Prin Ordinulnr. 3733/2015 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora si prin OpANAF nr. 3698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal au fost aprobate metodele indirecte de stabilire a veniturilor si procedurile de modificare a vectorului fiscal. Reamintim ca a aparut o modificare semnificativa privind termenul de declarare a modificarilor ulterioare intervenite in structura unei persoane impozabile. Dupa inregistrare, orice modificare intervenita se declara la ANAF in termen de 15 zile fata de 30 zile cat era termenul de anul trecut.
Metodele indirecte, conform ordin 3733/2015 sunt :metoda sursei si utilizarii fondului; metoda fluxurilor de trezorerie si metoda patrimoniului net,folosite in functie de situatia personala, de cazul concret in care se afla persoana fizica.
1metoda sursei si a utilizarii fondurilor determina totalul fondurilor utilizate de persoana fizica, comparandu-se diferenta intre folosirea acestor fonduri si sursa impozabila a lor.Concret ,stabileste diferenta dintre valoarea bunurilor achizitionate pe numele persoanei si veniturile declarate,determinand astfel venitul suplimentar din surse neidentificate si aplicarea tratamentului fiscal corespunzator.
2.Metoda fluxurilor de trezorerie presupune identificarea platilor facute din conturile bancare si compararea acestora cu veniturile declarate la impozitare.
3.Metoda patrimoniului net porneste de la identificarea activelor si a altor bunuri si titluri financiare detinute de persoana fizica la sfarsitul perioadei comparativ cu inceputul perioadei. Cresterea de patrimoniu net se va compara cu veniturile declarate.
ORDONANŢA DE URGENŢA Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015
Prin OUG nr. 57/2015 ,Valoarea punctului de pensie creşte de la 830,2 lei, la 871,7 lei, din 1 ianuarie 2016.
Consultati aceasta ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene,precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, AICI
Consultati aceasta ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene,precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, AICI
19 februarie va fi sarbatoare nationala .
Legea nr. 305/2015 privind declararea zilei de 19 februarie "Ziua Brancusi",adoptata de Camera Deputatilor prin vot decisiv,la inceputul lui noiembrie, a fost promulgata vineri prin decret prezidential, In aceasta zi,autoritatile centrale si locale vor putea organiza si/sau sprijinii logistic si material manifestari cultural-artistice.
,,Ziua Brancusi" nu va fi zi nelucratoare pentru salariati .
,,Ziua Brancusi" nu va fi zi nelucratoare pentru salariati .
Contul 542 Avansuri de trezorerie-Monografie
Contul 542 “Avansuri de trezorerie” face parte din grupa 54 “Acreditive” și este un cont de activ care respectă regulile de funcționare specifice, incepindu-si functia prin a se debita (inregistrarea intrarilor in debit).
-avansurile de trezorerie acordate (531);
-diferențele favorabile de curs valutar aferente avansurilor de trezorerie în valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercitiului financiar (765).
In creditul contului 542 se înregistrează:
-avansurile de trezorerie justificate prin achiziția de stocuri, inclusiv diferențele de preț nefavorabile aferente (301 la 303, 308, 361, 368, 371, 381, 388, 401);
-cheltuieli reprezentând valoarea materialelor nestocate, consumurilor de energie și apă, întreținere și reparații, primele de asigurare, studii și cercetare executate de terți, comisioane și onorarii, protocol, reclamă și publicitate, transport de bunuri, deplasări, poștale și telecomunicații, alte servicii executate de terți (602, 604, 605, 611 la 614, 622 la 626, 628);
-diurna cont 625
-sume reprezentând avansuri nejustificate (428);
-sumele reprezentând avansuri de trezorerie,nedecontate până la data bilanțului (461, 428);
-sume restituite în numerar reprezentând avansuri de trezorerie neutilizate (531);
-sume utilizate pentru achitarea altor valori (532);
-diferențele nefavorabile de curs valutar, aferente avansurilor de trezorerie în valută, înregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercițiului financiar, sau la lichidarea acestora (665).
Are intotdeauna soldul debitor.Acesta reprezintă sumele acordate ca avansuri de trezorerie,nedecontate,precum si sume ridicate din societate, utilizate pentru diverse scopuri pentru care nu s-au intocmit inca documentele justificative.
Daca, Sumele reprezentand avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontate pana la data bilantului, se evidentiaza in contul de debitori diversi (461 „Debitori diversi“) sau creante in legatura cu personalul (4282 „Alte creante in legatura cu personalul“), in functie de natura creantei
-avansurile de trezorerie acordate (531);
-diferențele favorabile de curs valutar aferente avansurilor de trezorerie în valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercitiului financiar (765).
In creditul contului 542 se înregistrează:
-avansurile de trezorerie justificate prin achiziția de stocuri, inclusiv diferențele de preț nefavorabile aferente (301 la 303, 308, 361, 368, 371, 381, 388, 401);
-cheltuieli reprezentând valoarea materialelor nestocate, consumurilor de energie și apă, întreținere și reparații, primele de asigurare, studii și cercetare executate de terți, comisioane și onorarii, protocol, reclamă și publicitate, transport de bunuri, deplasări, poștale și telecomunicații, alte servicii executate de terți (602, 604, 605, 611 la 614, 622 la 626, 628);
-diurna cont 625
-sume reprezentând avansuri nejustificate (428);
-sumele reprezentând avansuri de trezorerie,nedecontate până la data bilanțului (461, 428);
-sume restituite în numerar reprezentând avansuri de trezorerie neutilizate (531);
-sume utilizate pentru achitarea altor valori (532);
-diferențele nefavorabile de curs valutar, aferente avansurilor de trezorerie în valută, înregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercițiului financiar, sau la lichidarea acestora (665).
Are intotdeauna soldul debitor.Acesta reprezintă sumele acordate ca avansuri de trezorerie,nedecontate,precum si sume ridicate din societate, utilizate pentru diverse scopuri pentru care nu s-au intocmit inca documentele justificative.
Daca, Sumele reprezentand avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontate pana la data bilantului, se evidentiaza in contul de debitori diversi (461 „Debitori diversi“) sau creante in legatura cu personalul (4282 „Alte creante in legatura cu personalul“), in functie de natura creantei
Contul 201 Cheltuieli de constituire
Cheltuielile de constituire (cont 201 ) pot fi incluse la active in patrimoniu .Ele sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate de infiintarea si extinderea activitatii ),putand fi amortizate pe o perioada e de maximum 5 ani. De asemenea, pot fi incluse direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.
Formularul 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.
Prin Ordinul ANAF nr. 2963/2015, se hotaraste
introducerea formularului 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru
exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a
persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.
Acest formular trebuie depus de catre persoanele
exceptate de la plata CASS, si anume:
· persoanele fizice, indiferent de cetatenie si de
domiciliul stabil sau resedinta, care detin o asigurare sociala de
sanatate incheiata pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene,
Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene sau in statele cu care
Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi
pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a
statelor respective care produce efecte pe teritoriul Romaniei
si
· persoanele fizice, indiferent de cetatenie, care
au domiciliul ori resedinta intr-un stat cu care Romania nu are incheiate
acorduri privind sistemele de securitate sociala sau care nu intra sub
incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale si
care nu beneficiaza de prelungirea dreptului de sedere temporara in Romania
pentru o perioada mai mare de 90 de zile.
Declaratia
se depune insotita de urmatoarele
documente :
· Documentul portabil A1 ( clic aici) care dovedeste mentinerea titularului la sistemul de
securitate sociala al statului de care apartine institutia emitenta, in
situatia persoanelor aflate sub incidenta regulamentelor europene de coordonare
a sistemelor de securitate sociala;
· Formular privind legislatia aplicabila in situatia persoanelor aflate sub incidenta
acordurilor in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte, completat de institutia competenta
a statului respectiv.
Angajatorii pot sa-si cheme salariatii la munca, in zilele libere doar daca acorda compensatii
Decizia ICCJ nr. 22 din 19 octombrie 2015, luata de Completul competent sa judece recursul in interesul legii, a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 876 din 24 noiembrie si a devenit obligatorie pentru instante de la data publicarii.
Acest document se refera la aplicarea prevederilor Codului muncii in cazul angajatorilor care se ocupa, in centrele comerciale, cu comercializarea cu amanuntul a produselor nealimentare..Acestia pot solicita salariatilor sa lucreze in zilele de sarbatoare legala ,doar doar daca acorda compensatii: timp liber corespunzator sau, dupa caz, un spor la salariul de baza..Daca firma indeplineste aceasta cerinta ,faptul ca salariatii sunt chemati ca serviciu in zilele de sarbatoare legala,nu constitue contraventie .Angajatorii trebuie sa fie amendati in aceste situatii,cu sume cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei, doar daca nu respecta obligatia legala de a acorda salariatilor compensatiile cuvenite.(zile libere ,in urmatoarele 30 zile sau un spor de 100% din salariul de baza ,daca nu e posibila acordarea de zile libere).
"In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 141 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, stabileste ca fapta angajatorului, de a desfasura activitati de comercializare cu amanuntul a produselor nealimentare in punctele de lucru din centrele comerciale, in zilele de sarbatori legale prevazute de art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu intruneste elementele constitutive ale contraventiei prevazute de art. 260 alin. (1) lit. g) din aceasta lege, atunci cand angajatorul si-a indeplinit obligatiile prevazute de art. 142 din acelasi act normativ",
Decizia ICCJ nr. 22 din 19 octombrie 2015, integrala aici
Acest document se refera la aplicarea prevederilor Codului muncii in cazul angajatorilor care se ocupa, in centrele comerciale, cu comercializarea cu amanuntul a produselor nealimentare..Acestia pot solicita salariatilor sa lucreze in zilele de sarbatoare legala ,doar doar daca acorda compensatii: timp liber corespunzator sau, dupa caz, un spor la salariul de baza..Daca firma indeplineste aceasta cerinta ,faptul ca salariatii sunt chemati ca serviciu in zilele de sarbatoare legala,nu constitue contraventie .Angajatorii trebuie sa fie amendati in aceste situatii,cu sume cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei, doar daca nu respecta obligatia legala de a acorda salariatilor compensatiile cuvenite.(zile libere ,in urmatoarele 30 zile sau un spor de 100% din salariul de baza ,daca nu e posibila acordarea de zile libere).
"In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 141 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, stabileste ca fapta angajatorului, de a desfasura activitati de comercializare cu amanuntul a produselor nealimentare in punctele de lucru din centrele comerciale, in zilele de sarbatori legale prevazute de art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu intruneste elementele constitutive ale contraventiei prevazute de art. 260 alin. (1) lit. g) din aceasta lege, atunci cand angajatorul si-a indeplinit obligatiile prevazute de art. 142 din acelasi act normativ",
Decizia ICCJ nr. 22 din 19 octombrie 2015, integrala aici
Abonați-vă la:
Postări (Atom)