HG nr. 900/2012
- aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la
cardul national de asigurari sociale de sanatate
Hotararea Guvernului nr. 900/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de
sanatate din titlul IX "Cardul european si cardul national de asigurari
sociale de sanatate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul
sanatatii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 643, din 10
septembrie 2012.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in vederea
eficientizarii unor insti tutii si activitati in acest domeniu, si al art. 212
alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificar
ile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX „Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate” din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - Utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate de catre asigurati si furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale se face incepand cu 1 ianuarie 2013.
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii, Vasile Cepoi
Ministrul administratiei si internelor, Mircea Dusa
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice, Florin Georgescu
Bucuresti, 1 septembrie 2012.
Nr. 900.
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX „Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate” din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
Art. 1. - Cardul national de asigurari sociale de sanatate, denumit in continuare card national, se emite pentru dovedirea calitatii de asigurat pentru furnizarea unor servicii medicale.
Art. 2. -
(1) Cardul national se emite individual pentru fiecare asigurat cu varsta
peste 18 ani impliniti, potrivit art. 336 alin. (1) din Legea nr. 95/2006
privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare
(2) Cardul national se va produce si distribui asiguratilor incepand cu
data intrarii in vigoare a prezentelor norme
(3) Testarea functionalitatilor cardului national - componenta informatica
se realizeaza incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, la
nivelul judetului Arad, judet pilot.
Art. 3. - Cardul national este parte componenta a sistemului national al cardului de asigurari sociale de sanatate din cadrul platformei informatice din asigurarile de sanatate, reprezinta un instrument electronic cu elemente de securitate speciale impotriva falsificarii si contrafacerii si se realizeaza de catre Compania Nationala „Imprimeria Nationala” - S.A. conform caracteristicilor tehnice aprobate, potrivit art. 337 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
(1) Cardul national produs de catre Compania Nationala „Imprimeria
Nationala” - S.A. se transmite pentru personalizare Centrului National Unic de
Personalizare a Pasapoartelor Electronice (Centrul National Unic) din cadrul
Directiei Generale de Pasapoarte, care inscriptioneaza pe acesta informatiile
prevazute la art. 331 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare
(2) Informatiile minime necesare personalizarii cardului national de
sanatate, in conditiile legii, se pun la dispozitia Centrului National Unic, de
catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
(3) Dupa personalizarea cardurilor nationale de catre Centrul National
Unic, Compania Nationala „Imprimeria Nationala” - S.A. realizeaza sortarea
cardurilor nationale pe case de asigurari de sanatate si medici de familie, pe
baza datelor puse la dispozitie de catre Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate. Compania Nationala „Imprimeria Nationala” - S.A. preda cardurile
nationale Ministerului Sanatatii pe baza de proces-verbal, care le transfera
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate cu titlu gratuit. Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate pune la dispozitia Companiei Nationale „Imprimeria
Nationala” - S.A. pe baza de proces-verbal cardurile nationale in vederea
distribuirii acestora de catre Compania Nationala „Imprimeria Nationala” - S.A.
la casele de asigurari de sanatate
(4) Ministerul Sanatatii efectueaza plata cardurilor nationale catre
Compania Nationala „Imprimeria Nationala” - S.A., pe baza documentelor de
receptie, intocmite de o comisie de receptie. Componenta, atributiile si
responsabilitatile comisiei de receptie se stabilesc prin ordin comun al
ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate
(5) Contravaloarea cardului national, respectiv cheltuielile pentru
producerea documentului propriu-zis se suporta, potrivit art. 332 alin. (1) din
Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul
Ministerului Sanatatii
(6) Pentru plata cardului national realizat potrivit prevederilor art. 3 si
distribuirea acestuia se incheie un contract de catre Ministerul Sanatatii si
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate cu Compania Nationala „Imprimeria
Nationala” - S.A., conform art. 332 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 5. -
(1) Casele de asigurari de sanatate organizeaza evidenta privind
distribuirea catre reprezentantii legali ai furnizorilor de servicii medicale
din asistenta medicala primara sau imputernicitilor legali ai acestora a
cardurilor nationale pentru asiguratii de pe listele medicilor de familie pe
care ii reprezinta. In situatia in care la furnizorul de servicii medicale isi
desfasoara activitatea mai multi medici de familie, reprezentantul legal
organizeaza evidenta repartizarii cardurilor pe fiecare medic de familie
(2) In situatia in care medicii de familie constata ca unele carduri
nationale din cele primite de la casele de asigurari de sanatate prezinta
defectiuni tehnice sau erori ale informatiilor inscrise, cardurile respective
vor fi returnate caselor de asigurari de sanatate de catre reprezentantul legal
al medicilor de familie sau imputernicitul legal al acestuia, insotite de un
borderou centralizator, cu mentionarea numarului de identificare al cardului si
a cauzelor pentru care acestea sunt returnate
(3) In situatia in care medicii de familie constata ca unele carduri
nationale din cele primite de la casele de asigurari de sanatate corespund unor
persoane asigurate care nu se mai regasesc pe lista acestora, cardurile
nationale respective se returneaza caselor de asigurari de sanatate de catre
reprezentantul legal al medicilor de familie sau imputernicitul legal al
acestora, insotite de un borderou centralizator, cu mentionarea numarului de
identificare al cardului si a cauzei pentru care acestea sunt returnate. Casa
de asigurari de sanatate va redistribui cardurile nationale medicilor de
familie pe lista carora se regasesc asiguratii daca acestia sunt inscrisi pe
lista unui alt medic de familie aflat in relatie contractuala cu respectiva
casa de asigurari de sanatate. Pentru situatiile in care asiguratii sunt
inscrisi pe lista unui medic de familie aflat in relatie contractuala cu o alta
casa de asigurari de sanatate, casa de asigurari de sanatate careia i s-au
returnat cardurile nationale de catre medicii de familie asigura distribuirea
in conditii de siguranta a cardurilor nationale insotite de un borderou
centralizator, cu mentionarea numarului de identificare al cardului catre
casele de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla asiguratii
respectivi
(4) Casele de asigurari de sanatate organizeaza evidenta cardurilor
nationale returnate in conditiile alin. (2) si (3)
(5) In cazul in care asiguratul sau, dupa caz, reprezentantul legal ori
imputernicitul acestuia se afla in imposibilitatea de a intra in posesia
cardului, acesta se va pastra la medicul de familie pe listele caruia se afla
inscris, pana la ridicarea sa, dar nu mai mult de 3 luni, dupa care se preda
casei de asigurari de sanatate de la care a fost primit
(6) Cardurile nationale returnate de medicii de familie caselor de
asigurari de sanatate si nedistribuite asiguratilor vor fi arhivate in
conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, urmand ca la expirarea perioadei de
arhivare stabilite in conditiile legii sa se procedeze la distrugerea acestora
(7) Cardurile returnate caselor de asigurari de sanatate ca urmare a unor
defectiuni tehnice, erori ale informatiilor inscrise sau care nu pot fi
utilizate din motive tehnice de functionare vor fi returnate Companiei
Nationale „Imprimeria Nationala” - S.A. pe baza de borderou centralizator, iar
aceasta, in termen de 30de zile lucratoare, retipareste cardurile respective si
le distribuie caselor de asigurari de sanatate.
Art. 6. -
(1) Termenul de valabilitate a cardului national este de 5 ani de la data
emiterii. Pentru cardurile emise pana la data de 31 decembrie 2012, termenul de
valabilitate incepe de la data de 1 ianuarie 2013
(2) Lunar, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate transmite Companiei
Nationale „Imprimeria Nationala” - S.A. date privind persoanele inscrise pe
listele medicilor de familie, care in luna urmatoare implinesc 18 ani, in
vederea producerii cardului national
(3) Asiguratul suporta contravaloarea cardului national in situatia
solicitarii eliberarii unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau
deteriorarii acestuia, precum si in situatia modificarii datelor personale de
identificare, potrivit art. 332 alin. (5) din Legea nr. 95/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare
(4) In termen de 15 zile calendaristice de la producerea uneia dintre
situatiile prevazute la alin. (3), titularul sau, dupa caz, reprezentantul
legal ori imputernicitul acestuia este obligat sa solicite prin intermediul
casei de asigurari de sanatate eliberarea unui nou card national, pe baza unei
cereri insotite de dovada platii in contul Companiei Nationale „Imprimeria
Nationala” - S.A. a contravalorii cardului
(5) Eliberarea unui nou card national se face in termen de 30 de zile
calendaristice de la depunerea unei cereri la casa de asigurari de sanatate in
a carei evidenta se afla persoana respectiva prin medicul de familie. Pana la
eliberarea noului card national, acordarea serviciilor medicale, medicamentelor
si dispozitivelor medicale se realizeaza pe baza unei adeverinte eliberate de
casele de asigurari de sanatate cu o perioada de valabilitate de maximum 30 de
zile calendaristice.
Art. 7. - Obligatiile reprezentantului legal al furnizorului de servicii medicale in asistenta medicala primara si ale medicilor de familie pe care ii reprezinta sunt urmatoarele:
a) sa ridice de la casele de asigurari de sanatate, in vederea distribuirii
si inscriptionarii datelor medicale de catre medicii de familie, cardurile
nationale pentru asiguratii aflati pe listele medicilor de familie pe care ii
reprezinta;
b) sa valideze, prin intermediul medicilor de familie pe care ii
reprezinta, cardurile nationale, din punctul de vedere al corectitudinii
datelor, cu referire la lista proprie de asigurati, in vederea inregistrarii in
sistemul national al cardului de asigurari sociale de sanatate a persoanelor
inscrise pe listele acestora;
c) sa informeze asiguratii cu privire la datele cu caracter medical ce se
pot edita pe cardul national;
d) sa editeze informatiile cu caracter medical mentionate la art. 331 alin.
(1)-(3) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru informatiile prevazute la art. 331 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar acceptul
asiguratului exprimat in timpul vietii, potrivit art. 147 pct. 5 din Legea nr.
95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare:
e) sa actualizeze, dupa caz, datele medicale inscrise pe cipul acestuia, in
situatia aparitiei unor modificari a acestor date.
Art. 8. -
(1) Entitatile care au acces la informatiile inscrise pe cardul national
sunt:
a) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de
sanatate, prin personalul autorizat in acest scop, au acces la datele
mentionate la art. 331 alin. (1) si (2) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu exceptia editarii datelor medicale pe cipul
cardului national;
b) medicul de familie la care este inscris asiguratul are acces la editarea
datelor medicale inscrise pe cipul cardului national, precum si la citirea
datelor inscrise atat pe cardul national, cat si pe cipul acestuia;
c) medicii specialisti, altii decat medicii de familie mentionati la lit.
b), au acces numai la citirea datelor inscrise pe cardul national, respectiv
cipul acestuia;
d) furnizorii de dispozitive medicale si furnizorii de medicamente, prin
intermediul cardului national, vor realiza doar identificarea titularului
cardului national in vederea eliberarii prescriptiilor medicale sau a
dispozitivelor medicale
(2) Pentru exercitarea drepturilor prevazute de Legea nr. 677/2001 pentru
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si
libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare,
asiguratii, titulari ai cardului national, adreseaza o cerere scrisa
entitatilor mentionate la alin. (1), care vor transmite, in mod gratuit,
informatiile solicitate, in conditiile legii
(3) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, casele de asigurari de
sanatate, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale,
precum si institutiile implicate in implementarea cardului national au
obligatia de a respecta prevederile Legii nr. 677/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare
(4) Informatiile minime care vor fi vizualizate pe cardul national sunt
urmatoarele:
a) numele si prenumele asiguratului;
b) codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
c) numarul de identificare al cardului national;
d) data expirarii cardului national
(5) Pe cip-ul cardului national se inregistreaza si pot fi accesate datele
mentionate la art. 331 alin. (1) si (2) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 9. -
(1) Furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale
aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate au obligatia de
a acorda asistenta medicala titularilor de card national in conditiile
prevazute de contractul-cadru si de normele metodologice de aplicare a acestuia
(2) Furnizorii mentionati la alin. (1) au obligatia utilizarii cardului
national in conditiile art. 2 din hotarare si ale art. 2 alin. (3) din
prezentele norme metodologice
(3) Furnizorii mentionati la alin. (1) au obligatia sa utilizeze Sistemul
informatic al cardului national, iar in situatia in care se utilizeaza un alt
sistem informatic acesta trebuie sa fie compatibil cu Sistemul informatic al
cardului national, caz in care furnizorii sunt obligati sa asigure
confidentialitatea in procesul de transmitere a datelor.
Art. 10. - Pana la 31 decembrie 2012, dovada calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania se face potrivit prevederilor art. 212 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu