afacerea este rentabila si redeventa poate fi platita
4.taxa de patrundere in sistem nu mai poate fi recuperata, in cazul in care contractul nu se incheie

Niciun comentariu: