Modificari ale codului fiscal,din 2014

In Monitorul Oficial nr. 703/15.11.2013, a fost publicata OUG nr. 102/2013, prin care au fost aduse modificari si completari Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

- scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;

- scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare;

- scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.

Aceste scutiri se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.

Au fost introduse, respectiv modificate, si prevederile referitoare la:

- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;

- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru;

- neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.

Un nou formular fiscal.in faza de proiect Formularul 256,,Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice"

Acesta este menit sa stabilieasca din oficiu impozitul pe veniturile persoanelor fizice, se mentioneaza in proiectul ANAF.
Sistemul de impozitare pentru anumite categorii de venituri realizate de persoanele fizice a suferit o serie de schimbari privind:
  • modul de stabilire a venitului net, pentru contribuabilii care desfasoara activitati agricole;
  • termenele de plata pentru impozitul anual datorat in cazul veniturilor din agricultura impuse pe baza normelor de venit;
  • includerea in sfera veniturilor impozabile a veniturilor din silvicultura si piscicultura;
  • impunerea pe baza normelor de venit a activitatilor de inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica;
  • desfiintarea deciziilor de impunere din oficiu, in cazul in care contribuabilul depune declaratia de venit, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
Cititi mai multe aici


Guvernul vrea sa renunte la sistemul de TVA la incasare pentru firmele cu cifre de afaceri sub 500.000 euro

TVA la incasare care se aplica in prezent pentru firmele cu cifre de afaceri de pana la 500.000 de euro ar putea fi eliminat, din cauza faptului ca a dezavantajat intreprinderile mici si mijlocii (IMM), a declarat, astazi, Maria Grapini,

Citeste mai mult: aici

Din ciclul balbaielile Guvernului......

Contributiile sociale datorate pe castigurile din dividende

Persoanelor fizice rezidente li se retine si se vireaza o cotă de 16%,din valoarea dividendelor,de catre platitorul acestora, asa cum prevede art. 67 alin. (1) din Codul Fiscal.Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care impozitul este exigibil.
Veniturile din dividende sunt considerate venituri din investitii (conform articolului 65 din Codul Fiscal).
Beneficiarii de dividende vor trebui sa plateasca si contributii de asigurari sociale de sanatate,daca nu realizează într-un an fiscal:
• venituri din salarii sau asimilate salariilor;
• venituri din îndemnizaţiile de şomaj;
• venituri din pensii mai mici de 740 lei;

S-a modificat COR si se afla in proiect introducerea unor grupe noi..Actualizarea trebuie operata in REVISAL

 Au fost adaugate  44 de ocupatii, printre care se regasesc si urmatoarele: asistent analist de informatii, asistent de medicina dentara, asistent registrator principal, auditor in managementul riscului, conservator/restaurator pictura murala/pictura pe lemn, manager de facilitati.

In acelasi timp, au fost radiate din 
COR 2013 urmatoarele ocupatii:

-    "sef oficiu cadastru", cod 131113.
-    "cercetator in cadastru", cod 211441.
-    "inginer de cercetare in cadastru", cod 211442.
-    "asistent de cercetare in cadastru", cod 211443.

Actualizarea in ReviSal se va face manual, accesand meniul Instrumente si, mai apoi, submeniul Actualizare COR. 

Anexa cu modificarile o puteti condulta aici 

Rabla 2013 continua: 3000 de noi tichete valorice, alocate de stat.

           Administratia Fondului pentru Mediu a alocat 3.000 de tichete valorice pentru persoanele fizice in cadrul Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2013.Asadar,proprietarii de masini uzate au posibilitatea de a se adresa din nou firmelor colectoare, in vederea casarii acestor autoturisme.
           Distribuirea tichetelor valorice catre colectorii validati in program se va realiza in datele de 14 si 15 noiembrie 2013, programarea colectorilor fiind deja realizata de AFM dupa cum urmeaza:
  • in 14 noiembrie, colectorii din judetele: Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Buzau, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara - lista completa AICI
  • in 15 noiembrie, colectorii din judetele: Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu-Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea, Bucuresti - lista completa AICI
O lista completa cu numarul de tichete valorice distribuite pe fiecare judet este disponibila AICI.

Ordinul Nr.2272 din 30.10.2013


Ordinul Nr.2272 din 30.10.2013pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publiceACT EMIS DE: Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor VarstniceACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 12 noiembrie 2013




Având în vedere:

–Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

–Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare;

–Hotărârea Guvernului nr. 10/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare,în bazaart. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2013, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emite următorul ordin:

Articolul 1 Se aprobă Procedura de aplicare a prevederilorart. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2 Prevederile prezentului ordin se aplică de către casele teritoriale/sectoriale de pensii şi direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Articolul 3P
rezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice,
Teodor Codrin Scutaru,
secretar de stat

Cand se se aplica 9% TVA la paine si cand 24% ?

          Cota de 9 % TVA se aplica doar in cazul cumpararii (livrarii)directe catre populatie .Daca este vorba de serviciile de restaurant si de catering, potrivit pct. 142 din Normele codului fiscal,acestea sunt caracterizate printr-un complex de activitati in care predomina serviciile, iar furnizarea de hrana si/sau de bauturi este doar o componenta.
         Astfel, avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus, precum si faptul ca elementele componente ale prestarii serviciilor de restaurant nu se analizeaza separat, acestea fiind elemente ale unui intreg in care predomina serviciile, in cazul serviciilor de restaurant se aplica in continuare cota standard de TVA de 24%, inclusiv in situatia in care acestea au in componenta si furnizarea de paine sau de produse de panificatie.
        Reamintim ca,incepand cu 1 septembrie 2013, conform art. 140 alin. 2) pct. 1 si pct. 2 din Codul fiscal, este aplicabila  cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:

- toate sortimentele de paine, precum si urmatoarele specialitati de panificatie: cornuri, chifle, batoane, covrigi, minibaghete, franzelute si impletituri, care se incadreaza in grupa produse de brutarie la codul CAEN/CPSA 1071;

- faina alba de grau, faina semialba de grau, faina neagra de grau si faina de secara, care se incadreaza la codul CAEN/CPSA 1061 .

SALARIUL MINIM BRUT- PROIECT LEGISLATIV

Pe site-ul Ministerului Muncii a fost publicat spre dezbatere un proiect legislativ privind stabilirea salariului minim brut pe tara.
Propuneri :
• Incepând cu data de 1 ianuarie 2014 , salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte la 850 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 ore în medie pe lună în anul 2014, reprezentând 5,059 lei/oră.
• Începând cu data de 1 iulie 2014, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte la 900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 ore în medie pe lună în anul 2014, reprezentând 5,357 lei/oră.
• Stabilirea, pentru personalul încadrat prin încheierea unui contract individual de muncă, de salarii de bază sub nivelul celui prevăzut anterior constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

Microintrepinderile.Prag nou de incadrare in categorie

                Guvernul a hota rat ca ,incepand cu anul 2014, se va aplica o noua limita a veniturilor pentru microintreprinderi. Astfel, de la 65.000 euro, se trece la limita de venituri de 220.000 lei (aproximativ 50.000 euro).Peste acest prag,firmele trec la regimul de plata a impozitului pe profit, reglementare care se va aplica incepand cu 2014.
                Vor fi incluse in categoria microintrprinderilor,impositate cu 3% si si societatile care inregistreaza cel mult 20% dn venituri din activitati de consultanta si management.Se va trece astfel la plata impozitului pe profit, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 220.000 lei sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20 % inclusiv.
Incepand de la 1 ianuarie 2016 ,depasirea plafonului de 65.000 euro sau a ponderii de 20%, noile prevederi stabilesc ca la depasirea limitelor amintite, se va plati impozit pe profit incepand cu trimestrul respectiv.