Provizioane deductibile

In conditiile blocajului fianciar actual, perioada de recuperare a creantelor este din ce in ce mai indelungata. Emiterea facturii catre clienti genereaza venituri impozabile si TVA de plata in conditiile neincasarii facturii.

Chiar daca venitul se considera realizat, lipsesc banii pentru plata impozitelor.

Unii profesionisti contabili nu utilizeaza ca si instrument curent de lucru constituirea de provizioane pentru deprecieri, consideram util tratamentul fiscal aplicabil provizioanelor constituite pentru neincasarea facturilor.

Analizand prevederea legala stabilita de art. 22 alin. (1) litera c), incepand cu data de 1 ianuarie 2006 sunt deductibile in procent de 30% din nivelul creantei, provizioanele ce indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

„ 1. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

2. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

3. nu sunt garantate de alta persoana;

4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;

5. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului”.

O eroare frecventa la constituirea acestor provizioane este faptul ca unii contribuabili aplica deducerea de 30% la intreaga valoare neincasata a facturii, omitand faptul ca TVA nu este un venit, chiar daca se va incasa de la client.

Exemplu: societatea A SRL a facturat o prestare de servicii in valoare de 1.000 lei + TVA 19% = total factura 1.190 lei. Societatea constituie un provizion in suma de 1.190 lei x 30% = 357 lei, considerandu-l integral deductibil la calculul impozitului pe profit.

l Analizand punctul 5 a conditiei prevazute de art. din Codul fiscal mai sus amintit, observam ca acest 30% s-a aplicat si pentru 190 lei valoarea TVA-ului, insa aceasta suma este nedeductibila.

l Valoarea corecta a provizionului deductibila este 1.000 lei x 30% = 300 lei. In cazul de fata, economia asupra impozitului pe profit este de 300 lei x 16% = 48 lei. Sigur aceasta este metoda cea mai uzuala in practica, insa incertitudinea privind neincasarea acelei creante se aplica pentru toata factura de 1.190 lei.

l Prin urmare, profesionistul contabil va constitui un provizion in valoare de 1.190 lei din care va deduce 300 lei.

Observatia principala ar fi de ce sa consituim un provizion nedeductibil ce va conduce la o plata suplimentara de impozit pe profit, lucru eronat. Vom demonstra in urmatorul exemplu.

l Contribuabilul nostru ce a emis aceasta factura nu mai are nici o alta activitate, se solicita influenta asupra impozitului pe profit in cazul unei constituiri de provizion deductibil de 300 lei si in cazul constituirii de provizion de 1.190 lei deductibil partial 300 lei. In aceasta a doua situatie valoarea cheltuielii nedeductibile este de 890 lei.

Cazul a) Baza calcul impozit pe profit = total venituri ( 1.000 lei) – total cheltuieli (300 lei ) = 700 lei

Impozit pe profit datorat = 700 x 16% = 112 lei.

Cazul b): Baza calcul impozit pe profit = total venituri (1.000 lei) – total cheltuieli ( 1.190 lei) + cheltuieli nedeductibile (890 lei) = 700 lei

Impozit pe profit datorat = 700 x 16% = 112 lei

Sursa :aici

IMPOZITAREA BONURILOR DE MASA

Am preluat un articol interesant de pe contabilul.ro pe care il reproduc integral

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea Codului fiscal prevede impozitarea bonurilor de masa, pe langa alte masuri deja "celebre" precum reincadrarea activitatilor dependente/independente. Normele pentru aceasta Ordonanta, publicate miercuri, 28 iulie, aduc explicatii mai mult sau mai putin clare pentru prevederile respective. Consultantul fiscal Adrian Benta a transmis un exemplu de calcul pentru impozitarea bonurilor de masa si alte observatii legate de activitatile dependente si de livrarile intre "persoanele afiliate".

Legea nr. 175/2010

Legea nr. 175/2010 pentru modificarea Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 502, din 20 iulie 2010.

Art. I. — Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490 din 23 iulie 2007, se modifica dupa cum urmeaza:
— Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 13. — Veniturile obtinute din exploatarea proprietatii comune apartin asociatiei de proprietari. Aceste venituri alimenteaza fondurile speciale ale asociatiei de proprietari pentru reparatii si investitii cu privire la proprietatea comuna si nu se platesc proprietarilor. Lista acestor venituri, precum si cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial intr-un raport afisat la avizierul asociatiei de proprietari.”

Legea 67/2010

Legea 67/2010 pentru modificarea alin. (3) al art. 18 din Legea fondului funciar nr. 18/1991




Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 215 din 6 aprilie 2010

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articol unic
Alineatul (3) al articolului 18 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(3) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, sau din domeniul privat al statului, din aceeasi localitate sau din alte localitati, se pot restitui, la cerere, in conditiile legii, fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora care au fost inscrisi in anexele privind despagubirile la regulamentele de aplicare a legilor fondurilor funciar."

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------






l

sursa: aici

Bancuri...

- Mai copile, se plange maica-ta ca vorbeste cu tine
si tu n-o asculti.
- Pai sa vezi, taticule...
- Lasa scuzele! Spune-mi cum de reusesti ?!



Rabinul din Haifa era un jucator de golf patimas.
Peste saptamana fiind innorat, rabinul nu a putut sa
joace golf. Sambata dimineata se insenineaza, dar nici
atunci nu putea juca golf, din cauza sabatului. (sambata)
Gandindu-se ca nu-l vede nimeni, rabinul s-a furisat
totusi pe terenul de golf. Insa tatal sau il vede din
Rai si i se adreseaza Domnului:
- Fiul meu incalca sabatul.
- Asteapta, il pedepsesc indata pentru asta!
Rabinul ridica crosa si loveste mingea, care intra in
gaura de la 250 m .
- Asta numesti pedeapsa? intreba batranul evreu.
- Sigur ! rade Dumnezeu. Ce lovitura! Si nu poate
spune nimanui!


.
Sotul se uita atent la sotia sa si-i zice:
- Rochia ta noua este prea indrazneata. Se vede totul
prin ea.
- Ei si? O femeie cinstita nu are nimic de ascuns...

- Abia m-am abtinut sa nu-l plesnesc pe tipul ala! M-a
facut "imbecil!"
- Te cunostea dinainte?


La iesirea din spital, psihiatrul ii da pacientului
cateva sfaturi pentru a se reintegra cat mai bine in
societate:
- ... si sa nu spuneti niciodata "Sigur"! Numai
nebunii se exprima atat de categoric!
- Nu stiam... sunteti sigur, domnule doctor?
- Absolut sigur!



Prietenul la nevoie se cunoaste!
Inca din cele mai vechi timpuri, oamenii i-au asociat
cuvantului "prietenie" increderea, loialitatea,
spiritul de sacrificu, increderea...
Iata povestea unui cavaler care a decis sa participe
la Cruciada. Hotarand ca in aceasta perioada sotia lui
trebuie sa poarte centura de castitate, a zavorat
regiunile tentante ale acesteia, apoi i-a inmanat
cheia celui mai bun prieten al sau:
- Daca nu ma intorc in patru ani, dezleaga centura si
da-i dreptul sotiei mele la o viata libera si normala!
Dupa care, incalecand, s-a pierdut in departare...
Nu a trecut nici o jumatate de ora, cand privind in
urma lui a zarit un nor de praf apropiindu-se
vertiginos, si l-a vazut venind pe cel mai bun prieten
al sau.
- Ce s-a intamplat ?
- Mi-ai dat alta cheie !




Sotul catre sotie: "Ai vazut-o, draga, pe tanara aceea
care zambea la mine?"
Sotia: "Nu-i nimic iubitule, si pe mine m-a bufnit
rasul cand te-am vazut prima oara..."


- Taticule, tie ti s-a indeplinit vreo dorinta din
copilarie?
- Sigur ca da! Toata lumea ma tragea de par si visam
sa fiu chel.


- Ce le impiedica pe blonde sa ajunga la facultate?
- Liceul.

Un apel telefonic la o agentie de turism.
- Faceti excursii in Egipt?
- Da, desigur.
- Spuneti-mi, va rog, ce statiuni balneare sunt acolo?
- Sharm-el-Sheikh, Hurgada, Taba, Nuvelba...
- Stop ! Nuvelba. Nuvelba e bine !
- Cind doriti sa plecati ?
- A, nu, nu plecam. Noi doar rezolvam integrame.

Modificari cod fiscal in M.O.

Organele de inspectie fiscala vor avea dreptul de a stabili obligatia fiscala prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor si eliminarea procedurii de cesiune a creantelor fiscale de catre ANAF, potrivit modificarilor aduse Codului de Procedura Fiscala. De asemenea, noul act normativ stabileste si noi niveluri ale dobanzilor si penalitatilor pentru neplata obligatiilor fiscale.

Aplicarea de metode indirecte pentru a determina obligatiile fiscale ale unui contribuabil

Actul normativ da posibilitatea inspectorilor fiscali sa stabileasca obligatia fiscala prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor, atunci cand constata ca evidentele contabile si fiscale sau declaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acestea nu le sunt puse la dispozitie.

Regula generala sau altfel spus regula obisnuita sau directa de stabilire a bazei de impunere are in vedere veniturile si cheltuielile astfel cum acestea sunt inregistrare in evidentele contabile si fiscale. Inregistrarea operatiunilor in evidentele contabile si fiscale reprezinta obligatii ale contribuabilului conform diverselor acte normative (de ex. Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata).

Ori, atunci cand nu exista evidente contabile sau acestea nu reflecta situatia reala, MFP considera ca organele fiscale trebuie sa recurga la o abordare indirecta pentru determinarea bazei de impunere. Aceasta inseamna ca se pleaca de la un element al bazei de impozitare prezumat a fi corect (de ex. o factura de utilitati - energie electrica, apa; sumele existente in conturi bancare, etc.) sau alte asemenea elemente si se face reconstituirea veniturilor si dupa, caz, a cheltuielilor.

cititi tot articolulu aici

ORDONANTA DE URGENTA: modificare Codul de procedura fiscala

ORDONANTA DE URGENTA: modificare Codul de procedura fiscala

ORDONANTA DE URGENTA pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala In vederea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei cu privire la:

- imbunatatirea practicilor de gestionare a creantelor fiscale si arieratelor, precum si la intarirea controlului asupra contribuabililor, mentionate la punctul 17 din Scrisoarea suplimentara de intentie, semnata de autoritatile romane la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie2009, ratificata prin OUG nr. 99 din 22 septembrie 2009 privind ratificarea Aranjamentuluistand-by dintre Romania si Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile romane, semnata la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de autoritatile romane la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie 2009;

- adoptarea prin ordonanta de urgenta, pana la finele lunii aprilie 2010

S-au redus penalitatile de intarziere

Ministerul Finanţelor Publice a simplificat regimul de penalităţi pentru întârzierea la plata obligaţiilor fiscale, o măsură care vine în sprijinul agenţilor economici

În şedinţa de Guvern de astăzi a fost aprobată OUG pentru completarea şi modificarea Codului de Procedură Fiscală care prevede o reducere a dobânzilor de întârziere pentru creanţe bugetare de la 0,1% la 0,05%, pentru fiecare zi de întârziere, de două ori mai mică faţă de nivelul din prezent, şi nicio sumă penalizatoare pentru primele 30 de zile de întârziere.

Astfel, plata cu întârziere a obligaţiilor fiscale se sancţionează cu o penalitate de întârziere datorată pentru neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale principale.

Nivelul penalităţii de întârziere se stabileşte astfel:

  • dacă stingerea se realizează în primele 30 de zile de la scadenţă, nu se datorează şi nu se calculează penalităţi de întârziere pentru obligaţiile fiscale principale stinse;

  • dacă stingerea se realizează în următoarele 60 de zile, nivelul penalităţii de întârziere este de 5 % din obligaţiile fiscale principale stinse;

  • dacă perioada de neachitare depăşeşte termenul de 90 de zile, penalitatea va ajunge la 15% din obligaţiile fiscale principale stinse.


Penalitatea de întârziere nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor.

De asemenea, din cele două comisii fiscale existente, a fost desfiinţată Comisia de proceduri fiscale pentru a nu exista riscul emiterii unor soluţii neunitare. Astfel, Comisia Fiscală Centrală, care îşi continuă activitatea, va prelua atribuţiile comisiei desfiinţate şi anume dreptul de a emite decizii cu privire la aplicarea unitară a Codului de procedură fiscală, a legislaţiei subsecvente acestuia precum şi a normelor în legătură cu administrarea contribuţiilor sociale şi a altor sume ce constituie venituri ale bugetului de stat.

Ordonanţa de Urgenţă mai prevede majorarea de la 1 milion lei la 5 milioane lei a plafonului creanţelor fiscale contestate care delimitează competenţa de soluţionare a contestaţiilor dintre direcţia de specialitate constituită la nivel central şi structurile specializate constituite la nivelul direcţiilor teritoriale ale ANAF.

Toate aceste măsuri vin în sprijinul agenţilor economici şi au rolul de a facilita activitatea micilor întreprinzători.

sursa : aici

Un gand

Optimistul vede o oportunitate in fiecare pericol ,pesimistul vede un pericol in orice oportunitate “ W.Churchill


Ce obligatii au la Fisc asociatiile de proprietari?

Una din problemele des intalnite in cazul persoanelor care locuiesc la bloc vizeaza neplata datoriilor asociatiei la bugetul de stat, iar asta se intampla cel mai frecvent nu din vina proprietarilor, ci a administratorului, care uneori "uita" sa indeplineasca obligatiile fiscale prevazute de lege pentru asociatiile de proprietari. Astfel, proprietarii sunt expusi riscului de a plati amenzi insemnate, mai ales daca aceste obligatii fiscale nu sunt declarate.

Avocatnet.ro iti prezinta un ghid al obligatiilor fiscale pe care asociatia de proprietari trebuie sa le indeplineasca, astfel incat, in cazul in care blocul inregistreaza datorii la Fisc, sa stii cine poate fi tras la raspundere sau cum se pot preveni astfel de evenimente nefericite.

Inregistrarea fiscala

Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala. In cazul asociatiilor de proprietari, constituite potrivit Legii nr. 230/ 2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, codul de identificare fiscala va fi codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile de proprietari au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”. Declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii, potrivit legii, a asocierii.

Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala

Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 15 zile de la data depunerii declaratiei. In certificatul de inregistrare fiscala se inscrie obligatoriu codul de identificare fiscala. Eliberarea certificatelor de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.

La incetarea conditiilor care au generat inregistrarea fiscala, asociatia are obligatia de a preda organelor fiscale, in vederea anularii, certificatul de inregistrare fiscala, odata cu depunerea declaratiei de mentiuni.

Obligatia inscrierii codului de identificare fiscala pe documente

Asociatiile de proprietari au obligatia de a mentiona pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala propriu.

Conducerea evidentelor

In vederea stabilirii starii de fapt si a obligatiilor fiscale de plata, asociatiile de proprietari sunt obligate sa conduca evidentele contabile, potrivit actelor normative in vigoare. Evidentele contabile sunt tinute in limba romana si in moneda nationala.

Evidentele contabile si fiscale vor fi pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate, potrivit legii, sa presteze servicii de arhivare. In cazul in care evidentele contabile sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.

Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege. Asociatiile de proprietari sunt obligate sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, achizitionate numai de la unitatile stabilite prin normele legale in vigoare, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate.

Indeplinirea obligatiilor fiscale

Pentru indeplinirea obligatiilor fiscale de catre asociatiile de proprietari, se disting urmatoarele situatii:
1. Asociatia are angajati cu contract de munca
Obligatiile asociatiei constau in:
-Determinarea impozitului pe venitul din salarii
Impozitul lunar pe venitul din salarii este un impozit final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre asociatie. Impozitul lunar se determina astfel:
a)pentru angajatii care au functia de baza la asociatie, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro;
b)pentru celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora (spre exemplu, in cazul indemnizatiilor, primelor si altor asemenea sume acordate membrilor alesi ai asociatiilor de proprietari/chiriasi);

Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.

Acordarea deducerilor personale la functia de baza

Deducerea personala se acorda la functia de baza, pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 1.000 lei inclusiv, astfel:
- pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 250 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 350 lei;
- pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 450 lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 550 lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere - 650 lei

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 1.000,01 lei si 3.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus si sunt stabilite prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 19/ 2005 privind aprobarea deducerilor personale lunare pentru contribuabilii care realizeaza venituri din salarii la functia de baza incepand cu luna ianuarie 2005, potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.000 lei nu se acorda deducerea personala.
Persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 250 lei lunar.

Gestionarea fiselor fiscale

Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind in fisele fiscale.

Formularul 210 “Fisa fiscala privind impozitul pe veniturile din salarii” se completeaza de catre angajatori pentru fiecare persoana fizica care realizeaza venituri din salarii sau asimilate acestora. Fisele fiscale se depun in format electronic, insotite de un borderou privind continutul acestora, semnat si stampilat. Se foloseste programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice.

Asociatia are obligatia sa completeze fisele fiscale, pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor, sa pastreze fisele fiscale pe intreaga durata a angajarii si sa transmita organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.

Declararea obligatiilor privind impozitul pe veniturile din  salarii

Semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare, asociatia depune formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, in care declara impozitul pe veniturile din salarii calculat, retinut pentru perioada de raportare.

Declararea obligatiilor la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor  speciale
Semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare, asociatia depune formularul 102 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale”, in care se inscriu toate obligatiile de plata la bugete respective ale asociatiei de proprietari.

Plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din salarii

Asociatia are obligatia de a calcula si de a retine semestrial impozitele si contributiile aferente veniturilor din salarii, precum si de a le vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului expirat.

2. Asociatia incheie contracte/conventii potrivit Codului civil

Obligatiile asociatiei difera in functie de urmatoarele situatii:

Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul/ conventia in baza Codului civil, este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente:
-asociatia are obligatia sa retina la sursa impozitul reprezentand plati anticipate din impozitul anual, aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut;
-impozitul retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului expirat;
-asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului expirat, a formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”;
-asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat, a formularului 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit”, pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat. Se bifeaza casuta „Venituri din activitati independente desfasurate in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil” de la cap.I Natura veniturilor.
Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul/ conventia in baza Codului civil, conform optiunii exercitate de catre aceasta, nu este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente:
- optiunea de impunere a venitului brut cu o cota de 16% aplicata la venitul brut se exercita in scris de catre persoana fizica respectiva, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract;
- impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre asociatie, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut; impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.
- impozitul astfel retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut;
- asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare platii venitului, a formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”;
- asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat, a formularului 205 “Declaratiei informative privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit”, pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat. Se bifeaza casuta „Alte venituri” de la cap.I Natura veniturilor.

3. Asociatia obtine venituri din activitati economice
Pot exista urmatoarele situatii:
Daca veniturile urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, atunci asociatia este scutita de la plata impozitului pe profit.
Daca aceste venituri nu sunt utilizate in scopurile aratate mai sus, atunci asociatiei ii revin urmatoarele obligatii :
- calculul impozitului pe profit realizat, conform evidentelor, in cota de 16%;
- depunerea, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului expirat, a formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” si efectuarea de plati anticipate, in contul impozitului pe profit anual, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent;
- depunerea, pana la data de 15 aprilie inclusiv a anului urmator, a “Declaratiei privind impozitul pe profit”- formular 101;
- plata, pana la data de 15 aprilie inclusiv a anului urmator, a impozitului pe profit anual.

Sanctiuni

Se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 5.000 lei:
- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege;
- neindeplinirea obligatiei inscrierii codului de identificare fiscala pe documentele emise;
- nerespectarea obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale.