Cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum
și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul
de procedură fiscală, adoptată astăzi de Guvernul României,
menționăm următoarele:
Prin actul normativ sunt aduse o serie de modificări și completări Legii
nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală necesare pentru
reglementarea obligației de raportare de către furnizorii de servicii
poștale a informațiilor specifice referitoare la trimiterile poștale
pentru care destinatarul achită expeditorului, prin intermediul rețelei
poștale, contravaloarea bunului livrat.
Scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea și combaterea
evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea
intereselor cumpărătorilor.
Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care
eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de
rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a
veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.
Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și
vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la
confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să
primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și
indirect să determine plata taxelor și impozitelr aferente veniturilor
încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.
Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale
privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul
corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în
scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și
combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu
caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor
Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în
ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind
libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările
ulterioare.
Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul
ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a
luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar
aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori
documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți.
Ordonanța de urgență intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul
Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior
adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul
declarației.
sursa ANAF