Declaratii fiscale cu termen pana la 30 septembrie
Pana la 30 septembrie 2014
- Formular 318 - Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal de catre persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru rambursarea TVA achitate de acestea pentru bunurile mobile care le-au fost livrate sau serviciile care au fost prestate in beneficiul lor in statul membru in care taxa a fost incasata, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in respectivul stat membru.
Baza legala: art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal si OPANAF 3/2010
- Formular 313 "Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii", pentru rambursarea taxei facturata de alte persoane impozabile si achitata pentru bunurile mobile livrate sau serviciile prestate in beneficiul solicitantilor in Romania, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in Romania, pe o perioada de minim trei luni sau maxim un an calendaristic sau pe o perioada mai mica de trei luni ramasa din anul calendaristic precedent.
Baza legala: OPANAF 225/2014
- Formular 318 - Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal de catre persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru rambursarea TVA achitate de acestea pentru bunurile mobile care le-au fost livrate sau serviciile care au fost prestate in beneficiul lor in statul membru in care taxa a fost incasata, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in respectivul stat membru.
Baza legala: art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal si OPANAF 3/2010
- Formular 313 "Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii", pentru rambursarea taxei facturata de alte persoane impozabile si achitata pentru bunurile mobile livrate sau serviciile prestate in beneficiul solicitantilor in Romania, precum si a taxei achitate pentru importul bunurilor in Romania, pe o perioada de minim trei luni sau maxim un an calendaristic sau pe o perioada mai mica de trei luni ramasa din anul calendaristic precedent.
Baza legala: OPANAF 225/2014
Proiect legislativ :Inca o zi libera pentru bugetari .
Un proiect de act normativ, aflat pe masa de lucru a Camerei Deputatilor,prevede ca ziua de 24 ianuarie sa fie libera,ca Zi a Unirii Principatelor Romane. Aceasta zi lebera nu se acorda institutiilor unde activitatea nu poate fi oprita din cauza procesului de productie.
Proiectul a fost deja adoptat de Senat .
Proiectul a fost deja adoptat de Senat .
Conventii civile ,retinere la sursa,monografie
Inregistrarea cheltuielilor aferente incheierii unei
conventii civile, in cazul in care se retin toate contributiile sociale
obligatorii, precum si impozitul pe venit:
Conform Codului Civil, cu modificarile si completarile
ulterioare, beneficiarul veniturilor din activitati desfasurate in baza
contractelor/conventiilor civile incheiate, poate opta intre doua modalitati de
impozitare, respectiv:
1) Modalitatea retinerii la sursa,
reprezentand plati anticipate. Astfel, potrivit dispozitiilor
art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
impozitul ce trebuie retinut, se stabileste aplicand o cota de
impunere de 10% la venitul brut, din care se deduc contributiile sociale
obligatorii retinute la sursa, potrivit titlului IX2.
2) Modalitatea stabilirii impozitului pe venit
ca impozit final. In acest caz, conform art. 521
alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa, la momentul platii
veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.
Potrivit art. 29621
din Codul fiscal,
urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii
si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor
instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:
a) intreprinzatori titulari ai unei
intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana
fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri
din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri
din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se
determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri,
in regim de retinere la sursa a impozitului, din activitati de natura celor
prevazute la art. 52 alin. (1), precum si cele care realizeaza venituri din
asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. (e).;
g) persoanele care realizeaza venituri
din activitatile agricole prevazute la art. 71 alin. (1);
h) persoanele care realizeaza venituri
de natura celor prevazute la art. 71 alin. (2) si (5);
i) persoanele care realizeaza venituri
din cedarea folosintei bunurilor.
Printre veniturile la care face trimitere art. 29621
lit. f) regasim si veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor
civile incheiate potrivit Codului civil.
Asadar, regula este ca pentru veniturile din contracte/conventii civile incheiate
potrivit Codului civil se datoreaza contributie la sistemul asigurarilor
sociale si contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 29623 alin. (4) din Codul fiscal
stabileste ca persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate
salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente,
venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate
in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de
asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au
obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au
calitatea de pensionari ai acestor sisteme nu datoreaza contributia de asigurari
sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe
dintre situatiile prevazute la art. 29621 alin. (1).
Pentru veniturile din contracte/conventii civile
incheiate potrivit Codului civil nu exista exceptii de la plata contributiei la
sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Pentru contributia de asigurari sociale de sanatate, cota
este de 5,5%.
Platitorul de venit are obligatia calcularii, retinerii
si virarii impozitului si contributiilor obligatorii.
ORDIN nr. 581 din 8 septembrie 2014 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat
RDIN nr. 581 din 8
septembrie 2014
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea
calităţii de asigurat
Publicat în Monitorul
Oficial cu numărul 685 din data de 19 septembrie 2014
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al directorului general al Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. D.G. 1.505 din 8 septembrie 2014;
- art. 2 alin. (2) şi titlul IX2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare;
- art. 211 alin. (1), (2) şi (3), art. 212 alin. (1), art. 213,
215, art. 256 alin. (2), art. 257, 258, 259, 260, art. 261 alin. (1) şi (5),
art. 315 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- art. 18 pct. 9 din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru
îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum
şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 25/2014,
- dispoziţiilor art. 211 alin. (5) şi art. 281 alin. (2) din
Legea nr. 95/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 17 alin. (5) din Statutul
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1 Se aprobă Normele metodologice pentru stabilirea
documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2 Direcţiile de
specialitate ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi casele de
asigurări de sănătate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3 Începând cu data
intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 617/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice
privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de
asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru
aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 649 din 24 septembrie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Vasile Ciurchea
LEGEA CARTELELOR TELEFONICE PREPAY NECONSTITUTIONALA
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis, in data de 16 septembrie
2014, ca Legea referitoare la identificarea utilizatorilor de cartele
telefonice prepay este neconstitutionala, dupa ce a admis sesizarea Avocatului
Poporului.
CCR a constatat ca legea pentru modificarea
si completarea OUG nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice este
neconstitutionala in ansamblul ei, dispozitiile legii criticate nu au caracter
precis si previzibil, iar modalitatea prin care sunt obtinute
si stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de
comunicatii electronice pentru care plata se face in avans, respectiv a
utilizatorilor conectati la puncte de acces la internet, nu reglementeaza garantii
suficiente care sa permita asigurarea unei protectii eficiente a datelor cu
caracter personal fata de riscurile de abuz, precum si fata de
orice accesare si utilizare ilicita a acestor date.
Curtea a retinut incidenta in prezenta cauza
a considerentelor Deciziei nr.440/8 din iulie 2014, intrucat actul normativ
supus controlului nu reprezinta in fapt decat o completare a dispozitiilor
Legii 82/2012 (n.r.—Legea Big Brother), preluand partial solutii legislative
care au incetat sa mai produca efecte juridice ca urmare a constatarii
neconstitutionalitatii lor.
Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei este definitiva si general
obligatorie.
Sursa GRUPUL DE
FIRME “P & R"
Abonați-vă la:
Postări (Atom)