Monografie contabila privind contabilitatea de gestiune

Monografie contabila privind contabilitatea de gestiune

Potrivit Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabiliatii de gestiune, aprobate prin OMFP1826/2003 contabilitatea de gestiune se organizeaza de administratorul persoanei juridice,fie utilizand conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea financiara, fie cu ajutorul evidentei tehnico-operative proprii.

Contabilitatea altor imprumuturi si datorii asimilate

Contabilitatea altor imprumuturi si datorii asimilate se tine cu ajutorul conturilor :

167 Alte imprumuturi si datorii asimilate si

1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate

In aceste conturi se inregistreaza alte imprumuturi si datorii asimilate pe termen mediu si lung, valoarea concesiunilor preluate, respectiv dobanzile aferente acestora.

Exemple :

1. achizitionarea unui echipament in leasing – valoarea echipamentului : 25.000 ron+ TVA, dobanda 3.000 ron

Debit 2131 Echipamente tehnologice 25.000

Credit 167 Alte imprumuturi si datorii assimilate 25.000

- inregistrarea ratei de leasing :

Debit 167 Alte imprumuturi si datorii asimilate 3.000

Credit 404 Furnizori de imobilizari 3.000

2. achizitionarea unei licente in valoare de 10.000 ron, printr-un imprumut pe o durata de 2 ani cu o dobanda de 10%;

-achizitionarea licentei:

Debit 205 Concesiuni, brevete, licente, marci comerciale si alte drepturi si active similare 10.000

Credit 167 Alte imprumuri si datorii asimilate 10.000

- inregistrarea dobanzii : 10%*10.000 ron = 1.000 ron

Debit 666 Cheltuieli privind dobanzile 1.000

Credit 1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate 1.000

- plata dobanzii :

Debit 1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate 1.000

Credit 5121 Conturi la banci in lei 1.000

Contul 512 - "Conturi curente la banci"

        Este un cont sintetic de gradul 1 ,defalcat in  conturi sintetice de gradul 2 astfel:
Contul 5121 - "Conturi curente la banci in lei"
Contul 5124 - "Conturi curente la banci in valuta"
Contul 5125 “Sume în curs de decontare”
        Prin acest cont BIFUNCTIONAL  se tine evidenta disponibilitatilor in lei si valuta aflate in conturi la banci, a sumelor in curs de decontare, precum si a miscarii acestora.
Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor derulate prin contul de la banca sunt:
- Extrasele de cont
- Ordinele de plata
- CEC
- Cambia
- Foile de varsamant, etc.
        In debitul contului  se inregistreaza:
- sumele depuse sau virate in cont, rezultate din incasarile in numerar, din cecuri, din alte conturi bancare, din acreditive etc. (581);
- valoarea subventiilor primite si incasate (131, 445);
- creditele bancare pe termen lung si scurt incasate (162, 519);
- sumele incasate de la societatile comerciale ce detin titluri de participare ale unitatii, de la alte societati din cadrul grupului sau de la alte societati legate prin participatii (166, 451, 452);
- sumele incasate reprezentand alte imprumuturi si datorii asimilate (167);
- valoarea creantelor imobilizate si a dobanzilor aferente incasate, precum si a garantiilor restituite (267);
- sumele incasate de la clienti (411, 413, 419);
- sumele recuperate din debite ale personalului (428);
- taxa pe valoarea adaugata de recuperat, incasata de la bugetul statului (4424);
- sumele restituite de la buget, reprezentand varsaminte efectuate in plus din impozite, taxe, alte datorii si creante (446, 448);
- sumele depuse in cont de catre asociati (455);
- sumele depuse ca aport in numerar la capitalul social (456);
- sumele primite ca rezultat al operatiilor in participatie (458);
- sumele incasate de la debitori diversi (461);
- sumele incasate si necuvenite unitatii (462);
- sumele incasate in avans si care privesc exercitiile urmatoare (472);
- sumele incasate, in curs de clarificare (473);
- sumele virate subunitatilor (in contabilitatea unitatii) sau a unitatii (in contabilitatea subunitatilor) (481);
- valoarea investitiilor financiare pe termen scurt cedate (501, 502, 503, 505, 508);
- valoarea cecurilor si a efectelor comerciale incasate (511);
- sumele incasate reprezentand redevente, locatii de gestiune si chirii (706);
- sumele incasate reprezentand dobanzile aferente disponibilitatilor in conturi la banci (766);
- sumele incasate reprezentand subventiile acordate (741);
- sumele incasate reprezentand alte venituri din exploatare (758);
- sumele incasate reprezentand dividendele pentru participatiile la capitalul altor societati (761, 762);
- sumele incasate reprezentand dobanzile aferente creantelor imobilizate (763);
- sumele incasate din investitiile financiare cedate (764);
- diferentele favorabile de curs valutar, aferente disponibilitatilor la banca, in valuta, la incheierea exercitiului financiar sau operatiunilor efectuate in valuta in cursul exercitiului (765);
- valoarea sconturilor incasate de la furnizori sau alti creditori (767);
- sumele incasate reprezentand venituri extraordinare (771).
     

Inregistrarea contabila a operatiunilor in participatie

Se presupune ca trei unitati au un contract de asociatie in participatie

Societatea „X” = 4.000 lei

Societatea „Y” = 4.000 lei

Societatea „Z” = 8.000 lei

16.000 lei

Inregistrari contabile

A) In contabilitatea societatii „X”, se primesc sume de la societatea Y

5121 = 4581.Y 4.000 lei

Conturi la banci in lei / Decontari din operatii in participatie

- Se primesc sumele de la societatea Z

5121 = 4581.Z 8.000 lei

Conturi la banci in lei Decontari din operatii in participatie

- Inregistrarea cheltuielilor aferente intregului proiect

628 = 401 16.000 lei

Alte cheltuieli cu serviciile Furnizori

executate de terti

- Facturarea lucrarilor realizate catre terti

4111 = % 24.800 lei

Clienti 704

Venituri din lucrari executate şi 20.000 lei

servicii prestate

4427 4.800 lei

TVA colectata

- Incasarea facturii de la client

5121 = 4111 24.800 lei

Conturi la banci in lei Clienti

- Transferul cheltuielilor catre societatea Y

4582 = 628 4.000 lei

Decontari din operatii in participatie / Alte cheltuieli cu serviciile

executate de terti

- Transferul cheltuielilor catre societatea Z

4582 = 628 8.000 lei

Decontari din operatii in participatie / Alte cheltuieli cu serviciile

executate de terti

B) Inregistrarea operatiunilor in societatea Y

- Virarea sumelor in conturile unitatii „X”, cu titlu de contributie

4582X = 5121 8.000 lei Decontari din operatii in participatie / Conturi la banci in lei

- Transferul cotei parti de cheltuieli de la unitatea „X”,

628 = 4581.X 4.000 lei

Alte cheltuieli cu serviiile / Decontari din operatii in participatie

executate de terti

C) Inregistrarea operatiunilor in contabilitatea societatii „Z”

- Virarea sumei in contul societatii „X”

4582.X = 5121 8.000 lei

Decontari din operatii in Coturi la banci in lei

participatie

- Transferul cotei parti de cheltuieli

628 = 4581.X 8.000 lei

Alte cheltuieli cu serviiile / Decontari din operatii in participatie

executate de terti

Calculul veniturilor pentru fiecare societate se realizeaza cu ajutorul unui coeficient care reprezinta ponderea chltuielilor efectuate aferente veniturilor obtinute.

K = 20.000 = 1.25

16.000

Astfel, veniturile de repartizat sunt urmatoarele:

Societatea X = 4.000 * 1,25 = 5.000 lei

Societatea Y = 4.000 * 1,25 = 5.000 lei

Societatea Z = 8.000 * 1,25 = 10.000 lei

20.000 lei

D) Inregistrarile in contabilitatea societatii „X”

- transferul veniturilor catre „Y”

% = 4582.Y 6200 lei

Decontari din operatii in participatie

704 5.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

servicii prestate

4427 1200 lei

TVA colectata

- transferul veniturilor catre societatea Z

% = 4582.Z 12400 lei

704 Decontari din operatii 10.000 lei

Venituri din lucrari executate şi in participatie

servicii prestate

4427 2400 lei

TVA colectata

- trasferul sumelor catre beneficiarii de venit

4581.Y = 5121 5.950 lei

Decontari din operatii in participatie Conturi la banci in lei

4581.Z = 5121 12.400 lei

Decontari din operatii in participatie Conturi la banci in lei

E) Inregistrarea operatiilor in contabilitatea societatii „Y”

- primirea veniturilor de la societatea „X”

4581.X = % 6200 lei

Decontari din operatii in participatie

704 5.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

serviciiprestate 4427 1200 lei

TVA colectata

- incasarea sumei

5121 = 4581.X 6200 lei

Conturi la banci in lei Decontari din operatii in participatie

F) Inregistrarea operatiunilor in contabilitatea societatii „Z”

- primirea veniturilor de la societatea „X”

4581.X = % 12400 lei

Decontari din operatii in participatie

704 10.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

servicii prestate

4427 2400 lei

TVA colectata

- incasarea sumei

5121 = 4581 12400 lei

sursa :aici

Despre situatiile financiare

OBIECTIV :prescrierea bazei pentru prezentarea situatiilor financiare generale ,astfel incat sa asigure comparabilitate ,atat cu situatiile financiare ale entitatii din perioadele precedente ,cat si cu cele ale altor entitati.


Acest standard(IAS 1) trebuie aplicat la prezentarea tuturor situatiilor financiare generale ,intocmite conform IFRS


Un set complet de situatii financiare include :

Despre PFA

Avantaje
- costuri reduse de înfiinţare -nu depăşesc 300 de lei,
-cheltuielile de administrare sunt şi ele mai mici decât în cazul unei societăţi comerciale.Nefiind obligatoriu un contabil,persoana fizică autorizată îşi poate ţine singură contabilitatea în partidă simplă.
-depune un număr redus de declaraţii fiscale
-persoana fizică autorizată poate dispune, în orice moment, de banii încasaţi, şi nu doar la finalul anului, atunci când se stabileşte modalitatea de repartizare a profitului.
Dezavantaje
- pers.fizică autorizată răspunde cu toată averea personală pentru obligaţiile sale, nu în limita capitalului social, aşa cum se întâmplă la societăţile comerciale.

Foarte important! Titularul persoanei fizice autorizate si titularul intreprinderii individuale nu pot incheia contracte individuale de munca cu entitatile pe care le reprezinta!

- PFA nu este considerată o entitate solidă, putând fi supusă unei proceduri simplificate de dizolvare.
- La infintare, este necesară justificarea experienţei/pregătirii profesionale pentru fiecare cod CAEN ales.
        Cadrul legal este dat de  OUG nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, şi de către Legea nr. 300/2004  .Pot deveni persoane fizice autorizate orice cetăţeni români sau ai unor state membre UE, care au împlinit 18 ani, nu au săvârşit infracţiuni economice şi au pregătire profesională în domeniul în care vor să fie autorizaţi.

A.Procedura de înfiinţare
 Este obligatoriu că PFA  să aibă un sediu profesional asupra căruia să deţină un drept de folosinţă şi să declare, pe propria răspundere, că îndeplineşte condiţiile de funcţionare din punct de vedere al legislaţiei din domeniile sanitar, sanitar-veterinar, protecţia mediului şi protecţia muncii.

Etape necesare
1.Solicitantul trebuie să verifice disponibilitatea denumirii sub care va funcţiona ca PFA. prin urmtoarele documente ce se depun la ghişeul Oficiului Registrului Comerţului (ORC) sau se pot transmite prin poştă ori în format electronic, caz în care este nevoie de semnătură electronică extinsă.
a) o cerere de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă,
b) fotocopie a actului de identitate
c) dovada că aţi achitat taxa de registru, în valoare de 10 lei.

2Alegerea domeniului principal şi a domeniilor secundare de activitate şi identificare codurilor CAEN care corespund acestora.3.Identificarea spaţiului pentru stabilirea sediului profesional (proprietate/drept de utilizare), iar în cazul în care sediul profesional este într-un bloc de locuinţe, trebuie să obţineţi acordul asociaţiei de proprietari şi al vecinilor.
Odată îndeplinite toate aceste formalităţi, solicitantul va întocmi un dosar pe care îl va depune la ghişeul ORC în raza căruia persoană fizică autorizată îşi stabileşte sediul profesional. Acesta va fi un dosar cu şina şi va conţine, potrivit datelor ONRC, următoarele documente:
1. Cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionarii şi anexă nr. 1 referitor la înregistrarea fiscală, ambele în original;
2. Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei (original);
3. Carte de identitate sau paşaport (fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul);
4. Documente care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional/punctelor de lucru (copie legalizată sau copie certificată de parte);
5. Dacă este cazul, avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
6. Specimenul de semnătura al persoanei fizice autorizate (original);
7. Informaţiile din cazierul fiscal (se obţin de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal);
8. Declaratia-tip pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii (original) – model 1 său model 2.
9. Dacă este cazul:
- precizare din care să rezulte că titularul dreptului de proprietate înţelege să afecteze folosinţă spaţiului în vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaraţie, etc.);
- declaraţia privind patrimoniul de afectatiune, în original, şi documentele care atestă efectuarea vărsămintelor sau calitatea de proprietar, după caz (copii certificate de parte);
- documentele care atestă pregătirea profesională : diploma, certificatul sau adeverinţa, prin care se dovedeşte absolvirea unei instituţii de învăţământ, certificatul de calificare profesională sau de absolvire a unei forme de pregătire profesională, organizată în condiţiile legii, în vigoare la data eliberării acestuia,   (fotocopii certificate olograf);
- documentele care atestă experienţa profesională:
certificatul de competenţă profesională, cartea de meşteşugar, carnetul de muncă al solicitantului, declaraţie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfăşura activitatea pentru care se solicită autorizarea, eliberată de primarul localităţii respective în mod gratuit în cazul meseriilor tradiţionale artizanale, atestatul de recunoaştere şi/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au dobândit calificarea în străinătate, atestatul de recunoaştere a calificării dobândite în străinătate, în afara sistemului de învăţământ, orice alte dovezi care să ateste experienţa profesională (fotocopii certificate olograf);
10. În cazul persoanelor fizice care desfăşoară activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European, documentaţia care atestă funcţionarea legală, obţinută în celălalt stat (fotocopie şi traducere în limba română certificată olograf).
11. Dovezile privind plata taxelor de registru. Taxele legale pot fi achitate în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal sau ordin de plată.

B. Regimul juridic al PFA- PFA  pot colabora cu alte PFA, întreprinderi individuale, familiale sau orice persoană juridică sau fizică pentru efectuarea unei activităţi economice.
-PFA nu vă poate fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează, chiar dacă aceasta  este exclusivă.
-PFA poate cumula calitatea de persoană fizică autorizată şi pe cea de de salariat.
- în cazul PFA-urilor funcţionează principiul contabilităţii de casă şi nu cea de angajament,fiind necesar registru de încasări şi plăti,în principiu.
update :02.07.2011 indiferent de forma de impunere,în sistem real sau norme de venit,trebuie condus(întocmit) obligatoriu Jurnalul de vanzări şi Jurnalul  de cumpărări, si pentru PFA neînregistrate ca platitori de tva cf titlul IV pct 62(1) din HG 44/2004 ptr. aprobarea Normelor Metodologice  de aplicare a Codului Fiscal,cu modificarile şi completarile ulterioare .

C. Impozitarea PFA: sistem real sau norma de venit

1.Norma de venit reprezintă, o sumă fixă stabilită anual de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale .PFA cu normă norma fixă de venit datorează impozit 16% (cota unică) din respectivă norma, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate. De aceea ,contribuabilii nu au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitate în partidă simplă pentru activitatea respectivă şi în consecinţă nu au obligaţia depunerii declaraţiei privind venitul realizat (200);
Norma de venit nu poate fi mai mică decât salariul de bază minim brut pe ţara garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulţit cu 12.
Normele de venit se cumulează pentru fiecare cod CAEN specificat în certificatul de înmatriculare al PFA, potrivit art. 49, alin. 5, din Codul Fiscal.Citeşte mai multe (link)
• În cazul în care persoana fizică desfăşoară o activitate impusă pe baza normelor de venit şi o altă activitate independentă venitul net anual se determină în sistem real pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă. Cititi modificarile contributiilor pentru activitati independente ,in 2018 aici 
Normele de venit valabile în anul 2014 pentru PFA sunt disponibile pe pagina de internet a ANAF.
Prin prin OUG 125/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 938, din 30 decembrie 2011. contribuabilii impusi la norma de venit sunt obligati sa treaca la impozitarea in sistem real, daca in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro.
2. Sistem real. PFA  datorează cota de 16% la veniturile nete totale. Adică asupra diferenţei dintre veniturile realizate (veniturile încasate, şi nu cele facturate) şi cheltuielile deductibile. 
Important!un pfa inregistrat in sistem real, poate sa treaca la sistemul pe baza normelor de venit doar dupa 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca acel contribuabil nu solicita determinarea venitului net anual pe baza normelor de venit, prin completarea corespunzatoare a declaratiei de venit estimat si depunerea formularului 120 la organul fiscal competent pana la data de 31ianuarie inclusiv.
Indiferent de forma de impozitare, impozitul pe venit se plăteşte trimestrial, cu următoarele termene: 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie.
 

D.Obligaţii fiscale ale PFA a)PFA trebuie să depună la administraţia financiară din raza teritorială a sediului profesional formularul 220 privind venitul estimat, împreună cu o cerere de opţiune pentru sistemul real de impunere / norme de venit, o copie după autorizaţia de funcţionare obţinută de la ORC, o copie BI/CI şi o cerere de înregistrare a Registrului-jurnal de încasări şi plăti şi a Registrului inventar. În termen de 15 zile de la începerea activităţii. UPDATE 10.01.2012 cererea de optiune a fost eliminata ,trebuie depusa doar declaratia 212, in termenul de 15 zile.
Declaraţia 392 privind livrările de bunuri şi servicii efectuate în anul anterior, cu clasificarea: 392A – pentru cei care sunt înregistraţi în scopuri TVA (au RO la codul fiscal) şi 392B – pentru cei care nu sunt înregistraţi în scopuri TVA (cei care nu au RO la codul fiscal). Formularul se depune la administraţia financiară până la data de 25 februarie, inclusiv, a anului următor celui pentru care se face raportarea. Se depune în format electronic, însoţit de un formulat completat în două exemplare (unul va fi predat la administraţia financiară împreună cu suportul electronic, iar celălalt, păstrat de persoană impozabilă). Poate fi depus şi prin poştă, că scrisoare recomandată.Depunerea declarației 392A/392B a fost suspendată pentru un an [2023], până la data de 31.12.2023, conform O.U.G. nr. 168/2022.

PFA-urile care au optat pentru sistemul real de impozitare trebuie să depună şi declaraţia 212 privind veniturile realizate din România .

In baza declaratiilor 220 si 212 ,organul fiscal emite decizia de impunere pentru plati anticipate in care stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata anticipat si termenele de plata.

Dupa incheierea anului fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depusa de contribuabili (Formular 200), organul fiscal stabileste obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate prin decizia de impunere anuala regularizand sumele datorate cu titlu de plati anticipate.

Toate formularele se completează în dublu exemplar, dintre care unul rămâne la contribuabil, şi pot fi transmise şi prin poştă, că scrisoare recomandată.

În plus, persoană fizică autorizată trebuie să depună o serie de documente şi la Casa de Pensii şi la cea de Sănătate pentru asigurarea în sistemul public de pensii şi, respectiv, de sănătate.

         Astfel, la Casa de Pensii Judeţeana, dosarul va conţine declaraţia de asigurare, copia după actul de identitate, copia după Certificatul de înregistrare sau Autorizaţie de funcţionare şi o copie a carnetului de muncă.

        Persoanele fizice autorizate sunt obligate să întocmească şi să depună Declaraţia individuală de asigurare în temen de 30 de zile de la data încadrării în situaţia respectivă;
• Persoanele fizice autorizate care au şi contract de muncă, nu au obligaţia să declare şi să plătească CAS;
• Plata contribuţiei se efectuează lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata.

Începând cu 2023,  se adaugă un plafon de 24 de salarii minime brute la care se va calcula contribuția la pensie pentru cei care au venituri nete peste 72.000 de lei. Astfel dacă venitul net va fi: 

  • Mai mic de 12 salarii - nu este obligatorie contribuția la pensie.
  • Între 12 și 24 de salarii - Contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei) și este de 750 de lei pe lună.
  • Peste 24 de salarii - Contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei) și este de 1.500 lei pe lună. 
În 2024,baza de calcul al CAS, se aplica procentul de contributie de 25% si se obtine contributia anuala datorata pentru 2024. Astfel, CAS este datorata este:

-39.600 lei x 25% = 9.900 lei, valoarea minima a contributiei sociale datorate pentru anul 2024, daca venitul realizat depaseste 12 salarii minime brute;
-79.200 lei x 25% = 19.800 lei, valoarea minima a contributiei sociale datorata pentru 2024, daca venitul realizat depaseste 24 salarii minime brute.
 
Declararea veniturilor independente și stabilirea taxelor aferente se face prin depunerea declarației unice pentru persoanele fizice. În 2024, termenul-limită este stabilit pe 25 mai. Până la acea dată, prin declarația unică (adică formularul 212) se estimează veniturile ce vor fi obținute în 2024 și taxele aferente, însă plata taxelor respective poate fi făcută până la 25 mai 2025, după ce PFA-urile au o definitivare a situației pe 2024. Tot până la 25 mai 2025 se definitivează veniturile obținute efectiv în 2024 și se plătesc taxele aferente.
In cazul celor care nu depun declaratie privind venitul realizat (de ex. persoanele impuse la norma de venit), contributiile de asigurari sociale platite trimestrial reprezinta plata finala in contul contributiei anuale datorate.
Exista urmatoare categorii de PFA care nu daroreaza contributia la pensii :

  • CAS și CASS sunt obligatorii pentru veniturile independente dacă o PFA estimează sau chiar obține în 2022 un venit lunar de minimum 2.550 lei.
  • Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtnerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj
  • Persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
  • Persoanele care nu sunt integrate in sistemul public de pensii, ele achitand contributii catre sisteme profesionale proprii de pensii - cum ar fi avocatii sau personalul clerical.

  • La Casa de Asigurări de Sănătate se depun: declaraţia privind obligaţiile de constituire şi plată la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate datorate de alte persoane decât cele care desfăşoară activitate în baza unui contract individual de muncă, o copie a actui de identitate, o copie a Autorizaţiei de funcţionare sau a Certificatului de înregistrare, precum şi o copie a Carnetului de muncă sau a Adeverinţelor de vechime vizate de Inspectoratul teritorial de muncă.
    După primirea Deciziei de impunere de la ANAF, aceasta trebuie depusă anual, în copie, la Casa de Sănătate, ca document justificativ privind veniturile realizate, concomitent cu Declaraţia anexă 5( de pe adresa www.casmb.ro)
    Contribuţii sociale
    Noile modificari aduse de OUG 79/2017 nu mai scutesc PFA-urile de la plata CAS si CASS daca obtin si venituri din salarii, asa cum se preciza initial in proiect.

    Din 2023 obligația contribuției la sănătate coboară de la 12 salarii minime brute la 6 salarii minime brute. Ca și în cazul pensiei, a fost introdus și un plafon de 24 de salarii.

    Astfel, dacă venitul net va fi: 

    • Mai mic de 6 salarii - nu este obligatorie contribuția la sănătate
    • Între 6 și 12 salarii -  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 6 salarii (18.000 lei) și este de 300 de lei pe lună.
    • Între 12 și 24 de salarii - Contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei) și este de 3000 lei pe lună.
    • Peste 24 de salarii - Contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei) și este de 300 lei pe lună.
    În 2022, contribuția la sănătate este obligatorie (10% din plafon) dacă venitul net anual depășește 12 salarii minime pe economie (30.600 lei).
    In ce priveste impozitul pe venitul obtinut din activitati independente, iata care sunt noile modificari de care va trebui sa tineti cont daca ati optat pentru una dintre organizarile amintite mai sus, conform GestiunePFA.ro.
    - 10% din venitul net, care se calculeaza ca diferenta dintre veniturile incasate si cheltuielile deductibile realizate in cursul anului fiscal, sau
    - 10% din norma de venit.

    Microintreprinderea nu mai este o optiune, motivele fiind: 
    (a) pentru a te incadra la procentul de 1% impozit pe cifra de afaceri trebuie sa platesti cel putin aceleasi contributii ca la PFA, 
    (b) platesti impozit pe venitul brut realizat chiar daca ai pierdere sau venit net mic sau l-ai facturat dar nu l-ai incasat, 
    (c) platesti in plus impozit pe dividend (inca 5% pe castigul din activitate folosit de tine),
    (d) platesti contabil lunar/trimestrial - la PFA nu e nevoie pentru ca iti poti tine singur contabilitatea.

    Numărul maxim de angajaţi şi numărul activităţilor pe care PFA/II le pot avea în obiectul de activitate. Astfel, art. 16 alin. (1) prevede că “PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN”, în timp ce art. 24 alin. (1) stipulează că “întreprinderea individuală poate avea în obiectul de activitate cel mult 10 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN”.

    În ceea ce priveşte numărul de angajaţi, art. 17 alin. (1) prevede că “PFA poate desfăşura activităţile pentru care este autorizată singură sau împreună cu cel mult 3 persoane angajate de aceasta, în calitate de angajator cu contract individual de muncă încheiat şi înregistrat în condiţiile legii”

    În calitate de angajatori, persoanele fizice autorizate au următoarele obligaţii:
    - să completeze vectorul fiscal cu obligaţii care le revin în calitate de angajatori, respectiv impozitul pe venituri din salarii şi asimilate salariilor şi contribuţiile sociale obligatorii;
    - să întocmească şi să depună la organul fiscal competent lunar, până la data de 25 a lunii următoare, formularul 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidentă nominală a persoanelor asigurate”.
    Pentru  Declaratia 112 e nevoie de semnatură electronică .
    - să întocmească şi să depună la organul fiscal competent anual, până în ultima zi a lunii februarie a anului următor celui de realizare a veniturilor din salarii, fişele fiscale pentru fiecare angajat.
    Trebuie sa intocmeasca si sa depuna la ITM REVISAL ,descarcat de pe link
          Pentru persoanele care au calitatea de pensionar angajate cu contract individual de muncă nu se datorează contribuţia individuală la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi contribuţia datorată de angajator la bugetul asigurărilor pentru şomaj.

    Contributia la casa de sanatate, in cota de 10% are baza de calcul in functie de tipul de impozitare :in sistem real sau norma de venit.Astfel ,constituie baza de calcul :
    • Venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale (diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale) sau
    • valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
    La determinarea venitului anual baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale

    Plata se face anticipat ,cu regularizarea sumelor datorate anual.Trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
     Procedura de stabilire a platilor anticipate este urmatoarea :

    -se dpune declaratia de venit estimat (Formular 220) sau a declaratia de venit realizat (Formular 200),apoi organul fiscal emite decizia de impunere pentru plati anticipate in care stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata anticipat si termenele de plata.
    -regularizarea anuala se face pe baza declaratiei (formular 200) venitului realizat,incheierea anului fiscal .Organul fiscal stabileste obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate prin decizia de impunere anuala regularizand sumele datorate cu titlu de plati anticipate.Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
    Pentru  PFA cu norma de venit , contributiile de asigurari sociale platite trimestrial reprezinta plata finala in contul contributiei anuale datorate,deoarece acestea nu depun formularele 220 sau 200

    E. Taxa pe valoarea adăugată ( TVA )
    Persoana fizica autorizată se poate înregistra neplătitor sau plătitor de TVA ( lunar sau trimestrial), după opţiune.
    ATENŢIE ! Cei care se înregistrează neplătitori de TVA, trebuie să se înregistreze ca plătitori în cazul în care depăşesc plafonul de TVA , în termen de 10 zile de la sfârşitul lunii în care s-a atins sau depăşit plafonul.
    ATENŢIE ! Cifră de afaceri pe baza căreia se calculează plafonul de TVA este diferită de venitul brut care stă la baza calculării impozitului pe venit. Cifră de afaceri a unei PFA este suma facturilor emise.
    Efectele nerespectării acestei obligaţii pot fi majore!

    • Plafonul de TVA este echivalentul a 65.000 euro , calculat la cursul din data aderării României la UE, rotunjită la mia de lei superioară, adică 220.000 lei pentru un an fiscal întreg;


    • În cazul în care PFA este infintat în cursul anului, plafonul de TVA, se ajustează proporţional cu perioada cuprinsă între momentul infintarii şi finalul anului;
    • În cazul în care o persoana înregistrată în scopuri de TVA ( plătitor de TVA ), nu depăşeşte în cursul unui an calendaristic plafonul de TVA, poate solicita până la data de 20 ianuarie a anului următor scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Anularea înregistrării în scopuri de TVA va fi valabilă începând cu 1 februarie.
    ATENŢIE ! Operaţiunile scutite de TVA sunt stabilite în Codul Fiscal la art.143. Veniturile obţinute din activităţile enumerate mai jos nu impun înregistrarea în scopuri de TVA indiferent dacă valoarea lor depăşeşte sau nu plafonul de 119.000 lei într-un an fiscal.
    • Cabinete medicale, stomatologice, societăţi care se ocupă cu transportul bolnavilor
    • Activităţi de învăţământ, prestări de bunuri şi servicii către aceste instituţii şi meditaţii acordate în particular
    • Servicii sau livrări legate de protecţia socială, a copiilor şi tinerilor
    • Servicii legate de activităţile sportive
    • Servicii culturale
    • Servicii de natură financiar-bancara
    • Servicii în asigurări
    • Activităţi de închiriere, arendare, concesionare
    • Livrări de construcţii sau terenuri cu construcţii care nu sunt noi
    ATENŢIE ! Intenţia de a efectua operaţiuni economice intracomunitare implică înregistrarea în scopuri de TVA cf. art 153 sau 153/1 şi înscrierea în Registrul Operatorilor Intracomunitari în conformitate cu art. 158/2 .
    F. Documente obligatorii in partida simpla 

    Dispozițiile introduse de Ordinul MFP nr. 170/2015 au redus numărul de formulare folosite de persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă, de la 15 la 10. Concret, Nomenclatorul registrelor si formularelor financiar-contabile cuprinde:

    • Registrul-jurnal de încasări și plăți;
    • Registrul-inventar;
    • Fișa mijlocului fix;
    • Factura;
    • Aviz de însoțire a mărfii;
    • Lista de inventariere;
    • Chitanța;
    • Chitanța pentru operațiuni;
    • Dispoziția de plată/încasare către casierie;
    • Statul de salarii.

    G Patrimoniul de afectatiunetotalitatea bunurilor, drepturilor si obligatiilor persoanei fizice autorizate, titularului intreprinderii individuale sau membrilor intreprinderii familiale, afectate scopului exercitarii unei activitati economice, constituite ca o fractiune distincta a patrimoniului persoanei fizice autorizate, titularului intreprinderii individuale sau membrilor intreprinderii familiale, separata de gajul general al creditorilor personali ai acestora;

    Pentru incetarea activitatii PFA trebuie depusa o cerere la a registrul comertului, iar in urma hotararii judecatoresti se depune radierea la administratia financiara..Trebuie sa nu aveti nicio datorie la stat si sa fie depuse toate declaratiile la zi 

     

    Cum este corect pluralul substantivului vis ?.Vise sau visuri ?.

             Pluralul substantivului neutru vis admite ambele forme. Distincția e făcută de sensul dat de context.Dacă ,,vis" are sens de aspirație, năzuință,atunci pluralul corect este ,,visuri". Dacă se referă la imaginea apărută în somn,corect este vise.
            Așadar, când nu se referă la imaginea din somn,pluralul potrivit este visuri. De exemplu: ,,visuri de îmbogățire". Sau :noaptea,în somn , am vise frumoase"