Accesul la finantare este una dintre preocuparile majore ale firmelor mici si medii, care au nevoie de bani pentru a-si sustine activitatea curenta sau pentru investitii care sa le ajute la dezvoltarea si cresterea afacerilor. In momentul de fata, IMM-urile au la dispozitie mai multe variante de finantare, cele clasice, precum creditele bancare sau liniile de credit, dar si unele alternative, cum este, spre exemplu, factoringul.
Factoring = contract comercial de creditare la care participa o societate specializata (societate bancara sau o institutie financiara specializata) in incasarea de facturi, denumita factor, si o societate comerciala furnizoare de produse sau servicii, denumita aderent. Aderentul urmareste sa-si incaseze pretul facturilor inainte de termenul de scandenta, iar factorul urmareste sa obtina un beneficiu, de regula un anumit procent din facturile pe care le deconteaza in avans. In activitatea de factoring ia parte si beneficiarul (clientul) care va fi notificat ca trebuie sa plateasca factura la scadenta factorului. Companiile de factoring se mai ocupa si de administrarea si managementul facturilor clientilor, precum si de asigurari impotriva riscurilor de neplata a debitorilor.
Contractul de factoring reprezinta ,de fapt , o cesionare a facturilor catre o societate specializata ,un serviciu care presupune finantarea facturilor cu scadenta la termen, incasarea acestora inainte de termenul scadent .