Când trebuie să folosim locuțiunea „ca și” ?

Numărul crescând de talk-showuri aduce în studiorile tv tot mai multe persoane care emit diverse opinii. În exprimarea acestora se foloseşte ,pe o scară tot mai largă expresia ,,ca şi".fără să mai aibă vreo legătură cu evitarea unei cacofonii, ajungând să paraziteze și să înghită adverbul/prepoziția „ca”.Toată lumea spune azi ,,ca şi". Eu pun asta pe seama sărăciei vocabularului .Tot mai puţin vorbitori  au abilitatea evitării cacofoniei prin folosirea unor expresii echivalente .Ex.: ,,precum calul"sau ,,ca un cal" sau alte locuţiuni în locul  celei prepoziționale,,ca şi".
Vă dau şi alte exemple :
Ca și copil, am avut multe de suferit. (Într-o astfel de situație se recomandă reformularea: „Când eram copil, am avut multe de suferit”. Introducerea lui „și” între cele două silabe cacofonice reprezintă o greșeală la fel urâtă.)
Folosirea locuţiunii,,ca şi" în situaţii care nu au nicio legătură cu cacofonia este la fel de greşită şi urâţeşte exprimarea .Exemple: ,,Ca și artiști, avem nevoie de confirmări. (Într-o astfel de situație, este perfect corectă construcția: „Ca artiști, avem nevoie de confirmări.”
Deunăzi ,cineva spunea ,,Ca şi antrenor trebuie să-mi motivez echipa ".Se poate spune ,,ca antrenor" sau ,,în calitate de antrenor"
Iată situaţiile în care este permisă construcția „ca și”, potrivit Dicționarului Ortografic, Ortoepic și Morfologic al Limbii Române.
ca și (în același fel ca) loc. adv. (Mă adresez lui ~ ei.)
ca și (precum și) loc. conjcț. (Ea, ~ el, au venit devreme. Au venit el, ~ cine a mai fost chemat.)
ca și (ca) loc. prep. (cu compar. de egalitate: la fel de bun ~ tine/~ tine de bun/~ oricine a învățat)
sursă: DOOM 3 (2021)
Alte exemple
Ca și candidat, trebuie să respect legile”. Acest „ca și” nu are sensul „de la fel de...”.  Poţi să spui „În calitate de candidat, trebuie să respect legile”.E foarte corect aşa şi sună şi mai bine 
Ca și corporatist, am multe avantaje”.Poţi spune ,,sunt corporatist şi am multe avantaje"

Niciun comentariu: