Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri s-a modificat incepand cu 1 noiembrie 2013,prin Legea nr. 277/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 661, din 29 octombrie 2013 si va intra astazi in vigoare .
Noile reglementari extind semnificatia termenului "beneficiar de lucrari" astfel incat forta de munca in regim ziler sa poata fi utilizata, pe langa persoanele juridice, si de persoana fizica autorizata, intreprinderea familiala si intreprinzatorul persoana fizica, titular al intreprinderii individuale
Minorii in varsta de 15 ani por lucra ca zilieri,daca au acordul parintilor sau al reprezentantilor legali.Acestia vor desfasura activitati "potrivite cu dezvoltarea fizica, aptitudinile si cunostintele sale, daca astfel nu ii sunt periclitate dezvoltarea si sanatatea personala
Beneficiarul care foloseste, ca zilieri, minori in varsta de cel putin 15 ani si de cel mult 18 ani are obligatia de a respecta si dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 600/2007 privind protectia tinerilor la locul de munca.
Noul act normativ da beneficiarului posibilitatea de a plati zilierului si la sfarsitul intregii perioade, cu o conditie: zilierul si angajatorul trebuie sa semneze un acord in acest sens. "Plata remuneratiei se poate realiza si la sfarsitul perioadei activitatii, numai cu acordul scris al partilor
Modificarile la Legea zilierilor prevad ca activitatea desfasurata de zilier nu confera acestuia calitatea de asigurat in sistemele de asigurari publice. Astfel, pentru a fi asigurat, zilierul isi poate incheia, optional, asigurari la sistemul public de pensii, sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si la sistemul de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale.
In ceea ce priveste amenzile, legea aplicabila de astazi nu modifica substantial regulile. Astfel, potrivit documentului citat, beneficiarii care folosesc zilieri fara sa indeplineasca anumite obligatii impuse de legea in vigoare vor fi pedepsiti cu amenzi cuprinse intre 4.000 si 10.000 lei. Mai exact, este vorba, printre altele, despre urmatoarele obligatii:
-durata zilnica de executare a activitatii unui zilier nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru lucratorii minori care au capacitate de munca.
-niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
-beneficiarul nu poate angaja zilieri sa desfasoare activitatea in beneficiul unui tert.
In plus, actul normativ da posibilitatea achitarii pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii, facilitate care nu se aplica in prezent.
Cititi legea accesand acest link.
Valoarea noua a unui tichet de masa
Potrivit reglementarilor, pentru semestrul II a.c., incepand cu luna noiembrie:
- valoarea nominala a unui tichet de masa este de 9,35 lei, potrivit prevederilor art. 31 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 5/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
- valoarea nominala a unui tichet de masa este de 9,35 lei, potrivit prevederilor art. 31 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 5/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tichetele de cresa
Societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor de cresa, reglementarile fiind stipulate de Legea nr. 193/2006.
Tichetul de cresa reprezinta un beneficiu extrasalarial pe care un angajator il poate acorda propriilor angajati.Acesta se acorda numai daca angajatorul doreste acest lucru.Nu este obligatoriu .
Pentru sumele acordate in tichete de cresa in limitele impuse de lege, atat angajatorii cat si angajatii sunt scutiti de plata taxelor salariale, doar angajatul platind 16% impozitul pe venit. Tichetele de cresa se pot acorda numai angajatilor care au copii cu varste cuprinse intre 0-3 ani, dar care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.
- valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 430 lei, potrivit prevederilor pct. 6.1 si 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.317/2006, cu modificarile ulterioare.
- valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 430 lei, potrivit prevederilor pct. 6.1 si 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.317/2006, cu modificarile ulterioare.
Intrerupere activitate PFA
-Se va proceda la depunerea unei cereri de înregistrare de menţiune la ONRC prin care solicitati suspendarea activitatii PFA pe o perioada de maxim 3 ani.
-Dupa eliberarea certificatului de mentiuni de ONRC depuneti la administratia financiara de care apartineti si ocerere de “suspendare a activităţii pe perioada de …ani". Aveti in vedere ca trebuie sa aveti contributiile si impozitul achitate la zi.
-Dupa suspendare nu uitati sa depuneti declaraţia 200 pentru venitul realizat în perioada de funcţionare in anul respectiv
-Dupa eliberarea certificatului de mentiuni de ONRC depuneti la administratia financiara de care apartineti si ocerere de “suspendare a activităţii pe perioada de …ani". Aveti in vedere ca trebuie sa aveti contributiile si impozitul achitate la zi.
-Dupa suspendare nu uitati sa depuneti declaraţia 200 pentru venitul realizat în perioada de funcţionare in anul respectiv
IMPOZITUL PE VENITURILE DIN SALARII-ELEMENTE NOI ADUSE DE NORMELE LA CF IN 2013
Baza legala: HG 84/2013, Legea 571/2003 cu modificari si completari ulterioare; HG44/2004 privind Normele de aplicare a Codului fiscal cu modificari si completari ulterioare; OG 8/2013
Prevederile art.57 din Legea 571/2003 cu modificari si completari ulterioare aduc precizari in legatura cu determinarea impozitului lunar, final, retinut la sursa de catre platitorii de venituri. Astfel, ca regula generala, impozitul lunar se calculeaza la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul.
Baza de calcul se calculeaza ca si diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
• deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
• cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
• contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro.
Prin modificarile aduse de Normele de aplicare a Codului fiscal cu modificari si completari ulterioare, baza de calcul se extinde si la urmatoarele venituri:
• indemnizata lunara a asociatului unic;
• drepturile de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca;
• sumele reprezentand drepturile prevazute la pct. 68 lit. c1) si l1) din Codul fiscal;
• incepand cu 01 februarie 2013 conform OG8/2013 s-a introdus reglementarea potrivit careia in cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.
Detasarea unui salariat..Plata salariului.
Conform art. 47 alin. (1) din Codul muncii,
drepturile cuvenite salariatului detasat se
acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea.Acesre drepturi vor fi
achitate de catre angajatorul care a dispus detasarea ,numai in cazul in care numai
daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si
la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, potrivit alin. (4)
Aceasta deoarece ,pe perioada detasarii, CIM se suspenda
in baza art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii,avand ca efect ,potrivit
art. 49 alin. (2) din acelasi cod, suspendarea
prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala
de catre angajator.Salariatii detasati vor
aparea in statul de plata al unitatii care i-a detasat cu venit zero .Evident
,veniturile salariale ale acestora vor fi inregistrate in statul de plata al
unitatii care le plateste salariul ,precum si in declaratia 112 .
Alin.
(3) al aceluiasi articol prevede ca, pe durata suspendarii pot continua sa
existe alte drepturi si obligatii ale partilor decat cele prevazute la alin.
(2), daca acestea sunt prevazute prin legi speciale, prin contractul colectiv
de munca aplicabil, prin contracte individuale de munca sau prin regulamente
interne.
Inregistrarea unei detasari in REVISAL
Incazul
detasarii unui salariat,doar angajatorul care detaseaza are obligatia
inregistrarii acestei operatiuni in REVISAL,completand perioada detasarii si
denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior inceperii acesteia.
Iata cum
operam in REVISAL
se
selecteaza "Detasare" din meniul "Contracte";
- din lista
de contracte se selecteaza contractul salariatului ce urmeaza sa fie detasat;
- se
completeaza data de inceput si data de sfarsit a detasarii, precum si
denumirea, CIF/CUI/CNP ale angajatorului la care salariatul este detasat si
tara angajatorului dendestinatie;
Atentie! Angajatorul la care salariatul este
detasat nu are obligatii cu privire la inregistrarea detasarii in REVISAL.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)