PFA si intreprinderile familiale pot lucra cu zilierii

        Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri s-a  modificat incepand cu 1 noiembrie 2013,prin  Legea nr. 277/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 661, din 29 octombrie 2013 si va intra astazi in vigoare .
Noile reglementari extind semnificatia termenului "beneficiar de lucrari" astfel incat forta de munca in regim ziler sa poata fi utilizata, pe langa persoanele juridice, si de persoana fizica autorizata, intreprinderea familiala si intreprinzatorul persoana fizica, titular al intreprinderii individuale
        Minorii in varsta de 15 ani por lucra ca zilieri,daca au acordul parintilor sau al reprezentantilor legali.Acestia vor desfasura activitati "potrivite cu dezvoltarea fizica, aptitudinile si cunostintele sale, daca astfel nu ii sunt periclitate dezvoltarea si sanatatea personala
        Beneficiarul care foloseste, ca zilieri, minori in varsta de cel putin 15 ani si de cel mult 18 ani are obligatia de a respecta si dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 600/2007 privind protectia tinerilor la locul de munca.
        Noul act normativ da beneficiarului posibilitatea de a plati zilierului si la sfarsitul intregii perioade, cu o conditie: zilierul si angajatorul trebuie sa semneze un acord in acest sens. "Plata remuneratiei se poate realiza si la sfarsitul perioadei activitatii, numai cu acordul scris al partilor
        Modificarile la Legea zilierilor prevad ca activitatea desfasurata de zilier nu confera acestuia calitatea de asigurat in sistemele de asigurari publice. Astfel, pentru a fi asigurat, zilierul isi poate incheia, optional, asigurari la sistemul public de pensii, sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si la sistemul de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale.
         In ceea ce priveste amenzile, legea aplicabila de astazi nu modifica substantial regulile. Astfel, potrivit documentului citat, beneficiarii care folosesc zilieri fara sa indeplineasca anumite obligatii impuse de legea in vigoare vor fi pedepsiti cu amenzi cuprinse intre 4.000 si 10.000 lei. Mai exact, este vorba, printre altele, despre urmatoarele obligatii:

-durata zilnica de executare a activitatii unui zilier nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru lucratorii minori care au capacitate de munca.
-niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
-beneficiarul nu poate angaja zilieri sa desfasoare activitatea in beneficiul unui tert.
         In plus, actul normativ da posibilitatea achitarii pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii, facilitate care nu se aplica in prezent.

Cititi legea accesand acest link.



Valoarea noua a unui tichet de masa

Potrivit reglementarilor, pentru semestrul II a.c., incepand cu luna noiembrie:

-    valoarea nominala a unui tichet de masa este  de 9,35 lei, potrivit prevederilor art. 31 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 5/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

Tichetele de cresa


             Societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor de cresa, reglementarile fiind stipulate de Legea nr. 193/2006. 
                Tichetul de cresa reprezinta un beneficiu extrasalarial pe care un angajator il poate acorda propriilor angajati.Acesta se acorda numai daca angajatorul doreste acest lucru.Nu este obligatoriu .
                 Pentru sumele acordate in tichete de cresa in limitele impuse de lege, atat angajatorii cat si angajatii sunt scutiti de plata taxelor salariale, doar angajatul platind 16% impozitul pe venit. Tichetele de cresa se pot acorda numai angajatilor care au copii cu varste cuprinse intre 0-3 ani, dar care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.

-    valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 430 lei, potrivit prevederilor pct. 6.1 si 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.317/2006, cu modificarile ulterioare.

Intrerupere activitate PFA

-Se va proceda la depunerea unei cereri de înregistrare de menţiune la ONRC prin care solicitati suspendarea activitatii PFA pe o perioada de maxim 3 ani.
-Dupa eliberarea certificatului de mentiuni de ONRC depuneti la administratia financiara de care apartineti si ocerere de “suspendare a activităţii pe perioada de …ani". Aveti in vedere ca trebuie sa aveti contributiile si impozitul achitate la zi.
-Dupa suspendare nu uitati sa depuneti declaraţia 200 pentru venitul realizat în perioada de funcţionare in anul respectiv

IMPOZITUL PE VENITURILE DIN SALARII-ELEMENTE NOI ADUSE DE NORMELE LA CF IN 2013

Baza legala: HG 84/2013, Legea 571/2003 cu modificari si completari ulterioare; HG44/2004 privind Normele de aplicare a Codului fiscal cu modificari si completari ulterioare; OG 8/2013
Prevederile art.57 din Legea 571/2003 cu modificari si completari ulterioare aduc precizari in legatura cu determinarea impozitului lunar, final, retinut la sursa de catre platitorii de venituri. Astfel, ca regula generala, impozitul lunar se calculeaza la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul.
Baza de calcul se calculeaza ca si diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
• deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
• cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
• contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro.
Prin modificarile aduse de Normele de aplicare a Codului fiscal cu modificari si completari ulterioare, baza de calcul se extinde si la urmatoarele venituri:
• indemnizata lunara a asociatului unic;
• drepturile de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca;
• sumele reprezentand drepturile prevazute la pct. 68 lit. c1) si l1) din Codul fiscal;
• incepand cu 01 februarie 2013 conform OG8/2013 s-a introdus reglementarea potrivit careia in cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.

Detasarea unui salariat..Plata salariului.

Conform art. 47 alin. (1) din Codul muncii, drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea.Acesre drepturi vor fi achitate de catre angajatorul care a dispus detasarea ,numai in cazul in care numai daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, potrivit alin. (4)
Aceasta deoarece ,pe perioada detasarii, CIM se suspenda in baza art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii,avand ca efect ,potrivit art. 49 alin. (2) din acelasi cod, suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator.Salariatii detasati vor  aparea in statul de plata al unitatii care i-a detasat cu venit zero .Evident ,veniturile salariale ale acestora vor fi inregistrate in statul de plata al unitatii care le plateste salariul ,precum si in declaratia 112 .
               Alin. (3) al aceluiasi articol prevede ca, pe durata suspendarii pot continua sa existe alte drepturi si obligatii ale partilor decat cele prevazute la alin. (2), daca acestea sunt prevazute prin legi speciale, prin contractul colectiv de munca aplicabil, prin contracte individuale de munca sau prin regulamente interne.

               

Inregistrarea unei detasari in REVISAL

        Incazul detasarii unui salariat,doar angajatorul care detaseaza are obligatia inregistrarii acestei operatiuni in REVISAL,completand perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior inceperii acesteia.
       Iata cum operam in REVISAL
se selecteaza "Detasare" din meniul "Contracte";
- din lista de contracte se selecteaza contractul salariatului ce urmeaza sa fie detasat;
- se completeaza data de inceput si data de sfarsit a detasarii, precum si denumirea, CIF/CUI/CNP ale angajatorului la care salariatul este detasat si tara angajatorului dendestinatie;

Atentie! Angajatorul la care salariatul este detasat nu are obligatii cu privire la inregistrarea detasarii in REVISAL.

Noul video-clip al Angelei Gheorghiu-,,Copacul"



 Angela Gheorghiu
De astazi, "Copacul" poate fi ascultat si la radio.
Videoclipul piesei are peste 13.000 de vizualizari, la doar o zi de la lansare

"Am incercat efectul piesei pe mai multe scene din lume: prima oara a fost in concertul alaturi de superbul meu coleg si prieten, Placido Domingo, la Londra, la O2 Arena. Mii si mii de oameni au ovationat si mi-am spus: 'Angela, ai avut dreptate!'. De atunci interpretez aceasta piesa aproape in fiecare concert al meu"

Bancuri...

Ion avea 35 de ani şi era tot neînsurat. Într-o zi, la un bar, se întâlneşte cu Gheorghe şi se bagă la o bere, unde încep să discute:
- Mă loane, dar tu chiar nu ai găsit vreo fată să îţi placă?
- Ba da! Mai multe chiar!
- Păi şi atunci care e problema?
- Nu i-au plăcut mamei, mă! Indiferent pe cine-i prezint, mamei nu-i place!
- Păi atunci e simplu! Data viitoare alege o fată care să-i semene mamei tale şi precis o să o placă. Peste un timp se întâlnesc iar. Ion era supărat foc.
- Ce ai Ioane de eşti aşa supărat?
- M-am luat după tine şi am dus acasă o fată leit mama.
- Şi ce-a zis maică-ta? Nu i-a placut?
- Ba da! Cât a stat fata la mine, erau nedespărţite!
- Şi atunci care e baiul?
- Asta e prima pe care n-o suportă tata!

*Un scotian insurat se duce la spovedanie si-i spune preotului:
- Parinte, aproape ca am avut o aventura cu o alta femeie!
- Cum adica, “aproape”? intreaba preotul.
- Pai, ne-am dezbracat, ne-am frecat bine unul de altul, dar apoi ne-am oprit.Preotul este revoltat:
- A te freca unul de altul este ca si cum ai fi bagat-o inauntru! Nu trebuie sa te mai vezi cu femeia aceea. Ca penitenta, trebuie sa spui 5 rugaciuni si sa pui 50 de lire sterline in cutia milei. Scotianul iese, spune rugaciunile si apoi se duce la cutia milei. Sta putin langa ea si da sa plece. Preotul, care-l urmarea cu privirea, fuge dupa el si-l avertizeaza:
-Te-am vazut! N-ai pus banii in cutie!
Scotianul raspunde, uimit:
- Da, parinte, dar am frecat banii de cutia milei si e a si cum i-as fi bagat inauntru, nu?

**Angajatul: - Scuzati-ma, domnule, pot sa vorbesc cu dumneavoastra?
Seful: - Sigur, intra, ce pot sa fac pentru tine?
- Stiti, sunt angajatul aceste firme de peste zece ani.
- Asa..
- Nu vreau s-o iau pe ocolite. As vrea o marire de salariu. Sunt mai multe companii care ma cauta dar am zis sa vorbesc cu dumneavoastra prima data.
- O marire? Ti-as da o marire de salariu, dar nu e timpul potrivit pentru asta acum.
- Va inteleg si stiu ca situatia economica curenta are un efect negativ asupra vanzarilor, dar trebuie sa luati in considerare ca muncesc mult, am initiativa si sunt loial acestei companii de peste zece ani.
- Ok, luand in considerare acesti factori si pentru ca nu am chef sa caut pe altcineva in locul tau, iti ofer o marire de 10% si inca 5 zile de concediu pe an. Ce zici?
- Excelent. Multumesc, domnule!
- Inainte sa pleci, de curiozitate, care sunt companiile care te cauta?
- Ooo ahh Electrica, Distrigaz, Romtelecom, ApaNova si banca.

Lemn sau plastic? Pe ce tocam?

         Pana nu demult, singurele funduri de tocat pe care le puteam achizitiona erau din lemn. Insa odata cu expansiunea supermarketurilor, am fost pusi in situatia de a face o alegere bazata nu doar pe forma sau dimensiunea fundului, cat si pe materialul din care acesta este confectionat. Desi traditia ne indeamna sa cumparam produse din lemn, citind etichetele fundurilor din plastic puteam fi convinsi de eficacitatea acestora si, mai ales, de avantajul pe care il prezinta acestea in fata celor din lemn: fiind un produs perfect plan, fara asperitati (spre deosebire de lemn), fundul din plastic  proteja (se pretindea) impotriva bacteriilor si a altor organisme microscopice.
        Ideea conform careia fundurile din lemn, prin aspectul poros, sunt o gazda numai buna pentru organisme precum salmonella, E colli, listeria, care se ascund in porii din lemn asteptand alte alimente pe care sa le contamineze, era foarte vehiculata intr-o perioada. Mai mult decat atat, in Statele Unite, oficiali din Departamentul de Sanatate recomandau populatiei sa evite fundurile din lemn din motivele expuse mai sus.
      In 1993, microbiologi de la Universitatea din Wisconsin au testat pentru prima data mitul conform caruia fundurile din plastic sunt mai bune decat cele din lemn intrucat protejeaza impotriva contaminarii cu diverse bacterii si germeni. Rezultatele au fost catalogate ca surprinzatoare, rasturnand ideile vehiculate pana atunci.