Ordonanta de urgenta nr. 115/2023 .Modificari cod fiscal

 Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1139 din 15 decembrie 2023

Principalele modificari la Codul fiscal

I. Impozit pe profit

1. Costurile de achizitie ale aparatelor de marcat electronice fiscale nu se mai scad din impozitul pe profit potrivit vechii proceduri, insa pot face obiectul facilitatii fiscale reprezentand scutirea de impozit pe profitul reinvestit.

2. Reprezinta cheltuieli deductibile limitat (de natura sociala), urmatoarele categorii:
  • cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea
  • sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.
3. Se abroga prevederea privind scaderea din impozitul pe profit, potrivit vechii proceduri, a cheltuielilor cu educatia timpurie.

4. Sunt modificari/completari in ceea ce priveste deductibilitatea limitata a unor cheltuieli:

a) cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) 50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop;

c) 50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social achizitionat de catre contribuabil in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit, din ansambluri rezidentiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice. In cazul in care sediul social, aflat in patrimoniul contribuabilului, este utilizat in scop personal de catre actionari sau asociati, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate in favoarea acestora, fiind nedeductibile la calculul rezultatului fiscal (prevedere noua).

5. Cheltuielile cu bursele private nu se mai deduc din impozitul pe profit. Pentru determinarea rezultatului fiscal, contribuabilii care efectueaza cheltuieli privind bursele private, insumeaza aceste cheltuieli in limita a 1.500 lei/fiecare bursa acordata, cu cele de natura sociala (prevazute la art. 25 alin. 3 lit. b CF), iar suma rezultata se deduce in limita a 5% din cheltuielile cu salariile.

6. Cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte se insumeaza cu cheltuielile de sponsorizare si diminueaza impozitul pe profit in cea mai mica dintre 0,75% din cifra de afaceri, fara a depasi 20% din Impozitul pe profit. Ambele cheltuieli sunt initial nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

7. Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, incepand cu anul 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz, se recupereaza din profiturile impozabile realizate, in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

8. Contribuabilul are dreptul de a deduce, intr-o perioada fiscala, costurile excedentare ale indatorarii pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro.

Costurile excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni care nu finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor si care sunt efectuate cu persoane afiliate se deduc, intr-o perioada fiscala, pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro. Costurile totale excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni efectuate atat cu persoanele afiliate respective, cat si cu persoanele neafiliate, care pot fi deduse intr-o perioada fiscala, nu pot depasi plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro.

9. In cazul platitorilor de impozit pe profit se mentine posibilitatea redirectionarii sumei reprezentand cheltuieli de sponsorizare sau mecenat, in limita plafoanelor stabilite, prin depunerea formularului de redirectionare. In cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, redirectionarea poate fi dispusa numai de persoana juridica responsabila.

10. Ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate, se deduc in limita unui procent de 30% din valoarea acestor ajustari, daca creantele indeplinesc cumulativ conditiile prevazute de Codul fiscal.

Data intrarii in vigoare pentru prevederile de la pct. 1-10 cap. I: 1 ianuarie 2024.

II. Impozit pe veniturile microintreprinderilor

1. Se modifica una dintre conditiile de aplicare pentru impozit pe veniturile microintreprinderilor, in sensul ca la conditia privind asociatii se iau in calcul si detinerile indirecte. De asemenea, o singura persoana juridica ai caror asociati detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, poate aplica pentru acest sistem de impozitare.

Astfel, pentru a plati impozit micro, societatea trebuie sa aiba asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect!, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica ! stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu.

2. Limita privind veniturile realizate (plafonul de 500.000 euro – conditie de impozit micro) se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. Nu poate aplica pentru acest sistem de impozitare, persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, precum si persoana juridica romana care desfasoara activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari, definiti potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.

4. Asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile prezentului titlu.

Atentie! Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor impozitului pe profit.

5. Se introduce o conditie noua privind posibilitatea aplicarii pentru sistemul micro, si anume aceea de a depune in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.

6. Se abroga prevederea potrivit careia firmele din domeniul HORECA pot opta pentru acest sistem de impozitare, indiferent de indeplinirea conditiilor (plafon venituri, salariat etc). De asemenea, si aceste firme pot iesi din sistem in situatia in care nu mai sunt indeplinite respectivele conditii.

7. Persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.

De retinut: Microintreprinderile care au desfasurat, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor aplica conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal 2024.

8. Microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.

O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca angajeaza un salariat cu norma intreaga in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului si daca indeplineste si celelate conditii.

9. In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia privind salariatul si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.

10. In situatia intreprinderilor legate, in ceea ce priveste iesirea din sistem a unei microintreprinderi , limita fiscala privitoare la plafonul de 500.000 euro se verifica luand in calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile intreprinderilor legate.

11. In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi,asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita.

12. Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia privind depunerea in termen a situatiilor financiare anuale se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.

13. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent anului 2023 se redirectioneaza potrivit prevederilor in vigoare pana la data de 31 decembrie 2023.

Important! Ultimul an fiscal in care sumele reprezentand sponsorizari/burse si sumele reprezentand achizitia de aparate de marcat electronice fiscale, ramase de reportat, potrivit legii, se scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor este anul fiscal 2023.

Data intrarii in vigoare a prevederilor de la pct. 1-13 cap. II: 1 ianuarie 2014.

De retinut: Prin ordin ANAF se va reglementa conditia privind detinerile indirecte ale asociatilor, precum si celelalte conditii nou introduse, privind impozitul micro.

III.  Impozit pe venit

1. Pentru contribuabilii din domeniul IT, constructii, agricultura si industrie alimentara, in situatia in care, in cursul aceleiasi luni, persoana fizica realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor pentru o fractie din luna, la functia de baza, la unul sau, dupa caz, la mai multi angajatori succesiv, pentru aplicarea scutirii, fiecare angajator stabileste partea din plafonul de 10.000 lei lunar corespunzatoare acestei perioade si acorda scutirea pentru venitul brut lunar realizat, in limita fractiei din plafon astfel stabilita.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

2. Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

3. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente:
  • sunt deductibile limitat la calculul impozitului pe venit, cheltuielile pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul reprezentand  diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile pentru acordarea de burse private si cheltuielile de protocol.
  • sunt nedeductibile cheltuielile cu costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale
  • sunt nedeductibile cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, efectuate potrivit legii
  • sunt nedeductibile cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie, potrivit legii
Data intrarii in vigoare: incepand cu cheltuielile aferente anului 2024.

4. Contribuabilii nu mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.

Data intrarii in vigoare: 1 ianuarie 2024.

5. Pierderea fiscala anuala inregistrata pe fiecare sursa din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, determinata in sistem real, se reporteaza si se compenseaza de catre contribuabil in limita a 70% din veniturile nete anuale, obtinute din aceeasi sursa de venit in urmatorii 5 ani fiscali consecutivi.

Data intrarii in vigoare: 1 ianuarie 2024.

6. Se clarifica din punct de vedere fiscal modul de calcul al plafonului neimpozabil in cazul indemnizatiei de deplasare si detasare (diurnei). Se mentine suma neimpozabila in valoare de 2,5 ori nivelul pentru institutiile publice, in limita a 3 salarii de baza aferente locului de munca ocupat.

Plafonul aferent valorii a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte, prin raportarea celor 3 salarii la numarul de zile lucratoare din luna respectiva, iar rezultatul se multiplica cu numarul de zile corespunzator fiecarei luni din perioada de delegare/detasare/desfasurare a activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate.

Data intrarii in vigoare: 15.12.2023.

6. Sunt venituri impozabile prin prisma impozitului pe venit, sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

7. Se mentine in plafonul neimpozabil de 33% (venituri cumulate), contravaloarea abonamentelor suportate de angajator pentru angajatii proprii, insa in limita echivalentului in lei a 100 euro anual pentru fiecare persoana, oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care actioneaza in nume propriu in cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, ori in calitate de intermediari pentru serviciile medicale  in cazul in care abonamentele respective includ si servicii medicale.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

8. Intra in plafonul neimpozabil de 33% (venituri cumulate), sumele suportate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie, potrivit legii, in limita stabilita de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

9. Indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada delegarii in alta localitate, in Romania si in strainatate, se considera venituri aferente lunii in care se aproba decontul.

Sumele reprezentand contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora se considera venituri aferente lunii in care se aproba decontul, respectiv venituri aferente lunii in care sunt acordate, in situatia in care nu exista obligatia prezentarii unor documente justificative.

Sumele reprezentand contributiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajatii proprii se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.

Sumele reprezentand primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament suportate de angajator pentru angajatii proprii se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.

Sumele reprezentand contravaloarea abonamentelor suportate de angajator pentru angajatii proprii se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.

Sumele suportate/acordate de catre angajator pentru plasarea copiilor angajatilor proprii in unitati de educatie timpurie se considera venituri aferente lunilor corespunzatoare celor pentru care s-a efectuat plata, pe baza documentelor justificative.

Sumele reprezentand diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala stabilita prin negociere si dobanda practicata pe piata, pentru credite si depozite, se considera venituri aferente fiecareia dintre lunile in care este scadent creditul, respectiv luna in care se inregistreaza in cont dobanda aferenta depozitului.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

10. Referitor la veniturile din cedarea folosintei bunurilor:
  • se abroga prevederea conform careia persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente
  • venitul net anual din cedarea folosintei bunurilor, altul decat cel platit de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, din arendarea bunurilor agricole, precum si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
  • venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
  • platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatia de a calcula, retine, declara si plati impozitul corespunzator sumelor platite.  Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, de catre acesti platitori de venituri, la momentul platii veniturilor.
  • daca chiriasul este persoana fizica se mentine obligatia depunerii declaratiei unice, de catre proprietar.
  • contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei
  • bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare, din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, precum si din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, pentru care impunerea este finala, au obligatia sa completeze si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori. Pentru contractele in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, determinarea venitului net anual se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
Data intrarii in vigoare: veniturile aferente anului 2024.

IV. Contributii sociale

In situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi timp, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, pentru calculul contributiilor sociale raportate la salariul minim se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, daca prin lege nu se prevede altfel.

Data intrarii in vigoare: incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

De retinut: Pentru anul 2023 se va utiliza salariul minim de 3.000 lei.

Se plateste contributie de sanatate si pentru indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005

Data intrarii in vigoare: incepand cu indemnizatiile de asigurari de sanatate aferente lunii ianuarie 2024.

Sunt scutite de plata CASS, persoanele fizice care se afla in concedii medicale pentru incapacitate temporara de munca, acordate in urma unor accidente de munca sau a unor boli profesionale, in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.

Data intrarii in vigoare: incepand cu indemnizatiile de asigurari de sanatate aferente lunii ianuarie 2024.

V. Taxa pe valoarea adaugata

1. Se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, inchirierii sau leasingului de cladiri/spatii de locuit, indiferent de destinatia acestora, situate in zone rezidentiale sau in blocuri de locuinte si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste cladiri/spatii de locuit, in cazul in care acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Data intrarii in vigoare: incepand cu data de 1 a lunii urmatoare datei de la care Romania este autorizata sa aplice o masura speciala de derogare de la dispozitiile Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Pentru aplicarea scutirii de TVA la vama se mofica unele dintre conditii, astfel:
  • sa nu inregistreze obligatii fiscale restante administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si orice alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii;.
  • sa nu inregistreze obligatii bugetare restante, altele decat cele de la lit. a), fapt dovedit pe baza unei declaratii pe propria raspundere puse la dispozitia autoritatii vamale.
Data intrarii in vigoare: 1 ianuarie 2024

VI. Accize

1. In anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, dupa cum urmeaza:

a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum;
b) incepand cu data de 1 iulie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de consum.

2. Sunt prevazute noi reglementari in domeniul marcarii produselor energetice, incepand cu 18 ianuarie 2024.

VII. Legea nr. 70/2015 (incasari si plati in numerar)

1. Creste plafonul zilnic de plati in numerar din avansuri spre decontare, de la 1000 lei la  5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

2. Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele juridice (inclusiv PFA,II,IF) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana. Noutatea consta in eliminarea din aceasta prevedere a operatiunilor de primiri sau restituiri de imprumuturi si alte finantari.

3. Operatiunile de incasari si plati efectuate intre persoanele juridice (inclusiv PFA,II,IF) si persoane fizice, reprezentand primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, dar nu mai putin de 500 lei.

4. Sumele in numerar aflate in casieria persoanele juridice (inclusiv PFA,II,IF) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.

Supermagazin - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare intre 1.000 m2 si 2.500 m2, utilizata pentru comert specializat ori nespecializat, care comercializeaza marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept caracteristici autoservirea si plata marfurilor la casele de marcat amplasate la iesire.

Hipermagazin - structura de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de peste 2.500 m2, utilizata pentru comert specializat si/sau nespecializat, care comercializeaza marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept caracteristici: prezenta tuturor raioanelor, inclusiv a celor cu vanzatori, case de marcat amplasate la iesirea din fluxul de autoservire, sector de alimentatie publica reprezentat prin una sau mai multe sali de consumatie, amplasarea in zonele periferice ale orasului, in centrele comerciale ori in parcurile comerciale.

5. Se abroga prevederea potrivit careia in cazul persoanelor juridice (inclusiv PFA, II, IF) care au organizate mai multe casierii, plafoanele sunt aplicabile pe fiecare casierie in parte (vezi pct 6).

6. Sucursalele si alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol, pentru fiecare casierie in parte.

Data intrarii in vigoare: Toate prevederile de mai sus intra in vigoare la 15.12.2023, cu exceptia amenzilor de la pct. 3 (25.12.2023).

VIII. RO e-Factura

Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. 16 din Codul fiscal (15 a lunii urmatoare).

Data intrarii in vigoare: 15.12.2023.

IX. Legea nr. 296/2023

1. Referitor la CASS (contributia la asigurarile de sanatate) pentru venituri extrasalariale (cu exceptia celor din activitati independente, care au regim special), in cazul in care persoanele fizice realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun declaratia unica (cap I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care in anul de realizare a veniturilor:

a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate;
c) nu au obtinut venituri din activitati independente pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei estimative.

2. Nu se aplica cota redusa de TVA (9%) pentru livrarea alimentelor cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10 g/100 g produs, altele decat laptele praf pentru nou-nascuti, sugari si copii de varsta mica, cozonacul si biscuitii.

3. Nu fac obiectul transmiterii prin sistemul RO e factura, livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Codul fiscal si nici prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania.

Data intrarii in vigoare a prevederilor de la pct. 1-3: 01.01.2024.

X. RO e-Transport

1. Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor lreferitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

2.  Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

3. Operatorul de transport rutier este obligat sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit).

4. Operatorul de transport rutier este obligat sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit.

5. In cazul unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.

Data intrarii in vigoare a prevederilor de la pct. 1-5: 15.12.2024.

XI. Legea contabilitatii nr. 82/1991


1. Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate.

Data intrarii in vigoare: Prevederile de mai sus se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023.

2. Formatul declaratiei se aproba prin ordin al ministrului finantelor, emis in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

3. Se majoreaza drastic amenzile pentru nerespectarea prevederilor din lege, cum ar fi cele pentru neintocmirea situatiilor financiare trimestriale, nerespectarea prevederilor privind  inventarierea patrimoniului sau cele privind aprobarea politicilor si procedurilor contabile conform legislatiei.

Data intrarii in vigoare: 15.12.2023.

Cont 5191 Credite bancare pe termen scurt-linie credit

Este cont de pasiv ce face parte din clasa 59 Credite bancare pe termen scurt, alaturi de conturile 

  • 5191 Credite bancare pe termen scurt-linie credit
  • 5192 Credite bancare pe termen scurt nerambursate la scadenţă
  • 5193 Credite externe guvernamentale
  • 5194 Credite externe garantate de stat
  • 5195 Credite externe garantate de bănci
  • 5196 Credite de la trezoreria statului
  • 5197 Credite interne garantate de stat
  • 5198 Dobânzi aferente creditelor bancare pe termen scurt

O datorie trebuie clasificata ca datorie pe termen scurt, denumita si datorie curenta, atunci când:

a) se asteapta sa fie decontata în cursul normal al ciclului de exploatare al entitatii; sau
b) este exigibila în termen de 12 luni de la data bilantului.

Toate celelalte datorii trebuie clasificate ca datorii pe termen lung.


Clasificarea datoriilor pe termen lung purtatoare de dobânda în aceasta categorietrebuie mentinuta chiar si atunci când acestea sunt exigibile în 12 luni de la data bilantului, daca:

a) termenul initial a fost pentru o perioada mai mare de 12 luni; si
b) exista un acord de refinantare sau de reesalonare a platilor, care este încheiat înainte de data bilantului.

5191-linie de credit.

 Banca acorda clientului dreptul de a obtine credite succesive dupa nevoile clientului, intr-o perioada convenita ( de regula 1 an, dupa care pentru prelungirea liniei de credit banca solicita din nou documentatia initiala de la client) pana la un total prestabilit.Pentru sumele utilizate clientul plateste o dobanda calculata de regula in functie de dobanda pietei din ziua utilizarii efective, iar pentru sumele nefolosite se achita o asa numita dobanda de angajament.

Monografie linie de credit 

- inregistrarea contabila a imprumutului:
5121 “Conturi la banci in lei”     =     5191 “Credite bancare pe termen scurt”
 
- inregistrare comision pentru acordarea creditului:
627 “Cheltuieli cu comisioane bancare”     =     5121 “Conturi la banci in lei”

- inregistrare plata furnizori din conturile lei, plati avansuri:
401 “Furnizori” / 409 “Furnizori debitori”     =      5121 “Conturi la banci in lei”
 
- inregistrare incasari clienti, incasari avansuri in lei si valuta:
5121 “Conturi la banci in lei” =     4111 “Clienti” / 419 “Clienti creditori”
 
- La final de luna banca isi trage linia de credit si dobanda aferenta :
5191 “Credite bancare pe termen scurt”     =     5121 “Conturi la banci in lei” .
 inregistrare dobanda:
666 “Cheltuieli cu dobanzile”     =     5121 “Conturi la banci in lei”

#contabilitate#imprumut#liniecredit#conturi

Plafoane privind platile si incasarile in numerar(cash) care intra in vigoare de la 11 noiembrie 2023

Update 10.11.2023:RAMAN VALABILE URMATOARELE PRAGURI

--sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei;
-plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana 

 In urma reactiilor aparute cu privire la aceste masuri si a crestrrilor de comisioana aplicate asupra operatiunilor in numerar ,aplicate de banci,masura se va revizui .Totusi,pana la aparitia unor modificari,redau mai jos prevederile

In ceea ce priveste firmele 

-platile in numerar efectuate catre alte firme nu pot depasi 1000 lei de persoana juridica

-platile in numerar efectuate catre magazine tip cash&carry sunt limitate la 2000 lei/persoana

Pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

--sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei;

Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.

Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit conform alin. (1) vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor respective in termen de doua zile lucratoare.”

-plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana 

Se interzic platile si incasarile  fractionate pentru pragurile de mai sus

In ceea ce priveste persoanele fizice :

In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie, pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei/tranzactie incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025.”

Amenda contraventionala este de  25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

Taxarea inversa operatiuni conform codului fiscal

ART. 331 - Măsuri de simplificare in codul fisal

(1) Prin excepţie de la prevederile art. 307 alin. (1), în cazul operaţiunilor taxabile, persoana obligată la plata taxei este beneficiarul pentru operaţiunile prevăzute la alin. (2). Condiţia obligatorie pentru aplicarea taxării inverse este ca atât furnizorul, cât şi beneficiarul să fie înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316.
(2) Operaţiunile pentru care se aplică taxarea inversă sunt:
a) livrarea următoarelor categorii de bunuri:
1. deşeuri feroase şi neferoase, de rebuturi feroase şi neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2. reziduuri şi alte materiale reciclabile alcătuite din metale feroase şi neferoase, aliajele acestora, zgură, cenuşă şi reziduuri industriale ce conţin metale sau aliajele lor;
3. deşeuri de materiale reciclabile şi materiale reciclabile uzate constând în hârtie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticlă şi sticlă;
4. materialele prevăzute la pct. 1-3 după prelucrarea/transformarea acestora prin operaţiuni de curăţare, polizare, selecţie, tăiere, fragmentare, presare sau turnare în lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obţinerea cărora s-au adăugat alte elemente de aliere;
b) livrarea de masă lemnoasă şi materiale lemnoase, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată;
c) livrarea de cereale şi plante tehnice, inclusiv seminţe oleaginoase şi sfeclă de zahăr, care nu sunt în principiu destinate ca atare consumatorilor finali. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzătoare acestor bunuri;
d) transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de seră, astfel cum sunt definite la art. 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, transferabile în conformitate cu art. 12 din directivă, precum şi transferul altor unităţi care pot fi utilizate de operatori în conformitate cu aceeaşi directivă;
e) livrarea de energie electrică către un comerciant persoană impozabilă, stabilit în România conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoană impozabilă reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de energie electrică, o reprezintă revânzarea acesteia şi al cărei consum propriu de energie electrică este neglijabil.

Rolul numerarului in economie

 Banca Centrala Europeana sintetizeaza avantajele banilor peșin(bani lichizi,cash) in economie .

Iata ce spune Banca Centrala Europeana despre rolul cash-ului in economie,ar fi util sa cititi t ,ca sa stiti cate pierdeti prin disparitia lui :
,,numerarul oferă și alte funcții și avantaje importante:
-asigură libertate și autonomie. Bancnotele și monedele reprezintă singura formă de bani pe care cetățenii o pot deține fără implicarea unei părți terțe. Nu este necesar accesul la echipamente, internet sau electricitate pentru a plăti cu numerar, ceea ce înseamnă că acesta poate fi utilizat în cazul unei pene de curent sau al pierderii cardului;
-este un mijloc legal de plată. Creditorii, precum magazinele și restaurantele, nu pot refuza numerarul, cu excepția cazului în care convin, în prealabil, cu clienții asupra unui alt mijloc de plată. Pentru mai multe informații, a se vedea recomandarea Comisiei Europene din 22 martie 2010 (2010/191/UE);
-asigură protecția vieții private. Operațiunile cu numerar respectă dreptul nostru fundamental la protecția vieții private, a datelor și a identității în chestiuni financiare;
-are caracter incluziv. Numerarul oferă opțiuni de plată și de economisire persoanelor cu acces limitat sau fără acces la monedă digitală, acesta fiind astfel esențial pentru incluziunea cetățenilor vulnerabili din punct de vedere social, precum categoria vârstnicilor sau cea a persoanelor cu venituri mai scăzute;
-te ajută să ții evidența cheltuielilor. Numerarul îți permite să îți ții cheltuielile sub un control mai atent, de exemplu te împiedică să îți depășești bugetul;
-este rapid. Bancnotele și monedele permit reglarea imediată a unei plăți;
-este sigur. Numerarul s-a dovedit a fi sigur în ceea ce privește criminalitatea cibernetică, frauda și contrafacerea. De asemenea, întrucât reprezintă bani ai băncii centrale, acesta nu presupune riscuri financiare nici pentru inițiatorul plății, nici pentru destinatarul acesteia;
-este un mijloc de tezaurizare. Numerarul este mai mult decât un simplu instrument de plată. Acesta permite cetățenilor să dețină bani în scopul economisirii fără riscul de nerambursare. Este util pentru cadouri și plăți de mică valoare între persoane. De exemplu, părinții pot da copiilor mici sume în numerar pentru cumpărături de mică valoare sau o persoană poate încredința numerar unui prieten sau unei cunoștințe pentru o achiziție în numele său. Numerarul contribuie, de asemenea, la promovarea culturii financiare în rândul copiilor."
Sursa BCE
Cititi noile plafoane pentru operatiunile in numerar (clic aici)

Despre nota de contabilitate

        Exista operatiuni in contabilitate care nu au documente justificative.De exemplu :stornari, repartizare profit, constituire provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare etc  Conform OMFP 3512/2008,documentul justificativ pentru ele este NOTA CONTABILA (cod 14-6-2/A). Pe baza notei  se inregistraza in contabilitatea sintetica si analitica .Nota de contabilitate se intocmeste pe baza  notei justificative sau notei de calcul, dupa caz
       Nota contabila se intocmeste intr-un singur exeplar ,de catre departamentul financia-contabil care si arhiveaza, si are ca elemente obligatorii :
– denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
– denumirea unitătii;
– explicatii; simbolul contului debitor/creditor; suma;
– semnaturi: intocmit, verificat.

Cont 378 Diferenta de pret la marfuri.

Cont 378- Diferenţe la preţul mărfurilor este un cont de pasiv ,utilizat în cazul evidenţei mărfurilor la preţ de vânzare .Cu ajutorul lui se evidenţiază adaosul comercial (marja vânzătorului) Soldul său reprezintă adaosul comercial al mărfurilor existente în stoc la un anumit moment .
Conform regulilor de funcţionare  ale conturilor , îşi începe funcţia contabilă prin a se debita .