Plafoane fiscale actualizate la 2016 (in functie de cursul la 31.12.2015)

Sursa articolului contzilla.ro
Cursul valutar publicat de BNR la 31.12.2015 este : 4,5245 .
Cursul valutar EUR  valabil la 31.12.2015 (publicat in 30.12.2015) este : 4,5285.
1.Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi – cifra de afaceri sub 100.000 eur (cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în EUR este cel de la închiderea exerciţiului financiar precedent –la 31.12.2015 a fost de 4,5245  prin urmare plafonul este 452.450 lei.
2. Plafon pentru care ai obligatia de a te inregistra ca platitor de tva : cifra de afaceri : 65.000 eur.(220.000 lei)
3. Plafonul pentru a trece de la tva la incasare la tva normal – cifra de afaceri : 2.250.000 lei.

ANAF a aprobat metodele indirecte de stabilire a veniturilor si a ANAF a aprobat metodele indirecte de stabilire a veniturilor.

       Prin  Ordinulnr. 3733/2015  privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora si prin OpANAF nr. 3698/2015  pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal au fost aprobate metodele indirecte de stabilire a veniturilor si procedurile de modificare a vectorului fiscal. Reamintim ca a aparut o modificare semnificativa privind termenul de declarare a modificarilor ulterioare intervenite in structura unei persoane impozabile. Dupa inregistrare, orice modificare intervenita se declara la ANAF in termen de 15 zile fata de 30 zile cat era termenul de anul trecut. 

Metodele indirecte, conform ordin 3733/2015 sunt :metoda sursei si utilizarii fondului;  metoda fluxurilor de trezorerie si  metoda patrimoniului net,folosite in functie de situatia personala, de cazul concret in care se afla persoana fizica.
1metoda sursei si a utilizarii fondurilor  determina  totalul fondurilor utilizate de persoana fizica, comparandu-se diferenta intre folosirea acestor fonduri si sursa impozabila a lor.Concret ,stabileste diferenta dintre valoarea bunurilor achizitionate pe numele persoanei si veniturile declarate,determinand astfel venitul suplimentar din surse neidentificate si aplicarea tratamentului fiscal corespunzator.

2.Metoda fluxurilor de trezorerie presupune identificarea platilor facute din conturile bancare si compararea acestora cu veniturile declarate la impozitare.

3.Metoda patrimoniului net  porneste de la identificarea activelor si a altor bunuri si titluri financiare detinute de persoana fizica la sfarsitul perioadei comparativ cu inceputul perioadei. Cresterea de patrimoniu net se va compara cu veniturile declarate.

ORDONANŢA DE URGENŢA Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015

Prin  OUG nr. 57/2015 ,Valoarea punctului de pensie creşte de la 830,2 lei, la 871,7 lei, din 1 ianuarie 2016.

 Consultati aceasta ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 57/2015 din 9 decembrie 2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene,precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, AICI


19 februarie va fi sarbatoare nationala .

         Legea nr. 305/2015 privind declararea zilei de 19 februarie "Ziua Brancusi",adoptata de Camera Deputatilor prin vot decisiv,la inceputul lui noiembrie, a fost promulgata vineri prin decret prezidential, In aceasta zi,autoritatile centrale si locale vor putea organiza si/sau sprijinii logistic si material manifestari cultural-artistice.
         ,,Ziua Brancusi" nu va fi zi nelucratoare  pentru salariati .
     

Contul 542 Avansuri de trezorerie-Monografie

Contul 542 “Avansuri de trezorerie” face parte din grupa 54 “Acreditive” și  este un cont de activ care respectă regulile de funcționare specifice, incepindu-si functia prin a se debita (inregistrarea intrarilor in debit).
-avansurile de trezorerie acordate (531);
-diferențele favorabile de curs valutar aferente avansurilor de trezorerie în valuta, inregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercitiului financiar (765).
In creditul contului 542 se înregistrează:
-avansurile de trezorerie justificate prin achiziția de stocuri, inclusiv diferențele de preț nefavorabile aferente (301 la 303, 308, 361, 368, 371, 381, 388, 401);
-cheltuieli reprezentând valoarea materialelor nestocate, consumurilor de energie și apă, întreținere și reparații, primele de asigurare, studii și cercetare executate de terți, comisioane și onorarii, protocol, reclamă și publicitate, transport de bunuri, deplasări, poștale și telecomunicații, alte servicii executate de terți (602, 604, 605, 611 la 614, 622 la 626, 628);
-diurna cont 625
-sume reprezentând avansuri nejustificate (428);
-sumele reprezentând avansuri de trezorerie,nedecontate până la data bilanțului (461, 428);
-sume restituite în numerar reprezentând avansuri de trezorerie neutilizate (531);
-sume utilizate pentru achitarea altor valori (532);
-diferențele nefavorabile de curs valutar, aferente avansurilor de trezorerie în valută, înregistrate la finele lunii, respectiv la închiderea exercițiului financiar, sau la lichidarea acestora (665).
Are intotdeauna soldul debitor.Acesta  reprezintă sumele acordate ca avansuri de trezorerie,nedecontate,precum si sume ridicate din societate, utilizate pentru diverse scopuri pentru care nu s-au intocmit inca documentele justificative.
Daca, Sumele reprezentand avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii si nedecontate pana la data bilantului, se evidentiaza in contul de debitori diversi (461 „Debitori diversi“) sau creante in legatura cu personalul (4282 „Alte creante in legatura cu personalul“), in functie de natura creantei

Contul 201 Cheltuieli de constituire

Cheltuielile de constituire  (cont 201 ) pot fi incluse la active  in patrimoniu .Ele sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe  si alte cheltuieli de inscriere  si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea  si vanzarea de actiuni  si obligatiuni, precum  si alte cheltuieli de aceasta  natura, legate de infiintarea  si extinderea activitatii ),putand  fi amortizate pe o perioada e de maximum 5 ani. De asemenea, pot fi incluse direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

Formularul 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.

Prin Ordinul ANAF nr. 2963/2015, se hotaraste introducerea formularului 602 - „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor”.
Acest formular trebuie depus de catre persoanele exceptate de la plata CASS, si anume:

·       persoanele fizice, indiferent de cetatenie si de domiciliul stabil sau resedinta, care detin o asigurare sociala de sanatate incheiata pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective care produce efecte pe teritoriul Romaniei
             si

·       persoanele fizice, indiferent de cetatenie, care au domiciliul ori resedinta intr-un stat cu care Romania nu are incheiate acorduri privind sistemele de securitate sociala sau care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale si care nu beneficiaza de prelungirea dreptului de sedere temporara in Romania pentru o perioada mai mare de 90 de zile.
            Declaratia se depune insotita de  urmatoarele documente :  
·       Documentul portabil A1   ( clic aici)   care dovedeste mentinerea titularului la sistemul de securitate sociala al statului de care apartine institutia emitenta, in situatia persoanelor aflate sub incidenta regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate sociala;
·       Formular privind legislatia aplicabila in situatia persoanelor aflate sub incidenta acordurilor in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte, completat de institutia competenta a statului respectiv.