Dupa mai bine de 4 luni, timp in care a fost anuntat de nenumarate ori de Ministerul Mediului,ghidul de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 274, din 15 mai 2013, fiind aprobat prin Ordinul Ministerului Mediului nr. 1239/2013.
Potrivit actului normativ, programul se adreseaza, ca si pana acum, persoanelor fizice si juridice care detin autovehicule mai vechi de 10 ani, precum si si unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice sau institutelor de cercetare-dezvoltare infiintate ca institutii publice care detin autovehicule mai vechi de 5 ani.
In plus, documentul cuprinde si o serie de modificari substantiale, multe dintre ele fiind anuntate anterior de Rovana Plumb, ministrul Mediului. Conform sursei citate, scopul acestor schimbari consta in eliminarea problemelor intampinate in anii trecuti cand, prin cumulul de tichete, s-a creat o intreaga piata neagra a acestor tichete, iar multi cetateni au avut de suferit.
Important! Programul Rabla 2013 a inceput deja in 15 mai, data de la care colectorii si producatorii se pot inscrie in vederea validarii. Conform Administratiei Fondul pentru Mediu, institutia care deruleaza acest program, sesiunea de inscriere a colectorilor se desfasoara in perioada 15-23 mai 2013. Abia dupa aceasta perioada, tichetele vor fi distribuite efectiv catre persoanele fizice. Informatii suplimentare vor fi publicate la momentul respectiv de AFM.
Care sunt noutatile?
Astfel, ghidul de finantare publicat miercuri stabileste ca pentru cumpararea unui autovehicul nou se va utiliza un singur tichet valoric, fata de 3 tichete cate se foloseau in trecut. Totusi, tichetele vor fi transferabile, deoarece analizele au aratat ca, daca nu ar exista transferabilitatea tichetelor Rabla, ar rezulta un blocaj pe piata in ceea ce priveste innoirea parcului auto. "Exista judete cu potential mai mic de achizitie de masini noi, dar cu multe masini vechi, precum si judete cu potential de achizitie de masini noi mare si in crestere", se precizeaza in proiectul de act normativ.
Pe de alta parte, chiar daca se acorda un singur tichet, valoarea acestuia creste, de la 3.800 cat a fost pana in prezent, la 6.500 lei, adica 1.500 de euro. Mai mult decat atat, la cuantumul primei de casare se adauga un eco-bonus in valoare de 500 lei in urmatoarele cazuri:
- la achizitionarea unui autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6;
- la achizitionarea unui autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 g/km;
- la achizitionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
"La achizitionarea unui autovehicul de acest tip, se poate acorda, pe langa prima de casare, o reducere in cuantum de maximum 1.000 lei, rezultata prin cumulul a cel mult doua eco-bonusuri", se arata in documentul citat.
Un alt element de noutate se refera la perioada in care poate fi utilizat tichetul primit. Astfel, cei care doresc sa-si achizitioneze un autovehicul si detin un tichet valoric, il pot depune la dealer in termen de 45 de zile.
"Utilizarea tichetului se face in termen de cel mult 45 zile de la eliberarea sa de catre colectorul validat, fara a se depasi insa, data de 20 noiembrie a anului in care se desfasoara programul", se precizeaza in ghid. In cazul in care proprietarul nu utilizeaza tichetul in termenul si pana la data mentionate, acesta nu va mai avea dreptul de a beneficia de prima de casare.
In plus, pentru evitarea traficului cu tichete valorice, s-a decis ca termenul in care proprietarul unui autovehicul obtine certificatele de distrugere, de radiere si tichetul sa fie de maxim 10 zile
Citeste mai mult: pe avocatnet.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu