Fonduri europene 2014 – 2020.

Conditii de acordare pentru accesarea finantarii
-în ultimii doi ani, activitatea firmei să înregistreze profit din exploatare. 
-antreprenorul trebuie să-și definească strategia de investiții, raportată la sursele de finanțare, proprii sau atrase.
-antreprenorul să aibă un istoric pozitiv de accesare și rambursare a creditelor către bănci.

OUG Nr.88 din 18.09.2013.Modificari privind impozitarea veniturilor din chirii si arendare(de la art 47 ordonanta)


OUG Nr.88 din 18.09.2013
privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 593 din 20 septembrie 2013


Avand in vedere:
- necesitatea intaririi disciplinei bugetare la nivelul entitatilor publice si a responsabilizarii ordonatorilor de credite in procesul bugetar;
- scopul reducerii deficitului bugetului general consolidat prin diminuarea arieratelor inregistrate de entitatile publice;
- angajamentele asumate de Guvernul Romaniei fata de organismele financiare internationale privind aprobarea prin ordonanta a Guvernului a unor definitii standard pentru angajamente, pana la mijlocul lunii septembrie 2013, astfel incat siste mul de control angajamente aflat in constructie sa fie sustinut de modificarile legale si procedurale care se impun, precum si de a aproba un set de criterii de prioritizare a proiectelor de investitii publice semnificative;
- faptul ca o prioritate majora a Guvernului o constituie imbunatatirea planificarii bugetare si a prioritizarii proiectelor de investitii publice semnificative, pentru a spori absorbtia fondurilor UE, in vederea crearii spatiului fiscal si a sustinerii c resterii economice;
- actualul context macroeconomic ce impune elaborarea unui set de criterii de prioritizare care sa conduca la evaluarea si selectionarea intr-un mod eficient a proiectelor de investitii publice semnificative in vederea includerii acestora in progr amul de investitii publice;
- necesitatea incadrarii in criteriile de performanta asumate in Aranjamentul stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International,
pentru respectarea angajamentelor asumate de Romania prin scrisoarea de intentie adresata Fondului Monetar International si asigurarea consolidarii fiscale, prin cresterea incasarilor la bugetul de stat printr-o colectare mai eficient a a creantelor fiscale de la un numar mai mare de contribuabili,
tinand seama de faptul ca neadoptarea masurii de cuprindere in baza de calcul al contributiei de sanatate a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor ar conduce la subfinantarea sistemului public de sanatate si la nerespectarea angajamentelor asuma te cu organismele internationale, precum si la perpetuarea inechitatii in aplicarea principiului contributivitatii,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAPITOLUL I
Implementarea si functionarea sistemului national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 1. - Dispozitiile prezentului capitol reglementeaza crearea si modul de functionare a sistemului national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice.
Art. 2. - In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) angajament bugetar - actul administrativ prin care se rezerva creditul bugetar in vederea stingerii obligatiei de plata ce rezulta din executarea angajamentului legal. In cazul actiunilor a caror perioada de realizare depaseste un an bugetar, rezervarea se face in limita creditelor bugetare aferente aprobate in buget pentru fiecare an bugetar, conform obligatiilor de plata ce rezulta din executarea angajamentului legal. In cazul creditelor bugetare rezervate pentru angajamentele legale aferente livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii sau executiei de lucrari, angajamentul bugetar creeaza obligatii de plata numai dupa implinirea conditiilor prevazute in acestea;
b) angajament legal - actul prin care se creeaza, in cazul actelor administrative, contractelor si altor inscrisuri, sau se constata, in cazul legilor, hotararilor Guvernului, acordurilor, hotararilor judecatoresti, obligatia de plata pe seama fondurilor publice. In cazul contractelor sau altor inscrisuri care presupun livrari de bunuri, prestari de servicii sau executia de lucrari, angajamentul legal apare la momentul cand acestea sunt insusite de parti si obliga entitatea publica sa efectueze plati numai dupa implinirea conditiilor prevazute in contractele sau inscrisurile mentionate. Angajamentul legal apare pentru toate tipurile de cheltuieli, inclusiv pentru platile de salarii, utilitati sau alte plati efectuate pentru perioade nedeterminate de timp;
c) beneficiari - entitati publice care pot primi rapoarte, date si alte informatii conform procedurii de functionare a sistemului;
d) buget agregat - bugetul total aprobat in conditiile legii al unui ordonator principal de credite;
e) buget individual - bugetul aprobat in conditiile legii al unei entitati publice cu personalitate juridica;
f) credit bugetar - suma aprobata prin buget, reprezentand limita maxima pana la care se pot ordonanta si efectua plati in cursul anului bugetar pentru angajamentele legale contractate in cursul exercitiului bugetar si/sau din exercitii anterioare;
g) credit de angajament - limita maxima in cadrul careia pot fi incheiate angajamentele legale in timpul anului bugetar;
h) entitati publice - institutiile publice definite potrivit art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, institutiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si entitatile clasificate in administratia publica potrivit Regulamentului (CE) nr. 2.223/96 alConsiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul European de conturi nationale si regionale din Comunitate, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) numar unic al angajamentului legal - numarul unic atribuit unui angajament legal de catre sistemul de control al angajamentelor, dupa validarea rezervarii initiale/definitive, dupa caz, a creditelor de angajament si creditelor bugetare aferente proiectului de angajament legal respectiv, valabil pentru toata durata de derulare a angajamentului;
j) rapoarte generate de sistemul de raportare - situatii de iesire rezultate din centralizarea/consolidarea sau extragerea/selectarea de date si informatii din situatiile de raportare si informatiile introduse in sistem de entitatile publice raportoare sau alte notificari generate de sistem in cadrul proceselor de verificare/validare de date;
k) raportori - entitati publice care au obligatia transmiterii de rapoarte, date si alte informatii conform procedurii de functionare a sistemului;
l) registrul entitatilor publice - ansamblul de date care contine informatii despre entitatile publice care au calitatea de raportor in relatia cu sistemul de raportare;
m) rezervare definitiva a creditelor bugetare - suma rezervata cu titlu definitiv din creditele bugetare pentru efectuarea de plati aferente unui angajament legal aprobat si pentru care s-a facut o rezervare definitiva de credite de angajament. Rezervarea definitiva a creditelor bugetare reprezinta o ajustare a rezervarii initiale a creditelor bugetare, care se efectueaza concomitent cu rezervarea definitiva a creditelor de angajament;
n) rezervare definitiva a creditelor de angajament - suma rezervata cu titlu definitiv din creditele de angajament aprobate, aferenta unui angajament legal care a fost aprobat in conditiile legii. Rezervarea definitiva a creditelor de angajament reprezinta o ajustare a rezervarii initiale a creditelor de angajament, care se efectueaza la data cunoasterii certe a pretului de achizitie rezultat din angajamentul legal aprobat;
o) rezervare initiala a creditelor bugetare - suma rezervata din creditele bugetare aprobate, estimata a fi utilizata pentru plati aferente unui proiect de angajament legal pentru care s-a facut rezervarea initiala a creditelor de angajament;
p) rezervare initiala a creditelor de angajament - suma rezervata din creditele de angajament aprobate, estimata a fi utilizata pentru un proiect de angajament legal;
q) sistemul de control al angajamentelor - parte a sistemului de raportare reprezentand infrastructura de aplicatii informatice si reguli, definite prin procedura de functionare a sistemului, care asigura procesul de verificare, monitorizare si raportare a angajamentelor legale.

Modificari ale codului fiscal,din 2014

In Monitorul Oficial nr. 703/15.11.2013, a fost publicata OUG nr. 102/2013, prin care au fost aduse modificari si completari Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

- scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;

- scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare;

- scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.

Aceste scutiri se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.

Au fost introduse, respectiv modificate, si prevederile referitoare la:

- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana;

- scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru;

- neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.

Un nou formular fiscal.in faza de proiect Formularul 256,,Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice"

Acesta este menit sa stabilieasca din oficiu impozitul pe veniturile persoanelor fizice, se mentioneaza in proiectul ANAF.
Sistemul de impozitare pentru anumite categorii de venituri realizate de persoanele fizice a suferit o serie de schimbari privind:
  • modul de stabilire a venitului net, pentru contribuabilii care desfasoara activitati agricole;
  • termenele de plata pentru impozitul anual datorat in cazul veniturilor din agricultura impuse pe baza normelor de venit;
  • includerea in sfera veniturilor impozabile a veniturilor din silvicultura si piscicultura;
  • impunerea pe baza normelor de venit a activitatilor de inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica;
  • desfiintarea deciziilor de impunere din oficiu, in cazul in care contribuabilul depune declaratia de venit, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
Cititi mai multe aici


Guvernul vrea sa renunte la sistemul de TVA la incasare pentru firmele cu cifre de afaceri sub 500.000 euro

TVA la incasare care se aplica in prezent pentru firmele cu cifre de afaceri de pana la 500.000 de euro ar putea fi eliminat, din cauza faptului ca a dezavantajat intreprinderile mici si mijlocii (IMM), a declarat, astazi, Maria Grapini,

Citeste mai mult: aici

Din ciclul balbaielile Guvernului......

Contributiile sociale datorate pe castigurile din dividende

Persoanelor fizice rezidente li se retine si se vireaza o cotă de 16%,din valoarea dividendelor,de catre platitorul acestora, asa cum prevede art. 67 alin. (1) din Codul Fiscal.Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care impozitul este exigibil.
Veniturile din dividende sunt considerate venituri din investitii (conform articolului 65 din Codul Fiscal).
Beneficiarii de dividende vor trebui sa plateasca si contributii de asigurari sociale de sanatate,daca nu realizează într-un an fiscal:
• venituri din salarii sau asimilate salariilor;
• venituri din îndemnizaţiile de şomaj;
• venituri din pensii mai mici de 740 lei;

S-a modificat COR si se afla in proiect introducerea unor grupe noi..Actualizarea trebuie operata in REVISAL

 Au fost adaugate  44 de ocupatii, printre care se regasesc si urmatoarele: asistent analist de informatii, asistent de medicina dentara, asistent registrator principal, auditor in managementul riscului, conservator/restaurator pictura murala/pictura pe lemn, manager de facilitati.

In acelasi timp, au fost radiate din 
COR 2013 urmatoarele ocupatii:

-    "sef oficiu cadastru", cod 131113.
-    "cercetator in cadastru", cod 211441.
-    "inginer de cercetare in cadastru", cod 211442.
-    "asistent de cercetare in cadastru", cod 211443.

Actualizarea in ReviSal se va face manual, accesand meniul Instrumente si, mai apoi, submeniul Actualizare COR. 

Anexa cu modificarile o puteti condulta aici 

Rabla 2013 continua: 3000 de noi tichete valorice, alocate de stat.

           Administratia Fondului pentru Mediu a alocat 3.000 de tichete valorice pentru persoanele fizice in cadrul Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2013.Asadar,proprietarii de masini uzate au posibilitatea de a se adresa din nou firmelor colectoare, in vederea casarii acestor autoturisme.
           Distribuirea tichetelor valorice catre colectorii validati in program se va realiza in datele de 14 si 15 noiembrie 2013, programarea colectorilor fiind deja realizata de AFM dupa cum urmeaza:
  • in 14 noiembrie, colectorii din judetele: Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Buzau, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara - lista completa AICI
  • in 15 noiembrie, colectorii din judetele: Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu-Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea, Bucuresti - lista completa AICI
O lista completa cu numarul de tichete valorice distribuite pe fiecare judet este disponibila AICI.

Ordinul Nr.2272 din 30.10.2013


Ordinul Nr.2272 din 30.10.2013pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publiceACT EMIS DE: Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor VarstniceACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 12 noiembrie 2013




Având în vedere:

–Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

–Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare;

–Hotărârea Guvernului nr. 10/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare,în bazaart. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2013, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emite următorul ordin:

Articolul 1 Se aprobă Procedura de aplicare a prevederilorart. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2 Prevederile prezentului ordin se aplică de către casele teritoriale/sectoriale de pensii şi direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Articolul 3P
rezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice,
Teodor Codrin Scutaru,
secretar de stat

Cand se se aplica 9% TVA la paine si cand 24% ?

          Cota de 9 % TVA se aplica doar in cazul cumpararii (livrarii)directe catre populatie .Daca este vorba de serviciile de restaurant si de catering, potrivit pct. 142 din Normele codului fiscal,acestea sunt caracterizate printr-un complex de activitati in care predomina serviciile, iar furnizarea de hrana si/sau de bauturi este doar o componenta.
         Astfel, avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus, precum si faptul ca elementele componente ale prestarii serviciilor de restaurant nu se analizeaza separat, acestea fiind elemente ale unui intreg in care predomina serviciile, in cazul serviciilor de restaurant se aplica in continuare cota standard de TVA de 24%, inclusiv in situatia in care acestea au in componenta si furnizarea de paine sau de produse de panificatie.
        Reamintim ca,incepand cu 1 septembrie 2013, conform art. 140 alin. 2) pct. 1 si pct. 2 din Codul fiscal, este aplicabila  cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:

- toate sortimentele de paine, precum si urmatoarele specialitati de panificatie: cornuri, chifle, batoane, covrigi, minibaghete, franzelute si impletituri, care se incadreaza in grupa produse de brutarie la codul CAEN/CPSA 1071;

- faina alba de grau, faina semialba de grau, faina neagra de grau si faina de secara, care se incadreaza la codul CAEN/CPSA 1061 .