Din nou despre impozitul forfetar

Desi Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) remarca progresul adus de propunerile de modificare a Codului Fiscal prin care se dispune eliminarea impozitului minim si reglementarea impozitului forfetar, membrii Consiliului arata ca, firmele din Romania vor ajunge sa plateasca un impozit forfetar chiar si de 28% din totalul veniturilor brute.

 In cadrul unei conferinte de presa, CNIPMMR a facut o serie de precizari pe marginea proiectului de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, initiat de Ministerul Finantelor Publice, ce cuprinde reglementarea impozitului forfetar.

„In cazul activitatii unui restaurant (CAEN 5610), potrivit formulei de calcul mentionata la art. 107 din proiectul MFP, impozitul forfetar poate ajunge si la de 24% din totalul veniturilor brute, in timp ce, pentru un restaurant-municipiu-categoria A, suprafata utila 240 mp, impozitul forfetar datorat este de 28% din totalul veniturilor brute. Exista o diferenta enorma fata de impozitul pe profit de 16% care se calculeaza la profitul net si nu la venitul brut. In aceste conditii, cota impozitului forfetar de 24%, respectiv 28% din veniturile brute, reprezinta o fiscalitate excesiva, care va avea ca efecte desfiintarea unui numar foarte mare de societati comerciale din codurile CAEN prevazute in domeniul de aplicabilitate al impozitului forfetar, cu efecte drastice asupra bugetului de stat”, a explicat presedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.

Referitor la cele 2 propuneri formulate de MFP privind plafonul maxim stabilit pentru aplicabilitatea impozitului forfetar (de 35.000 euro, respectiv de 100.000 euro), membrii CNIPMMR considera mai adecvat plafonul de 35.000 euro, nesustinand plafonul de 100.000 euro.

Pe de alta parte, CNIPMMR solicita MFP precizari cu privire la argumentarea alegerii domeniilor pentru care se va aplica impozitul forfetar, raportat la numarul de societati comerciale din ramura respectiva, nivelul rentabilitatii, ponderea in PIB, contributia acestora la bugetul de stat, valoarea activelor gestionate, precum si comunicarea notei de impact, cu privire la efectele aplicarii masurii impozitului forfetar, cu evidentierea efectelor negative si pozitive cuantificabile asupra IMM-urilor si mediului de afaceri.

De asemenea, CNIPMMR solicita MFP ca reglementarea impozitului forfetar sa vizeze cu prioritate sectoarele in care activeaza societatile multinationale si marile intreprinderi, care au un grad mic de rentabilitate, si anume:
- ramura petrolului (industria chimica si petrochimica);
- industria tutunului
- industria alcoolului si domeniul jocurilor de noroc

„O asemenea abordare asigura o fundamentare riguroasa economica si sociala, prevenind discriminarea, favorizarea unor domenii, intreprinderi sau persoane”, au mentionat reprezentantii Consiliului pentru IMM-uri.

CNIPMMR considera ca selectarea domeniilor in care se va aplica impozitul sa se realizeze pe baze economice si sociale riguroase, pe analize economice si studii de impact.

In plus, CNIPMMR solicita ca in cazul instituirii impozitului forfetar, sa fie explicitate formulele de calcul pentru toate codurile CAEN pentru care se va aplica impozitul, iar cuantumul acestui impozit sa nu depaseasca in nici un caz impozitul pe profit de 16%, astfel incat sa fie mentinuta cota unica.

Referitor la informatiile vehiculate in presa conform carora, introducerea impozitului forfetar diferentiat ar putea fi amanata pana in 2011, presedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu a afirmat ca acest lucru nu a fost confirmat  oficial.

Sursa articoluluii : avocatnet.ro

 

ACTIV SORF CONSULTING SRL

ACTIV SORF CONSULTING SRL va ofera servicii de contabilitate completa de calitate,consultanta afaceri,la cele mai mici preturi.Doar 100lei noi faratva .

Contact la tel . 0725667704 si e-mail activ_sorf@msn.com

Bancul zilei

Un pacient care astepta dupa un transplant de cord, i se ofera, de catre doctor, urmatoarele alternative:
-Avem trei posibilitati, trebuie sa va hotarati pentru una. Una este inima unui atlet tanar si sanatos care a murit intr-un accident de masina. A doua este a unui om de afaceri care nu a baut si fumat niciodata in viata si care a murit intr-un
accident cu avionul sau privat, iar a treia a unui avocat care a murit dupa ce a practicat 30 de ani.
-O iau pe cea a avocatului, zice pacientul...
Dupa reusita transplantului doctorul isi intreaba pacientul de ce s-a hotarat in acest fel.
-Foarte simplu, zice acesta, am luat inima care nu a fost deloc folosita...

Proiect modificare vector fiscal

Proiectul vizeaza modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, fiind introdus un nou articol, 41, cu privire la obligatiile fiscale ce se inscriu in vectorul fiscal.

„Art.41. Categoriile de obligatii fiscale de declarare care se inscriu in vectorul fiscal sunt:
a). Taxa pe valoarea adaugata;
b). Impozitul pe profit;
c). Accizele;
d). Impozitul la titeiul din productia interna;
e). Impozitul pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor;
f). Contributia pentru asigurari sociale de sanatate;
g). Contributia de asigurari pentru somaj;
h).Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
i). Contributia de asigurari sociale;
j). Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
k) Contributia pentru concedii si indemnizatii.”

Vectorul fiscal este o informatie atasata datelor de identificare ale contribuabililor si care defineste obligatiile permanente ale acestora.

Aceasta informatie este necesara pentru identificarea contribuabililor care nu isi indeplinesc obligatia de a depune declaratiile, prin verificarea incrucisata a informatiei existente in vectorul fiscal cu declaratiile efectiv depuse de contribuabil.

Categoriile de obligatii fiscale de plata datorate conform legii se completeaza pe baza informatiilor comunicate de Registrul Comertului din constatarile proprii ale organului fiscal si pe baza informatiilor comunicate de contribuabil prin depunerea formularului 010 “ Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asociatii familiale si asociatii fara personalitate juridica” sau 020 “Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiune pentru persoane fizice romane cu domicilul in Romania”.

Modificarile intervenite in datele declarate initial in vectorul fiscal vor fi anuntate organului fiscal competent.

In acelasi context, ANAF modifica prin acest proiect si modelul formularului Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010) noul formular .

Depunerea declaratiei 010

Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica se completeaza si se depune de catre persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica.

Declaratia de inregistrare se completeaza cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, iar declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior.

Declaratia se depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.

Organul fiscal competent este:
- pentru contribuabilii care se inregistreaza direct, prin imputernicit sau reprezentant legal, organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sau, in cazul depunerii declaratiei de mentiuni, organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat;
- pentru contribuabilii care se inregistreaza prin reprezentant fiscal, organul fiscal competent pentru administrarea persoanei impozabile care are calitatea de reprezentant fiscal.

Formularul se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute. Un exemplar se pastreaza de contribuabil, iar celalalt exemplar se depune la organul fiscal competent.

Sursa avocatnet.ro

Contraventii potrivit cod procedura fiscala

COD DE PROCEDURA FISCALA

  ARTICOLUL 219
  Contraventii


(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:

   a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;

   b) neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume;

    b1) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;  

   c) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 56 si art. 57 alin. (2);

   d) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 105 alin. (8);

   e) neducerea la indeplinire a masurilor stabilite potrivit art. 79 alin. (2), art. 80 alin. (4) si art. 105 alin. (9);  

   f) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 53;

   g) nerespectarea obligatiei inscrierii codului de identificare fiscala pe documente, potrivit art. 73;

   h) nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;

   i) neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni;

   j) nerespectarea de catre banci a obligatiilor privind furnizarea informatiilor si a obligatiilor de decontare prevazute de prezentul cod;

   k) nerespectarea obligatiilor ce-i revin tertului poprit, potrivit prezentului cod;

   l) nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art. 154 alin. (9);

   m) refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitie acestuia pentru a fi identificate si evaluate;

   n) refuzul de a prezenta organului financiar-fiscal bunurile materiale supuse impozitelor, taxelor, contributiilor datorate bugetului general consolidat, in vederea stabilirii realitatii declaratiei fiscale;

   o) neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa;

   p) retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni;

   r) refuzul de a indeplini obligatia prevazuta la art. 52 alin. (1).

   (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:

   a) cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. c);

   b) cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 5.000 lei la 7.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. d);

   c) cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. e) si f);

   d) cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. a), b), g)-m);

   e) cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)-r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei inclusiv;

   f) cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)-r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv;

   g) cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n)-r), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei;

   h) cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. b1).  

   (3) In cazul persoanelor fizice nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10 lei la 100 lei.

   (4) In cazul asocierilor si al altor entitati fara personalitate juridica, contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda prevazuta pentru persoanele fizice.

   (5) Nedepunerea la termen a declaratiilor fiscale pentru obligatiile datorate bugetelor locale se sanctioneaza potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

   (6) Sumele incasate in conditiile prezentului titlu se fac venit la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.

Depunerea situaţiilor financiare anuale si alte obligatii la asoc proprietari

Depunerea situaţiilor financiare anuale

Asociaţiile de proprietari care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă trebuie să depună la compartimentele specializate în sprijinirea şi îndrumarea asociaţiilor de proprietari din cadrul consiliilor locale situaţia soldurilor elementelor de activ şi pasiv, până la data de 1 martie pentru situaţia existentă la 31 decembrie şi până la data de 1 septembrie pentru situaţia existentă la 30 iunie.
Asociaţiile de proprietari care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă dublă trebuie să depună bilanţ contabil, conform prevederilor legale, în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

Alte obligaţii

Asociaţiile de proprietari sunt scutite de la plata impozitului pe profit dacă veniturile obţinute din activităţi economice sunt sau urmează a fi utilizate pentru îmbunătăţirea utilităţilor şi a eficienţei clădirii, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune, conform art. 15 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal.
Dacă aceste venituri nu sunt utilizate în scopurile de mai sus asociaţiile de proprietari au următoarele obligaţii fiscale:
- să calculeze impozitul pe profitul realizat, conform evidenţelor, în cotă de 16% şi să-l vireze la bugetul de stat;
- să depună la organul fiscal competent, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului expirat, formularul 100 “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”;
- să depună, până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor formularul 101 “Declaraţie privind impozitul pe profit”;
- să plătească impozitul pe profit anual până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor anului expirat.

Sancţiuni

Se sancţionează cu amendă contravenţională de la 100 la 5.000 lei:
- nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscală sau de menţiuni;
- neîndeplinirea la termen a obligaţiilor de declarare prevăzute de lege;
- neîndeplinirea obligaţiei de înscrie codul de înregistrare fiscală pe documentele emise;
- nerespectarea obligaţiilor privind completarea şi păstrarea fişelor fiscale.

Baza legală:
- Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490/.2007;
- HGR nr. 1.588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43/.2008;
- Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal,cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927/.2003; Art. 219 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941/.2003;
- OPANAF nr. 101/2008 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor cu regim de reţinere la sursă, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70/2008.

via - finantevalcea.ro