Proverb latin

Vox populi ,vox dei (Vocea poporului ,vocea lui Dumnezeu )

Vox populi

         Vox populi,vox dei ,spune un proverb latin .Nu stiu daca vocea poporului este vocea lui Dumnezeu,dar a democratiei este ,cu siguranta. In mod normal ,intr-o tara democratica ,vocea poporului se aude in Parlament,prin reprezentantii alesi,presa,ONG si asociatii ale societatii civile,etc Cind acestia tac ,pentru ca asa le cere disciplina de partid sau propriile interese,vocea poporului se muta in strada,la miting.
           Daca vocea poporului nu se mai aude ,democratia se stinge si ea. In tara mea ,vox populi se stinge incet.Nu se mai aude nici in Parlament,deoarece Guvernul isi asuma raspunderea pe legi importante care sunt puse in aplicare , fara dezbatere,iar societatea civila nu exista decit teoretic,mitingurile aduna oameni prea putini ,ca sa reprezinte o voce puternica .Ba chiar si presa a incetat sa mai fie o putere in stat,din motive economice sau din servitute politica.
         Te rog, rog popor roman, sa nu taci ! Aminteste-ti pentru ce ai iesit in strada in Decembrie 1989.

Acte necesare ptr inlocuirea placutelor de inmatriculare

           Comandarea unor noi placi cu numar de inmatriculare in cazul in care cele vechi au fost pierdute, furate sau deteriorate se solicita la Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.Acte necesare


Regimul cheltuielilor de deplasare externa ptr administrator

           Alin. (3) al art. 21 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal,prevede ca suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, este deductibila in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice ( 2,5x 13,de ex),acestea fiind considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.(art. 21 ,alin. (2) lit. e)din lege).Se pot deduce si cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate efectuate de catre  administratori.
   

Noi precizari privind revisal

Intr-o postare mai veche,privind modificarea REVISAL(registrul general de evidenta a salariatilor)link am aratat prevederile legale privind registrul salariatilor.Acum revin cu noile responsabilitati ale angajatorilor, conform cu reglementarile valabile in 2011, dar si cu legea de modificare a Codului Muncii, recent asumata de catre Guvern.

Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:
- elementele de identificare a tuturor salariatilor : numele, prenumele, codul numeric personal (CNP)
- data angajarii
- functia/ocupatia conform COR sau altor acte normative
- tipul cim --- Aceste elemente se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza
- data si temeiul incetarii cim
          De asemenea,proiectul pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003-Codul Muncii, pentru care Guvernul si-a angajat raspunderea in Parlament,prevede ca in REVISAL se vor completa si transmite inspectoratului teritorial de munca, pe langa elementele de identificare ale tuturor salariatilor, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, tipul contractului individual de munca, data incetarii contractului individual de munca si salariul, sporurile si cuantumul acestora, perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, perioada detasarii.
         Obligatiile angajatorilor

- de a intocmi un dosar personal pt fiecare dintre salariati si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora
- Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin:
- Actele necesare angajarii
- CIM
- Actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea suspendarea si incetarea cim
- Orice alte documente care certifica legalitatea si corectitutinea completarii in registru
ATENŢIE! Refuzul de a pune la dispoziţie inspectorului de muncă dosarul personal al salariaţilor poate fi sancţionat cu amendă între 5000-8000 lei.
Update : model de opis continut dosar.Despre continutul si alcatuirea dosarului citeste clic aici
      La solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze copii, certificate de reprezentantul legal al acestuia sau de persoana imputernicita de angajator pt conformitate cu originalul, ale documentelor existente in dosarul personal, ale paginii/paginilor din registrul electronic, care cuprinde/cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din revisal si din dosarul personal. ( HG nr.161/2006, art.7 alin.3.)
Up date : Ministerul Muncii pregateste o HG prin care reglementeaza modul de intocmire si completare a registrului general de evidenta a salariatilor, instituind totodata si noi amenzi contraventionale ce pot ajunge pana la 20.000 lei.
         Conform acestui proiect,completarea si transmiterea registrului se va face doar de catre persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator, care detine calificare/specializare/perfectionare in domeniul resurselor umane si cunostinte de operare a calculatorului la nivel de utilizator, sau de a incheia contracte de prestari servicii  cu prestatori inregistrati la inspectoratele teritoriale de munca, care desfasoara atat activitatea de completare si transmitere a registrului, cat si activitatea de resurse umane.Angajatorul are obligatia informarii in scris a ITM despre incheierea contractului de prestari servicii, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii/modificarii/suspendarii/incetarii prestarii serviciului, anexand o copie a contractului de prestari servicii, respectiv a actului aditional al acestuia.
Cf HG nr. 500/2011 Angajatorii/prestatorii care operează efectiv în registru au obligaţia să prelucreze datele cu caracter personal ale salariaţilor angajatorilor, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001
 Elemente obligatorii ale registrului  :
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal (CNP), cetatenia si tara de provenienta (UE, non-UE, SEE);
b) data angajarii;
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform COR sau altor acte normative;
e) tipul contractului individual de munca;
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;
g) salariul, sporurile si cuantumul acestora;
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
i) data si temeiul incetarii contractului individual de munca.

Mai multe detalii la sursa update link
Up date 28 mai 2011 : In  MO 372/2011 a fost publicata HG 500/2011 care constituie practic materializarea ultimului proiect.

ITM-ul preda carnetele de munca firmelor

        Ministerul Muncii a stabilit, prin Ordinul nr. 1083/2011, Procedura de lucru privind eliberarea carnetelor de munca salariatilor angajatorilor pentru care inspectoratele teritoriale de munca pastrau si completau, respectiv certificau legalitatea inregistrarilor efectuate in carnetele de munca.
        Carnetele de munca vor fi completate la zi (cu date aferente pana la 31 decembrie 2010) si certificate de inspectoratul teritorial de munca. Acestea  se predau angajatorilor sau titularilor/imputernicitilor legali pe baza de proces-verbal de predare-primire, pana la data de 30 iunie 2011, angajatorilor conform programarii postate pe site-ul inspectoratelor si afisate la sediu, iar titularilor/imputernicitilor legali pe baza unei cereri.
       Articol integral pe avocatnet.ro link
 Cititi si comunicatul  ITM,de abrogare a legii 130,  de aici


Proiect norme legea pensiilor

Ministerul Muncii a finalizat proiectul de Hotararea de Guvern prin care sunt aprobate normele de aplicare ale noii legi a pensiilor, ce a intrat in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2011.
Schimbari aduse de proiect :
-cuprinde reglementari referitoare la metodologia de stabilire si calcul a pensiei pentru limita de varsta, pensiei anticipate si anticipate partiale, pensiei de invaliditate, pensiei de urmas.

ANAF modifica formulare

Ordinul ANAF nr. 233/2011 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 101 din 8 februarie 2011.

Astfel, formularele aprobate prin actul normativ mentionat sunt:
a) 200 „Declaratie privind veniturile realizate din Romania”,
b) 201 „Declaratie privind veniturile realizate

Obligatii fiscale martie 2011

15 martie

Depunerea Declaratiei anuale de venit pentru asociatiile fara personalitate juridica Formular 204 pentru anul trecut de catre Asociatiile fara personalitate juridica, prin asociatul desemnat

Depunerea Situatiei livrarilor de tigarete pentru luna precendenta de catre antrepozitarii autorizati, operatorii inregistrati/ destinatarii inregistrati si importatorii autorizati de astfel de produse.

Esalonarea datoriilor,pe cinci ani

       Ministerul Finantelor Publice a adoptat o hotarare potrivit careia firmele cu probleme financiare isi pot esalona datoriile la bugetul de stat pe o perioada de cinci ani.Dar aceasta e conditionata de constituirea unor garantii  si achitarea datoriilor curente, a ratelor esalonate si a dobanzilor datorate pe perioada esalonarii la plata. Avantajul consta in faptul ca   ca, in timpul perioadei de esalonare, firmele  nu vor fi in pericol de executare silita.