ANAF informeaza contribuabilii ca incepand cu 1 ianuarie 2016 se aplica prevederile Legii nr. 227/2015 , modificata prin O.U.G. nr. 50/2015 in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala.
Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.
Contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 68 din Legea nr. 227/2015.
Acte normative aprobate ANAF
Pe site-ul Ministerului de Finante,in sectiunea treansparenta decizionala ,cele mai recente acte normative aprobate sunt :
OUG nr.48 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015- Monitorul Oficial al Romaniei nr.807/29.10.2015
OUG nr.47 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 şi unele măsuri bugetare- Monitorul Oficial al Romaniei nr.806/29.10.2015
OMFP nr.1198/2015 de modificarea și completarea unor reglementări contabile- Monitorul Oficial al Romaniei nr.759/12.10.2015
De la 1 ianuarie 2016, se elimina registrul jurnal de incasari si plati, dar si alte documente financiar-contabile
Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de ordin care urmareste actualizarea si simplificarea normelor de intocmire si utilizare a acestor documente .Se prevad modificari importante :eliminarea registrului jurnal de incasari si plati si a altor formulare financiar-contabile, ca de exemplu: procesul-verbal de plati, fisa de cont analitic pentru cheltuieli de productie sau fisa de cont analitic pentru cheltuieli.
Cititi proiectul aici si normele aici
Cititi proiectul aici si normele aici
GRUPA 22 - IMOBILlZĂRI CORPORALE în CURS DE APROVIZIONARE
Aceast grupa cuprinde CONTURI DE ACTIV prin care se tine evidenta imobilizarilor corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care, la finele perioadei de raportare, sunt in curs de aprovizionare.
Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor. De fapt este vorba de cazurile in care exista decalaje in timp ,intre data la care are loc transferul controlului asupra proprietatii si data livrarii si transferului acesteia , pentru :
· bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
· stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
· bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
· bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.
Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor. De fapt este vorba de cazurile in care exista decalaje in timp ,intre data la care are loc transferul controlului asupra proprietatii si data livrarii si transferului acesteia , pentru :
· bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
· stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
· bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
· bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.
De la 1 ianuarie 2016 devine obligatorie analiza riscurilor bunurilor detinuta de firme .
De la 1 ianuarie 2016, toate firmele din Romania, care detin bunuri,sunt obligate sa efectueze o analiza a riscurilor ,pentru a nu fi amendate cu sume cuprinse intre 5000-10000 lei. Aceasta implica, de la data prevazuta , contactarea un evaluator care sa realizeze contra cost analiza de risc la securitate fizica. Este vorba despre auditarea punctelor de lucru si a sediilor de societati comerciale in vederea statutarii masurilor de securitate existente la fata locului si confruntate cu prevederile (grilele de masuri).
Noua obligatie revine firmelor care au in proprietate marfuri,:sedii,depozite,mijloace fixe, utilaje,linii de productie etc.
Cadrul legislativ complet clic aici
Noua obligatie revine firmelor care au in proprietate marfuri,:sedii,depozite,mijloace fixe, utilaje,linii de productie etc.
Cadrul legislativ complet clic aici
contabilitate pe intelesul tuturor
Bazele contabilităţii
Acesta este mijlocul principal de urmărire a mişcării elementelor patrimoniului unui operator economic . Structura patrimonială este compusă din activ şi pasiv .
Contul conţine :
a)denumire ,proprie fiecărui element de patrimoniu
b)funcţie ,poate fi : cont de activ sau de pasiv
c) sfera de cuprindere:
- sintetice grupează elementele patrimoniale după caracteristicile generale ale acestora
-analitice sunt folosite pentru a reflecta trăsăturile specifice ale elementelor patrimoniale ex: contul " FURNIZORI" se poate de dezvolta pe fiecare furnizor în parte.
Regulă SUMA SOLDURILOR CONTURILOR ANALITICE= SOLDUL CONTULUI SINTETIC
Mişcările(rulajele) care au loc se reflectă în debitul şi creditul contului
Soldul contului reprezintă diferenţa dintre rulajele totale debitoare şi rulajele totale creditoare
Debitul şi creditul contului: sunt cele două părţi ale contului prin care se urmăresc modificările de sens contrar, soldul iniţial şi cel final. În cele două părţi ale contului se înscriu distinct sumele care reprezintă intrări sau majorări, de cele care reprezintă ieşiri sau reduceri. Convenţional debitul se notează cu D şi creditul cu C. Sumele înscrise în debit se numesc sume debitoare şi cele ce se înscriu în credit se numesc sume creditoare.A debita un cont înseamnă a înscrie o sumă în debitul său. A credita un cont înseamnă a înscrie o sumă în creditul lui.. Pentru conturile de activ în debit se înregistrează intrările elementului patrimonial sau majorările iar în credit ieşirile sau reducerile. La conturile de pasiv situaţia se prezintă invers. Mişcările elementelor de patrimoniu (intrări,majorări,scăderi,ieşiri ) se numesc RULAJE debitoare sau creditoare,in funcţie de elementul contului in care se produce modificarea .
1. Ce este contul contabil ?
Acesta este mijlocul principal de urmărire a mişcării elementelor patrimoniului unui operator economic . Structura patrimonială este compusă din activ şi pasiv .
Contul conţine :
a)denumire ,proprie fiecărui element de patrimoniu
b)funcţie ,poate fi : cont de activ sau de pasiv
c) sfera de cuprindere:
- sintetice grupează elementele patrimoniale după caracteristicile generale ale acestora
-analitice sunt folosite pentru a reflecta trăsăturile specifice ale elementelor patrimoniale ex: contul " FURNIZORI" se poate de dezvolta pe fiecare furnizor în parte.
Regulă SUMA SOLDURILOR CONTURILOR ANALITICE= SOLDUL CONTULUI SINTETIC
Mişcările(rulajele) care au loc se reflectă în debitul şi creditul contului
Soldul contului reprezintă diferenţa dintre rulajele totale debitoare şi rulajele totale creditoare
Debitul şi creditul contului: sunt cele două părţi ale contului prin care se urmăresc modificările de sens contrar, soldul iniţial şi cel final. În cele două părţi ale contului se înscriu distinct sumele care reprezintă intrări sau majorări, de cele care reprezintă ieşiri sau reduceri. Convenţional debitul se notează cu D şi creditul cu C. Sumele înscrise în debit se numesc sume debitoare şi cele ce se înscriu în credit se numesc sume creditoare.A debita un cont înseamnă a înscrie o sumă în debitul său. A credita un cont înseamnă a înscrie o sumă în creditul lui.. Pentru conturile de activ în debit se înregistrează intrările elementului patrimonial sau majorările iar în credit ieşirile sau reducerile. La conturile de pasiv situaţia se prezintă invers. Mişcările elementelor de patrimoniu (intrări,majorări,scăderi,ieşiri ) se numesc RULAJE debitoare sau creditoare,in funcţie de elementul contului in care se produce modificarea .
Din 2016,sunt obligatorii casele de marcat cu jurnal electronic
Conform OUG 91/2014, va fi obligatorie utilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic,dupa cum urmeaza:
- marii contribuabili vor utiliza noile aparate incepand cu data de 1 octombrie 2016
-contribuabilii mijlocii ,incepand din 1 ianuarie 2017
-contribuabilii mici ,vor folosii noile case de marcat din mai 2017
De asemenea ,ordonanta prevede conectarea noilor dispozitive la un sistem de supraveghere si monitorizare, pentru transmiterea datelor catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).cu scopul intocmirii ,de catre fisc,a unui registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti.
Nerespectarea termenelor de mai sus se sanctioneaza cu amenda de 9000 lei
- marii contribuabili vor utiliza noile aparate incepand cu data de 1 octombrie 2016
-contribuabilii mijlocii ,incepand din 1 ianuarie 2017
-contribuabilii mici ,vor folosii noile case de marcat din mai 2017
De asemenea ,ordonanta prevede conectarea noilor dispozitive la un sistem de supraveghere si monitorizare, pentru transmiterea datelor catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).cu scopul intocmirii ,de catre fisc,a unui registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti.
Nerespectarea termenelor de mai sus se sanctioneaza cu amenda de 9000 lei
Abonați-vă la:
Postări (Atom)