Factura Electronica RO e-factura. OUG. nr. 130/2021.Ordinul ANAF nr. 12/2022 E-factura,obligatorie de la 1 ianuarie 2024

 Incepand din 2023, va deveni instrumentul exclusiv pentru facturare. Deocamdata, potrivit OUG. nr. 130/2021, facturarea electronica este operationala doar pentru firmele care comercializeaza produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerala, naturala, gazeificata) alcool, haine, incaltaminte, nisip, pietris si cladiri noi.

Firmele din aceste domenii vor utiliza sistemul astfel:

• in perioada 1 aprilie - 30 iunie 2022 aceste firme pot (daca doresc) sa emita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem;

• incepand cu data de 1 iulie 2022, aceste firme sunt obligate sa transmita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem.

Lista produselor cu risc fiscal va fi reevaluata periodic conform prevederilor O.U.G. nr. 130/2021. 

 Ordinul ANAF nr. 12/2022  reglementeaza  categoriile de produse si bunuri, inclusiv grupele si codurile NC, considerate cu risc fiscal pentru care facturile de livrare vor fi comunicate prin intermediul sistemului e-Facturare. 

UPDATE 13.12.2023 :Sistemul eFactura devine obligatoriu de la 1 ianuarie 2024, pentru toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România, realizate între persoane impozabile stabilite în Romania (B2B) (business to business)

Până la 1 iulie 2024, se va merge în paralel cu facturi emise și primite și în format de hârtie, pdf/mail, ca în momentul de față, dar raportarea lor în sistemul RO e-Factura este obligatorie indiferent de forma facturii. Din 1 iulie 2024 facturile se vor transmite numai prin e-Factura și numai facturile transmise și validate în sistem vor fi considerate facturi originale. Începând de la acea dată, facturile primite în orice alt format nu vor mai avea valoare fiscală. Singurele facturi legale sunt considerate doar xml-urile transmise și validate de ANAF.

Detalii despre înregistrarea în Registrul RO e-Factura găsiți pe site-ul Ministerului Finanțelor la această adresă: https://mfinante.gov.ro/web/efactura


Cont 5191 Credite bancare pe termen scurt-linie credit

Este cont de pasiv ce face parte din clasa 59 Credite bancare pe termen scurt, alaturi de conturile 

  • 5191 Credite bancare pe termen scurt-linie credit
  • 5192 Credite bancare pe termen scurt nerambursate la scadenţă
  • 5193 Credite externe guvernamentale
  • 5194 Credite externe garantate de stat
  • 5195 Credite externe garantate de bănci
  • 5196 Credite de la trezoreria statului
  • 5197 Credite interne garantate de stat
  • 5198 Dobânzi aferente creditelor bancare pe termen scurt

O datorie trebuie clasificata ca datorie pe termen scurt, denumita si datorie curenta, atunci când:

a) se asteapta sa fie decontata în cursul normal al ciclului de exploatare al entitatii; sau
b) este exigibila în termen de 12 luni de la data bilantului.

Toate celelalte datorii trebuie clasificate ca datorii pe termen lung.


Clasificarea datoriilor pe termen lung purtatoare de dobânda în aceasta categorietrebuie mentinuta chiar si atunci când acestea sunt exigibile în 12 luni de la data bilantului, daca:

a) termenul initial a fost pentru o perioada mai mare de 12 luni; si
b) exista un acord de refinantare sau de reesalonare a platilor, care este încheiat înainte de data bilantului.

5191-linie de credit.

 Banca acorda clientului dreptul de a obtine credite succesive dupa nevoile clientului, intr-o perioada convenita ( de regula 1 an, dupa care pentru prelungirea liniei de credit banca solicita din nou documentatia initiala de la client) pana la un total prestabilit.Pentru sumele utilizate clientul plateste o dobanda calculata de regula in functie de dobanda pietei din ziua utilizarii efective, iar pentru sumele nefolosite se achita o asa numita dobanda de angajament.

Monografie linie de credit 

- inregistrarea contabila a imprumutului:
5121 “Conturi la banci in lei”     =     5191 “Credite bancare pe termen scurt”
 
- inregistrare comision pentru acordarea creditului:
627 “Cheltuieli cu comisioane bancare”     =     5121 “Conturi la banci in lei”

- inregistrare plata furnizori din conturile lei, plati avansuri:
401 “Furnizori” / 409 “Furnizori debitori”     =      5121 “Conturi la banci in lei”
 
- inregistrare incasari clienti, incasari avansuri in lei si valuta:
5121 “Conturi la banci in lei” =     4111 “Clienti” / 419 “Clienti creditori”
 
- La final de luna banca isi trage linia de credit si dobanda aferenta :
5191 “Credite bancare pe termen scurt”     =     5121 “Conturi la banci in lei” .
 inregistrare dobanda:
666 “Cheltuieli cu dobanzile”     =     5121 “Conturi la banci in lei”

#contabilitate#imprumut#liniecredit#conturi

Plafoane privind platile si incasarile in numerar(cash) care intra in vigoare de la 11 noiembrie 2023

Update 10.11.2023:RAMAN VALABILE URMATOARELE PRAGURI

--sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei;
-plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana 

 In urma reactiilor aparute cu privire la aceste masuri si a crestrrilor de comisioana aplicate asupra operatiunilor in numerar ,aplicate de banci,masura se va revizui .Totusi,pana la aparitia unor modificari,redau mai jos prevederile

In ceea ce priveste firmele 

-platile in numerar efectuate catre alte firme nu pot depasi 1000 lei de persoana juridica

-platile in numerar efectuate catre magazine tip cash&carry sunt limitate la 2000 lei/persoana

Pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

--sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei;

Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.

Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit conform alin. (1) vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor respective in termen de doua zile lucratoare.”

-plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana 

Se interzic platile si incasarile  fractionate pentru pragurile de mai sus

In ceea ce priveste persoanele fizice :

In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie, pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei/tranzactie incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025.”

Amenda contraventionala este de  25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

Taxarea inversa operatiuni conform codului fiscal

ART. 331 - Măsuri de simplificare in codul fisal

(1) Prin excepţie de la prevederile art. 307 alin. (1), în cazul operaţiunilor taxabile, persoana obligată la plata taxei este beneficiarul pentru operaţiunile prevăzute la alin. (2). Condiţia obligatorie pentru aplicarea taxării inverse este ca atât furnizorul, cât şi beneficiarul să fie înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316.
(2) Operaţiunile pentru care se aplică taxarea inversă sunt:
a) livrarea următoarelor categorii de bunuri:
1. deşeuri feroase şi neferoase, de rebuturi feroase şi neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2. reziduuri şi alte materiale reciclabile alcătuite din metale feroase şi neferoase, aliajele acestora, zgură, cenuşă şi reziduuri industriale ce conţin metale sau aliajele lor;
3. deşeuri de materiale reciclabile şi materiale reciclabile uzate constând în hârtie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticlă şi sticlă;
4. materialele prevăzute la pct. 1-3 după prelucrarea/transformarea acestora prin operaţiuni de curăţare, polizare, selecţie, tăiere, fragmentare, presare sau turnare în lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obţinerea cărora s-au adăugat alte elemente de aliere;
b) livrarea de masă lemnoasă şi materiale lemnoase, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată;
c) livrarea de cereale şi plante tehnice, inclusiv seminţe oleaginoase şi sfeclă de zahăr, care nu sunt în principiu destinate ca atare consumatorilor finali. Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzătoare acestor bunuri;
d) transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de seră, astfel cum sunt definite la art. 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, transferabile în conformitate cu art. 12 din directivă, precum şi transferul altor unităţi care pot fi utilizate de operatori în conformitate cu aceeaşi directivă;
e) livrarea de energie electrică către un comerciant persoană impozabilă, stabilit în România conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoană impozabilă reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de energie electrică, o reprezintă revânzarea acesteia şi al cărei consum propriu de energie electrică este neglijabil.

Rolul numerarului in economie

 Banca Centrala Europeana sintetizeaza avantajele banilor peșin(bani lichizi,cash) in economie .

Iata ce spune Banca Centrala Europeana despre rolul cash-ului in economie,ar fi util sa cititi t ,ca sa stiti cate pierdeti prin disparitia lui :
,,numerarul oferă și alte funcții și avantaje importante:
-asigură libertate și autonomie. Bancnotele și monedele reprezintă singura formă de bani pe care cetățenii o pot deține fără implicarea unei părți terțe. Nu este necesar accesul la echipamente, internet sau electricitate pentru a plăti cu numerar, ceea ce înseamnă că acesta poate fi utilizat în cazul unei pene de curent sau al pierderii cardului;
-este un mijloc legal de plată. Creditorii, precum magazinele și restaurantele, nu pot refuza numerarul, cu excepția cazului în care convin, în prealabil, cu clienții asupra unui alt mijloc de plată. Pentru mai multe informații, a se vedea recomandarea Comisiei Europene din 22 martie 2010 (2010/191/UE);
-asigură protecția vieții private. Operațiunile cu numerar respectă dreptul nostru fundamental la protecția vieții private, a datelor și a identității în chestiuni financiare;
-are caracter incluziv. Numerarul oferă opțiuni de plată și de economisire persoanelor cu acces limitat sau fără acces la monedă digitală, acesta fiind astfel esențial pentru incluziunea cetățenilor vulnerabili din punct de vedere social, precum categoria vârstnicilor sau cea a persoanelor cu venituri mai scăzute;
-te ajută să ții evidența cheltuielilor. Numerarul îți permite să îți ții cheltuielile sub un control mai atent, de exemplu te împiedică să îți depășești bugetul;
-este rapid. Bancnotele și monedele permit reglarea imediată a unei plăți;
-este sigur. Numerarul s-a dovedit a fi sigur în ceea ce privește criminalitatea cibernetică, frauda și contrafacerea. De asemenea, întrucât reprezintă bani ai băncii centrale, acesta nu presupune riscuri financiare nici pentru inițiatorul plății, nici pentru destinatarul acesteia;
-este un mijloc de tezaurizare. Numerarul este mai mult decât un simplu instrument de plată. Acesta permite cetățenilor să dețină bani în scopul economisirii fără riscul de nerambursare. Este util pentru cadouri și plăți de mică valoare între persoane. De exemplu, părinții pot da copiilor mici sume în numerar pentru cumpărături de mică valoare sau o persoană poate încredința numerar unui prieten sau unei cunoștințe pentru o achiziție în numele său. Numerarul contribuie, de asemenea, la promovarea culturii financiare în rândul copiilor."
Sursa BCE
Cititi noile plafoane pentru operatiunile in numerar (clic aici)

Despre nota de contabilitate

        Exista operatiuni in contabilitate care nu au documente justificative.De exemplu :stornari, repartizare profit, constituire provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare etc  Conform OMFP 3512/2008,documentul justificativ pentru ele este NOTA CONTABILA (cod 14-6-2/A). Pe baza notei  se inregistraza in contabilitatea sintetica si analitica .Nota de contabilitate se intocmeste pe baza  notei justificative sau notei de calcul, dupa caz
       Nota contabila se intocmeste intr-un singur exeplar ,de catre departamentul financia-contabil care si arhiveaza, si are ca elemente obligatorii :
– denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
– denumirea unitătii;
– explicatii; simbolul contului debitor/creditor; suma;
– semnaturi: intocmit, verificat.

Cont 378 Diferenta de pret la marfuri.

Cont 378- Diferenţe la preţul mărfurilor este un cont de pasiv ,utilizat în cazul evidenţei mărfurilor la preţ de vânzare .Cu ajutorul lui se evidenţiază adaosul comercial (marja vânzătorului) Soldul său reprezintă adaosul comercial al mărfurilor existente în stoc la un anumit moment .
Conform regulilor de funcţionare  ale conturilor , îşi începe funcţia contabilă prin a se debita .