Procentul de prefinantare a proiectelor din fonduri europene a fost diminuat de la 30% la 10%, potrivit unui ordin al Ministerului Finanţelor Publice, publicat recent în Monitorul Oficial. Specialiştii în domeniul fondurilor nerambursabile sunt de părere că măsură va face implementarea proiectelor mult mai anevoioasă şi că numai cei cu situaţie financiară bună vor mai depune cereri de finanţare.
Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2.359/2011 linkLa cafea
In faţa unui dozator de cafea un poliţist observă cum un tip introduce o fisă, apasă un buton; tipul îşi ia cafeaua şi pleacă.
Curios, poliţistul introduce şi el o fisă, apasă un buton şi-i cade cafeaua.
Foarte fericit acesta îşi schimbă toţi banii în fise şi începe să le introcuca în dozator..
Tot băga fisă, apasă pe buton, lua cafeaua,... o punea deoparte şi iar bagă o fisă, şi tot aşa în continuare.
La un moment dat un tip de la coadă ce se făcuse între timp îi spune:
- Hai dom'le, odată! Că m-am săturat de când stau aici.
La care poliţistul îi răspunde:
- Ce vrei bă, te oftici că am noroc şi câştig?
Curios, poliţistul introduce şi el o fisă, apasă un buton şi-i cade cafeaua.
Foarte fericit acesta îşi schimbă toţi banii în fise şi începe să le introcuca în dozator..
Tot băga fisă, apasă pe buton, lua cafeaua,... o punea deoparte şi iar bagă o fisă, şi tot aşa în continuare.
La un moment dat un tip de la coadă ce se făcuse între timp îi spune:
- Hai dom'le, odată! Că m-am săturat de când stau aici.
La care poliţistul îi răspunde:
- Ce vrei bă, te oftici că am noroc şi câştig?
Antrepozit fiscal
Definiţie :Antrepozitul fiscal reprezintă locul aflat sub controlul autorităţii fiscale competente (Ministerul Finanţelor Publice sau Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili sau direcţiile regionale vamale) unde produsele accizabile sunt produse, transformate, deţinute, primite sau expediate în regim suspensiv de către antrepozitarul autorizat, în exerciţiul activităţii, în anumite condiţii prevăzute de Codul fiscal şi de normele aferente acestuia.
Ordinul MFP nr. 2.239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate
Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 2.239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 522, din 25 iulie 2011.
În baza prevederilor art. 2 alin. (2) lit. a) şi ale art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) şi ale art. 5 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Sistemul simplificat de contabilitate, cuprins în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin
(2) Sistemul simplificat de contabilitate cuprinde reglementările contabile simplificate şi regulile privind aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale simplificate
(3) Reglementările contabile simplificate cuprind principiile contabile şi regulile de recunoaştere, evaluare şi prezentare a elementelor în situaţiile financiare anuale simplificate, regulile de întocmire a situaţiilor financiare anuale simplificate, formatul şi conţinutul situaţiilor financiare anuale simplificate, planul de conturi simplificat, precum şi conţinutul şi funcţiunea conturilor contabile.
Art. 2. - (1) Persoanele care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin prezentul ordin
În baza prevederilor art. 2 alin. (2) lit. a) şi ale art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) şi ale art. 5 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Sistemul simplificat de contabilitate, cuprins în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin
(2) Sistemul simplificat de contabilitate cuprinde reglementările contabile simplificate şi regulile privind aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale simplificate
(3) Reglementările contabile simplificate cuprind principiile contabile şi regulile de recunoaştere, evaluare şi prezentare a elementelor în situaţiile financiare anuale simplificate, regulile de întocmire a situaţiilor financiare anuale simplificate, formatul şi conţinutul situaţiilor financiare anuale simplificate, planul de conturi simplificat, precum şi conţinutul şi funcţiunea conturilor contabile.
Art. 2. - (1) Persoanele care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin prezentul ordin
Legea nr. 279/2011
Legea nr. 279/2011* privind ucenicia la locul de muncă a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522, din 25 iulie 2011.
*) Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 106/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 20 iunie 2011, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 907 din 11 octombrie 2005 şi a mai fost modificată şi completată prin:
— Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţara şi al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 14 octombrie 2008, aprobată prin Legea nr. 55/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 7 aprilie 2009.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Ucenicia la locul de muncă reprezintă formarea profesională realizată în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă.
Art. 2. - Ucenicul este persoană fizică încadrată în muncă în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă.
Art. 3. - (1) Angajatorul are obligaţia de a desemna un coordonator de ucenicie pentru formarea profesională a ucenicului realizată în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă
(2) Coordonatorul de ucenicie este salariat al angajatorului care organizează ucenicia la locul de muncă
(3) În cazul în care ucenicia la locul de muncă este organizată de către un întreprinzător persoană fizică, în condiţiile legii, coordonatorul de ucenicie este chiar întreprinzătorul persoană fizică.
*) Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 106/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 20 iunie 2011, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 907 din 11 octombrie 2005 şi a mai fost modificată şi completată prin:
— Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţara şi al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 14 octombrie 2008, aprobată prin Legea nr. 55/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 7 aprilie 2009.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Ucenicia la locul de muncă reprezintă formarea profesională realizată în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă.
Art. 2. - Ucenicul este persoană fizică încadrată în muncă în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă.
Art. 3. - (1) Angajatorul are obligaţia de a desemna un coordonator de ucenicie pentru formarea profesională a ucenicului realizată în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă
(2) Coordonatorul de ucenicie este salariat al angajatorului care organizează ucenicia la locul de muncă
(3) În cazul în care ucenicia la locul de muncă este organizată de către un întreprinzător persoană fizică, în condiţiile legii, coordonatorul de ucenicie este chiar întreprinzătorul persoană fizică.
Cont 332 -Servicii in curs de execuţie
Este un cont de activ care evidenţiază în debitul său valoarea la cost de producţie a lucrărilor nerecepţionate de beneficiar până la sfârşitul perioadei şi care se află în curs de execuţie .
In credit se înregistrează scăderea de gestiune pe seama contului 712 “Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie”.
Soldul debitor al contului reprezintă valoarea la cost de producţie a serviciilor în curs de execuţie la sfârşitul perioadei.
nota este :
332=712
scăderea din gestiune :
712=332
Precizare : Conturile din clasa 7 "Conturi de venituri" pot fi debitate, în cursul perioadei, cu veniturile realizate din operaţii de participaţie transferate coparticipantilor.
La sfârşitul perioadei, soldul acestor conturi se transferă asupra contului de profit şi pierdere (121).
Conturile din grupa 71 "Venituri aferente costului producţiei în curs de execuţie"sunt bifuncţionale şi nu au sold întrucât ,acesta se transferă în cont 121
In credit se înregistrează scăderea de gestiune pe seama contului 712 “Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie”.
Soldul debitor al contului reprezintă valoarea la cost de producţie a serviciilor în curs de execuţie la sfârşitul perioadei.
nota este :
332=712
scăderea din gestiune :
712=332
Precizare : Conturile din clasa 7 "Conturi de venituri" pot fi debitate, în cursul perioadei, cu veniturile realizate din operaţii de participaţie transferate coparticipantilor.
La sfârşitul perioadei, soldul acestor conturi se transferă asupra contului de profit şi pierdere (121).
Conturile din grupa 71 "Venituri aferente costului producţiei în curs de execuţie"sunt bifuncţionale şi nu au sold întrucât ,acesta se transferă în cont 121
TVA noţiuni generale .
Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect aplicat asupra preţului de vânzare a bunurilor şi serviciilor pe circuitul acestora,de la producător(prestator) până la consumator(beneficiar ). Ea face parte din aceeaşi categorie cu accizele,taxele vamale şi alte impozite şi taxe ce se includ în preţuri .
Fiecare operator economic vânzător de mărfuri sau prestator de servicii acţionează ca un colector de taxă în numele statului ,virând la buget diferenţa dintre tva totală a facturilor sau bonurilor fiscale emise şi tva totală a facturilor primite de la furnizorii de bunuri şi servicii.Conturile prin care se tine evidenta taxei sunt din grupa 442.
442. Taxa pe valoarea adaugata
4423. TVA de plata (P)
4424. TVA de recuperat (A)
4426. TVA deductibila (A)
4427. TVA colectata (P)
4428. TVA neexigibila (A/P) TVA totală a facturilor sau bonurilor fiscale emise se numeşte TVA colectată (se preia din jurnalul de vânzări ), lunară sau trimestrială în funcţie de vectorul fiscal .
TVA totală a facturilor primite de la furnizori se numeşte TVA deductibilă (se preia din jurnalul de cumpărări ), lunară sau trimestrială în funcţie de vectorul fiscal .
TVA de plată = TVA colectată - TVA deductibilă
Dacă TVA colectate < TVA deductibilă operatorul economic are TVA de recuperat de la buget.Cererea de recuperare poate fi făcută atunci când suma de recuperat este de minimum 5000 lei . De regulă, însă ea se compensează cu TVA de plată din luna (lunile )precedentă(e) celei de raportare .
Dreptul de deducere a TVA e reglementat de codul fiscal.
Documentul declarativ, prin care se constituie obligaţia de plată la buget sau,după caz de recuperat, este formularul 300 -Decont de TVA
TVA totală a facturilor primite de la furnizori se numeşte TVA deductibilă (se preia din jurnalul de cumpărări ), lunară sau trimestrială în funcţie de vectorul fiscal .
TVA de plată = TVA colectată - TVA deductibilă
Dacă TVA colectate < TVA deductibilă operatorul economic are TVA de recuperat de la buget.Cererea de recuperare poate fi făcută atunci când suma de recuperat este de minimum 5000 lei . De regulă, însă ea se compensează cu TVA de plată din luna (lunile )precedentă(e) celei de raportare .
Dreptul de deducere a TVA e reglementat de codul fiscal.
Documentul declarativ, prin care se constituie obligaţia de plată la buget sau,după caz de recuperat, este formularul 300 -Decont de TVA
Contul 4428 „Taxa pe valoarea adaugata neexigibila” este un cont bifunctional. Soldul contului reprezinta taxa pe valoarea adaugata neexigibila. Se utilizeaza in urmatoarele situatii:
Functioneaza ca si un cont de activ cand au loc primiri, cumparari, receptionari de bunuri de la furnizorii de la care nu a sosit factura. In contabilitate se va inregistra TVA neexigibil in loc de TVA deductibil pana la sosirea facturii de la furnizor, astfel functionand ca si un cont de activ.
Functioneaza ca si un cont de pasiv atunci cand se vand bunuri, se executa lucrari clientilor carora nu li s-a intocmit factura. Contul 4428 (TVA neexigibil) va inlocui contul 4427 TVA colectat pana la intocmirea facturii.
In momentul intocmirii facturii catre clienti contul 4428 se va inchide prin debitarea sa in corespondenta cu contul 4427.
Exemplu de acţiune a TVA ca impozit indirect : Preţ vânzare agent economic A= 100 +24 =124 preţ cu tva
Agentul economic B achiziţionează marfă de la A şi o vinde cu preţul PV2 cu un adaos de 10%
PV 2 = (100 +10) + 26.4 = 136,4 lei
TVA virat la buget = 26,4-24 = 2,4 lei
Cum se poate observa aceasta este de fapt TVA aferentă adaosului comercial al lui B ( 10x0,24).De aceea această taxă se numeşte TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ.
Documentul declarativ, prin care se constituie obligaţia de plată la buget sau,după caz de recuperat, este formularul 300 -Decont de TVA
Conturile contabile utilizate sunt 4427 TVA colectată (pasiv) ,4426 - TVA deductibilă (activ), 4423 TVA de plată (pasiv) , 4424- TVA de recuperat (activ).Închiderea conturilor de TVA în balanţa de verificare are următoarea notă :
Exemplu : 4427 în lună = 1000
4426 în lună = 240
4427 =4426= 240
4427=4423= 760
sau când 4426>4427 avem :
4427=4426
4424=4426
Pentru indeplinirea reglementarilor din domeniul TVA:
- Mentionati pe documentele emise catre partenerii din Uniunea Europeana codul de inregistrare in scopuri de TVA;
- Verificati validitatea codului de TVA inscris pe facturile primite;
- Verificati suma TVA inscrisa pe facturile primite;
- Verificati mentiunile referitoare la TVA (ex. "taxare inversa", "operatiune neimpozabila" etc.) inscrise pe factura;
- Inscrieti pe facturile primite suma TVA in cazul taxarii inverse;
- Completati Registrul pentru bunurile mobile corporale primite;
- Completati Registrul non-transferurilor;
- Mentionati in contractele comerciale contractate si decontate in valuta cursul de schimb care va fi utilizat (BNR sau cursul bancii comerciale).
Banc bun
Într-una din zilele însorite ale lui ianuarie 2015, un bătrân se apropie de intrarea în Palatul Cotroceni. Se duce la ofiţerul de gardă şi îi spune:
- Aş vrea să intru să vorbesc cu preşedintele Băsescu.
Ofiţerul îl priveşte blând pe bătrân şi îi spune:
- Domnule, Băsescu nu mai este preşedinte şi, deci, nu mai are reşedinţa aici.
Bătrânul îi spune că e în regulă şi se îndepartează, încet, de intrarea în Palat.
- Aş vrea să intru să vorbesc cu preşedintele Băsescu.
Ofiţerul îl priveşte blând pe bătrân şi îi spune:
- Domnule, Băsescu nu mai este preşedinte şi, deci, nu mai are reşedinţa aici.
Bătrânul îi spune că e în regulă şi se îndepartează, încet, de intrarea în Palat.
Reducerea perioadei de suspendare a permisuluii auto
Permisul auto se supendă pe o perioadă de 30 până la 90 zile,în fubctie de gravitatea infracţiunii.
Această perioadă poate fi redusă ,cf art 104 cod rutier,dar nu mai puţin de 30 de zile ,dar pentru asta, este necesară susţinerea unui test de verificare a cunoştinţelor teoretice ,sub forma unui test grilă cu 15 întrebări din legislaţia rutieră . Trebuie să se răspundă corect la 13 întrebări ca să treci testul .
Alte condiţii necesare pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului sunt :
- să fi obţinut permisul cu cel puţin un an înainte de săvârşirea faptei;
- să NU fi beneficiat de reducerea perioadei de suspendare în ultimii trei ani de la data săvârşirii faptei;
- să NU ţi se fi suspendat dreptul de a conduce în ultimii doi ani de la data săvârşirii faptei.
Această perioadă poate fi redusă ,cf art 104 cod rutier,dar nu mai puţin de 30 de zile ,dar pentru asta, este necesară susţinerea unui test de verificare a cunoştinţelor teoretice ,sub forma unui test grilă cu 15 întrebări din legislaţia rutieră . Trebuie să se răspundă corect la 13 întrebări ca să treci testul .
Alte condiţii necesare pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului sunt :
- să fi obţinut permisul cu cel puţin un an înainte de săvârşirea faptei;
- să NU fi beneficiat de reducerea perioadei de suspendare în ultimii trei ani de la data săvârşirii faptei;
- să NU ţi se fi suspendat dreptul de a conduce în ultimii doi ani de la data săvârşirii faptei.
Munca temporară,in codul muncii
Definirea termenilor
Agentul de muncă temporară este societatea comercială autorizată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, care pune provizoriu la dispoziţie utilizatorului personal calificat şi/sau necalificat pe care îl angajează şi îl salarizează în acest scop. Condiţiile de înfiinţare şi funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Salariatul temporar este persoana încadrată la un angajator agent de muncă temporară, pus la dispoziţie unui utilizator pe durata necesară în vederea îndeplinirii unor anumite sarcini precise şi cu caracter temporar
Utilizatorul este angajatorul căruia agentul de muncă temporară îi pune la dispoziţie un salariat temporar pentru îndeplinirea unor anumite sarcini precise şi cu caracter temporar.
Muncă prin agent de muncă temporară, denumită în continuare muncă temporară, este muncă prestată de un salariat temporar care, din dispoziţia agentului de muncă temporară, prestează muncă în favoarea unui utilizator.
Un utilizator poate apela la agenţi de muncă temporară doar pentru executarea unei sarcini precise şi cu caracter temporar,în următoarele cazuri :
a) pentru înlocuirea unui salariat al cărui contract individual de muncă este suspendat, pe durata suspendării; cu excepţia cazului în care contractul de muncă este suspendat ca urmare a participai la grevă.
b) pentru prestarea unor activităţi cu caracter sezonier;
c) pentru prestarea unor activităţi specializate ori ocazionale.
Agentul de muncă temporară este societatea comercială autorizată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, care pune provizoriu la dispoziţie utilizatorului personal calificat şi/sau necalificat pe care îl angajează şi îl salarizează în acest scop. Condiţiile de înfiinţare şi funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Salariatul temporar este persoana încadrată la un angajator agent de muncă temporară, pus la dispoziţie unui utilizator pe durata necesară în vederea îndeplinirii unor anumite sarcini precise şi cu caracter temporar
Utilizatorul este angajatorul căruia agentul de muncă temporară îi pune la dispoziţie un salariat temporar pentru îndeplinirea unor anumite sarcini precise şi cu caracter temporar.
Muncă prin agent de muncă temporară, denumită în continuare muncă temporară, este muncă prestată de un salariat temporar care, din dispoziţia agentului de muncă temporară, prestează muncă în favoarea unui utilizator.
Un utilizator poate apela la agenţi de muncă temporară doar pentru executarea unei sarcini precise şi cu caracter temporar,în următoarele cazuri :
a) pentru înlocuirea unui salariat al cărui contract individual de muncă este suspendat, pe durata suspendării; cu excepţia cazului în care contractul de muncă este suspendat ca urmare a participai la grevă.
b) pentru prestarea unor activităţi cu caracter sezonier;
c) pentru prestarea unor activităţi specializate ori ocazionale.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)