Cotele de tva aplicabile conform codului fiscal 2016

Art.291 cod fiscal prevede aplicarea urmatoarelor cote de TVA

(1) Cota standard se aplică asupra bazei de impozitare pentru operaţiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotelor reduse, iar nivelul acesteia este:
a) 20% începând cu data de 1 ianuarie 2016 şi până la data de 31 decembrie 2016;
b) 19% începând cu data de 1 ianuarie 2017.
(2) Cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri:
a) livrarea de proteze şi accesorii ale acestora, definite prin normele metodologice conform legislaţiei specifice, cu excepţia protezelor dentare scutite de taxă conform art. 292 alin. (1) lit. b);
b) livrarea de produse ortopedice;
c) livrarea de medicamente de uz uman şi veterinar;
d) cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
e) livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, cu excepţia băuturilor alcoolice, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzătoare acestor bunuri;
f) serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, altele decât berea care se încadrează la codul NC 22 03 00 10;
g) livrarea apei potabile şi a apei pentru irigaţii în agricultură.
(3) Cota redusă de 5% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele livrări de bunuri şi prestări de servicii:
a) manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, cu excepţia celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii;
b) serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii şi evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe, altele decât cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. m);
c) livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuinţa include şi amprenta la sol a locuinţei. În sensul prezentului titlu,prin locuinţă livrată ca parte a politicii sociale se înţelege:
1. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari;
2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap;
3. livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 m2 , exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de orice persoană necăsătorită sau familie. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Anexele gospodăreşti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul vânzării pot fi locuite ca atare şi dacă terenul pe care este construită locuinţa nu depăşeşte suprafaţa de 250 m2 , inclusiv amprenta la sol a locuinţei, în cazul caselor de locuit individuale. În cazul imobilelor care au mai mult de două locuinţe, cota indiviză a terenului aferent fiecărei locuinţe nu poate depăşi suprafaţa de 250 m2 , inclusiv amprenta la sol aferentă fiecărei locuinţe. Orice persoană necăsătorită sau familie poate achiziţiona o singură locuinţă cu cota redusă de 5%, respectiv:
(i) în cazul persoanelor necăsătorite, să nu fi deţinut şi să nu deţină nicio locuinţă în proprietate pe care au achiziţionat-o cu cota de 5%;
(ii) în cazul familiilor, soţul sau soţia să nu fi deţinut şi să nu deţină, fiecare sau împreună, nicio locuinţă în proprietate pe care a/au achiziţionat-o cu cota de 5%;
4. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei.

ART. 319 - Facturarea

(1) În înţelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hârtie ori în format electronic, dacă acestea îndeplinesc condiţiile stabilite în prezentul articol.
(2) Orice document sau mesaj care modifică şi care se referă în mod specific şi fără ambiguităţi la factura iniţială are acelaşi regim juridic ca o factură.
Un document justificativ este considerat factură dacă are,în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
  • numărul de ordine, în baza uneia sau a mai multor serii, care identifică factura în mod unic;
  • data emiterii facturii;
  • data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data încasării unui avans, în măsura în care această dată este anterioară datei emiterii facturii;
  • denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA sau, după caz, codul de identificare fiscală ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
  • denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit în România şi care şi-a desemnat un reprezentant fiscal, precum şi denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA, ale reprezentantului fiscal;
  • denumirea/numele şi adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum şi codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă;
  • denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit în România şi care şi-a desemnat un reprezentant fiscal, precum şi denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare prevăzut la art. 316 ale reprezentantului fiscal;
  • denumirea şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum şi particularităţile prevăzute în definirea bunurilor, în cazul livrării intracomunitare de mijloace de transport noi;
  • baza de impozitare a bunurilor şi serviciilor ori, după caz, avansurile facturate, pentru fiecare cotă, scutire sau operaţiune netaxabilă, preţul unitar, exclusiv taxa, precum şi rabaturile, remizele, risturnele şi alte reduceri de preţ, în cazul în care acestea nu sunt incluse în preţul unitar;
  • indicarea cotei de taxă aplicate şi a sumei taxei colectate, exprimate în lei, în funcţie de cotele taxei;
  • în cazul în care factura este emisă de beneficiar în numele şi în contul furnizorului, menţiunea "autofactură";
  • în cazul în care este aplicabilă o scutire de taxă, trimiterea la dispoziţiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice altă menţiune din care să rezulte că livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
  • în cazul în care clientul este persoana obligată la plata TVA, menţiunea "taxare inversă";
  • în cazul în care se aplică regimul special pentru agenţiile de turism, menţiunea "regimul marjei - agenţii de turism";
  • dacă se aplică unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi, una dintre menţiunile "regimul marjei - bunuri second-hand", "regimul marjei - opere de artă" sau "regimul marjei - obiecte de colecţie şi antichităţi", după caz;
  • în cazul în care exigibilitatea TVA intervine la data încasării contravalorii integrale sau parţiale a livrării de bunuri ori a prestării de servicii, menţiunea "TVA la încasare";
  • o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci când se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeaşi operaţiune.

De la 1 ianuarie 2016, sunt in continuare exceptate de la plata CASS sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate

Potrivit art. 224 alin. (1) lit. b) ultima teza din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei, sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.

Art. 224. – (1) Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei:

a) toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca;

b) tinerii cu varsta de pana la  ... 

...citeste mai departe

Plafoane fiscale actualizate la 2016 (in functie de cursul la 31.12.2015)

Sursa articolului contzilla.ro
Cursul valutar publicat de BNR la 31.12.2015 este : 4,5245 .
Cursul valutar EUR  valabil la 31.12.2015 (publicat in 30.12.2015) este : 4,5285.
1.Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi – cifra de afaceri sub 100.000 eur (cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în EUR este cel de la închiderea exerciţiului financiar precedent –la 31.12.2015 a fost de 4,5245  prin urmare plafonul este 452.450 lei.
2. Plafon pentru care ai obligatia de a te inregistra ca platitor de tva : cifra de afaceri : 65.000 eur.(220.000 lei)
3. Plafonul pentru a trece de la tva la incasare la tva normal – cifra de afaceri : 2.250.000 lei.

ANAF a aprobat metodele indirecte de stabilire a veniturilor si a ANAF a aprobat metodele indirecte de stabilire a veniturilor.

       Prin  Ordinulnr. 3733/2015  privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora si prin OpANAF nr. 3698/2015  pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal au fost aprobate metodele indirecte de stabilire a veniturilor si procedurile de modificare a vectorului fiscal. Reamintim ca a aparut o modificare semnificativa privind termenul de declarare a modificarilor ulterioare intervenite in structura unei persoane impozabile. Dupa inregistrare, orice modificare intervenita se declara la ANAF in termen de 15 zile fata de 30 zile cat era termenul de anul trecut. 

Metodele indirecte, conform ordin 3733/2015 sunt :metoda sursei si utilizarii fondului;  metoda fluxurilor de trezorerie si  metoda patrimoniului net,folosite in functie de situatia personala, de cazul concret in care se afla persoana fizica.
1metoda sursei si a utilizarii fondurilor  determina  totalul fondurilor utilizate de persoana fizica, comparandu-se diferenta intre folosirea acestor fonduri si sursa impozabila a lor.Concret ,stabileste diferenta dintre valoarea bunurilor achizitionate pe numele persoanei si veniturile declarate,determinand astfel venitul suplimentar din surse neidentificate si aplicarea tratamentului fiscal corespunzator.

2.Metoda fluxurilor de trezorerie presupune identificarea platilor facute din conturile bancare si compararea acestora cu veniturile declarate la impozitare.

3.Metoda patrimoniului net  porneste de la identificarea activelor si a altor bunuri si titluri financiare detinute de persoana fizica la sfarsitul perioadei comparativ cu inceputul perioadei. Cresterea de patrimoniu net se va compara cu veniturile declarate.

ORDONANŢA DE URGENŢA Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015

Prin  OUG nr. 57/2015 ,Valoarea punctului de pensie creşte de la 830,2 lei, la 871,7 lei, din 1 ianuarie 2016.

 Consultati aceasta ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene,precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, AICI


19 februarie va fi sarbatoare nationala .

         Legea nr. 305/2015 privind declararea zilei de 19 februarie "Ziua Brancusi",adoptata de Camera Deputatilor prin vot decisiv,la inceputul lui noiembrie, a fost promulgata vineri prin decret prezidential, In aceasta zi,autoritatile centrale si locale vor putea organiza si/sau sprijinii logistic si material manifestari cultural-artistice.
         ,,Ziua Brancusi" nu va fi zi nelucratoare  pentru salariati .
     

Contul 542 Avansuri de trezorerie-Monografie

Contul 542 “Avansuri de trezorerie” face parte din grupa 54 “Acreditive” și  este un cont de activ care respectă regulile de funcționare specifice, incepindu-si functia prin a se debita (inregistrarea intrarilor in debit).
-avansurile de trezorerie acordate (531);
-diferențele favorabile de curs valutar aferente avansurilor de trezorerie în valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercitiului financiar (765).
In creditul contului 542 se înregistrează:
-avansurile de trezorerie justificate prin achiziția de stocuri, inclusiv diferențele de preț nefavorabile aferente (301 la 303, 308, 361, 368, 371, 381, 388, 401);
-cheltuieli reprezentând valoarea materialelor nestocate, consumurilor de energie și apă, întreținere și reparații, primele de asigurare, studii și cercetare executate de terți, comisioane și onorarii, protocol, reclamă și publicitate, transport de bunuri, deplasări, poștale și telecomunicații, alte servicii executate de terți (602, 604, 605, 611 la 614, 622 la 626, 628);
-diurna cont 625
-sume reprezentând avansuri nejustificate (428);
-sumele reprezentând avansuri de trezorerie,nedecontate până la data bilanțului (461, 428);
-sume restituite în numerar reprezentând avansuri de trezorerie neutilizate (531);
-sume utilizate pentru achitarea altor valori (532);
-diferențele nefavorabile de curs valutar, aferente avansurilor de trezorerie în valută, înregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercițiului financiar, sau la lichidarea acestora (665).
Are intotdeauna soldul debitor.Acesta  reprezintă sumele acordate ca avansuri de trezorerie,nedecontate,precum si sume ridicate din societate, utilizate pentru diverse scopuri pentru care nu s-au intocmit inca documentele justificative.
Daca, Sumele reprezentand avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontate pana la data bilantului, se evidentiaza in contul de debitori diversi (461 „Debitori diversi“) sau creante in legatura cu personalul (4282 „Alte creante in legatura cu personalul“), in functie de natura creantei

Contul 201 Cheltuieli de constituire

Cheltuielile de constituire  (cont 201 ) pot fi incluse la active  in patrimoniu .Ele sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe  si alte cheltuieli de inscriere  si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea  si vanzarea de actiuni  si obligatiuni, precum  si alte cheltuieli de aceasta  natura, legate de infiintarea  si extinderea activitatii ),putand  fi amortizate pe o perioada e de maximum 5 ani. De asemenea, pot fi incluse direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

Formularul 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.

Prin Ordinul ANAF nr. 2963/2015, se hotaraste introducerea formularului 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.
Acest formular trebuie depus de catre persoanele exceptate de la plata CASS, si anume:

·       persoanele fizice, indiferent de cetatenie si de domiciliul stabil sau resedinta, care detin o asigurare sociala de sanatate incheiata pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective care produce efecte pe teritoriul Romaniei
             si

·       persoanele fizice, indiferent de cetatenie, care au domiciliul ori resedinta intr-un stat cu care Romania nu are incheiate acorduri privind sistemele de securitate sociala sau care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale si care nu beneficiaza de prelungirea dreptului de sedere temporara in Romania pentru o perioada mai mare de 90 de zile.
            Declaratia se depune insotita de  urmatoarele documente :  
·       Documentul portabil A1   ( clic aici)   care dovedeste mentinerea titularului la sistemul de securitate sociala al statului de care apartine institutia emitenta, in situatia persoanelor aflate sub incidenta regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate sociala;
·       Formular privind legislatia aplicabila in situatia persoanelor aflate sub incidenta acordurilor in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte, completat de institutia competenta a statului respectiv.