Declaratii fiscale cu termen iunie 2022

 Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.

Formularul 013 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente.
Formularul 015 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 030 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal.
Formularul 040 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale.
Sunt vizati contribuabilii inregistrati in scop de TVA care utilizeaza ca perioada fiscala trimestrul si care au efectuat o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, fiind astfel obligati sa isi modifice perioada fiscala, devenind platitori de TVA lunar.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 322, OPANAF 1699/2021
 
Vineri, 10 iunie
 
- Depunerea declaratiilor:
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale. 
Sunt vizate persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care nu au depasit plafonul de scutire si care doresc sa fie scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.
De asemenea, sunt vizate Ppersoanele impozabile, neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care au depasit plafonul de scutire si au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA.
 
Baza legala: Legea 227/2015 art.310 alin.(7)art. 316 alin. (1), lit.b), OPANAF 1699/2021
 
- Depunerea notificarii privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale. Sunt vizate Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori.
Baza legala: Legea 227/2015 art.3151 alin.(1) lit c) si d), OPANAF 1699/2021
 
Miercuri, 15 iunie
 
- Depunerea Situatiei eliberarilor pentru consum de tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete/alte tutunuri de fumat in luna ... anul ... - Anexa nr.4 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal . Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.354 alin. (8), HG 1/2016 titlul VIII pct.13 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete/tigari si tigari de foi in luna ... anul ... - Anexa nr.3 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat.
Baza legala: Legea 227/2015 art.354 alin.(8), HG 1/2016 titlul VIII pct.13 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/utilizarile de produse accizabile si livrarile de produse finite rezultate in luna ... anul ..., pentru luna precedenta - Anexa nr.26 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final (produse energetice).
Baza legala: Legea 227/2015 art.394 si art.398, HG 1/2016 titlul VIII pct.63 si pct.97 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/utilizarile de produse accizabile si livrarile de produse finite rezultate in luna ..., pentru luna precedenta - Anexa nr.26 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatie de utilizator final (alcoolul etilic si a produse alcoolice).
Baza legala:  Legea 227/2015 art.397, HG 1/2016 titlul VIII pct.85
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/importurile de produse accizabile pentru luna precedenta - Anexa nr.19 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati destinatarii inregistrati pentru achizitiile si livrarile de produse accizabile. 
Baza legala: Legea 227/2015 art.375 alin.(1), HG 1/2016 titlul VIII pct.46 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de alcool si bauturi spirtoase pentru luna precedenta - Anexa nr.12 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de vinuri/bauturi fermentate/produse intermediare pentru luna precedenta - Anexa nr.13 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
 
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de bere pentru luna precedenta - Anexa nr.14 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie tutunuri prelucrate pentru luna precedenta - Anexa nr.15 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de produse energetice pentru luna precedenta - Anexa nr.16 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de depozitare pentru luna precedenta - Anexa nr.17 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru depozitare produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea jurnalelor pentru luna precedenta privind livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie - Anexa nr.29 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal sau navigatie - Anexa nr.31 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati  antrepozitarii autorizati pentru productie/ depozitare.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.399 alin.(1) lit.a) si lit.b), HG 1/2016 titlul VIII pct.92 alin.(2), pct. 93 alin.(9) si (11)
 
- Depunerea jurnalelor pentru luna precedenta privind achizitiile/ livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie - Anexa nr.30 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal sau navigatie - Anexa nr.32 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru depozitare.
Baza legala: Legea 227/2015 art.399 alin.(1) lit.a) si lit.b), HG 1/2016 titlul VIII pct.92 alin.(2), pct. 93 alin.(9) si (11)
 
- Depunerea Situatiei privind livrarile de produse accizabile in luna ... anul ... pentru luna precedenta - Anexa nr.21 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatii de expeditor inregistrat.
Baza legala: Legea 227/2015 art.383 alin.(3), HG 1/2016 titlul VIII pct.52 alin.(3)
 
- Depunerea Evidentei achizitionarii, utilizarii deteriorarii, distrugerii si returnarii marcajelor pentru luna precedenta - Anexa nr.42 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati si importatorii autorizati de produse supuse marcarii.
Baza legala: Legea 227/2015 art.424 alin.(5), HG 1/2016 titlul VIII pct.152 alin.(2)
 
Luni, 20 iunie
 
- Depunerea notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. 
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 040 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale.
Pentru intrarea, prin optiune, in sistemul TVA la incasare, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare - persoanele impozabile care in anul precedent au realizat o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei si nu au aplicat sistemul TVA la incasare in anul precedent, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs.
Pentru intrarea, prin optiune, in sistem, de catre persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului, fie incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, fie ulterior in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA.
Pentru iesirea din sistem, prin depasirea plafonului de 4.500.000 lei, pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care persoana impozabila a depasit plafonul - persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care depasesc plafonul Pentru iesirea din sistem, prin optiune, intre data de 1 si 20 ale oricarei luni - persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care nu depasesc in cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei, dar care renunta la aplicarea sistemului respectiv.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.282 alin.(5), OPANAF 1699/2021
 
Luni, 27 iunie
 
- Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat - Formularul 100.
- lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat:
- impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit pe veniturile din premii, impozit pe veniturile din jocuri de noroc, impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, impozit pe veniturile din pensii, impozit pe veniturile din alte surse, datorat de persoanele fizice;
- impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti;
- taxa anuala de autorizare a jocurilor de noroc;
- alte obligatii de plata lunare prevazute in OPANAF 587/2016 la anexa 4, cap. I, pct. 1, subpct. 1.1.
- alte termene
- alte obligatii de plata prevazute in OPANAF 587/2016 la anexa 4, cap. I, pct. 1, subpct. 1.3.
Baza legala: OPANAF 587/2016 cu modificarile si completarile ulerioare
 
- Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru luna precedenta - Formularul 112
 
Lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), art. 136 lit. d) - f) si art. 153 alin. (1) lit. f) - f^3) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
Pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II si III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 125 alin. (8) - (9) din Codul fiscal.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.147 alin.(1), OMF 152/2022
 
- Depunerea Declaratiei privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania - Formularul 224 Persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania, obtin venituri sub forma de salarii sau asimilate salariilor de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor si care nu au incheiat cu angajatorul un acord referitor la obligatia declararii si platii contributiilor sociale obligatorii.
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 82 alin.(2), OPANAF 3780/2017
 
- Depunerea Decontului de taxa pe valoarea adaugata - Formularul 300. Sunt vizate persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA conform art. 316 Legea 227/2015. 
Lunar, trimestrial, semestrial, anual, dupa caz.
Baza legala: Legea 227/2015 art.323 alin.(1), OPANAF 1253/2021
 
- Depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata pentru luna precedenta - Formularul 301. Sunt vizate persoanele mentionate in instructiunile de completare a formularului, pentru fiecare sectiune.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.324 alin.(2), OPANAF 592/2016
 
-  Depunerea Declaratiei privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata - Formularul 307. 
 
Sunt vizate urmatoarele categorii: 
 
Persoana impozabila beneficiara a transferului de active prevazut la art. 270 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal daca nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si nici nu se inregistreaza in scopuri de TVA ca urmare a transferului;
Locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului in baza prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal ;
Persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal, care a efectuat ajustari incorecte sau nu a efectuat ajustarile de taxa aferenta bunurilor de capital;
Persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal.
 
Baza legala: OPANAF 793/2016
 
- Depunerea Declaratiei privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal - Formularul 311. Sunt vizate persoanele impozabile al caror cod de TVA a fost anulat conf. Art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr.227/2015 si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA, livrari si/sau achizitii /prestari de bunuri/ servicii care sunt obligate la plata TVA.
Baza legala: OPANAF 188/2018
 
- Depunerea Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare - Formularul 390 VIES. Sunt vizati contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Legea 227/2015, pentru urmatoarele operatiuni:
 
a) livrarile intracomunitare scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
b) livrarile de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
c) prestarile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal efectuate in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
d) achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
e) achizitiile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 307 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana;
f) livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 315^1 alin. (8) lit. c) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 325, OPANAF 705/2020
 
- Depunerea declaratiei privind impozitul pe profit - Formularul 101. Pe perioada aplicarii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat. Fac exceptie contribuabilii pentru care reglementarile contabile sunt emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Astfel, potrivit art. I alin. (13) din O.U.G. nr. 153/2020, pe perioada aplicarii prevederilor art.I din acelasi act normativ, termenele pentru depunerea declaratiilor si pentru plata impozitului sunt urmatoarele:
 
a) pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat;
b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator;
c) pentru platitorii de impozit specific unor activitati, prin derogare de la prevederile art. 8 din Legea nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.
Baza legala: OPANAF 423/2022
 
Joi, 30 iunie
 
- Depunerea Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc. ; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art.322 din Legea nr.227/2015) - Formularul 394.
 
Sunt vizate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este furnizorul/prestatorul conform art. 307 alin. (1) sau (7) din Codul fiscal sau beneficiarul conform art. 331 din Codul fiscal;
 
De asemenea, mai sunt vizate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, care realizeaza achizitii de bunuri sau servicii taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal, inclusiv achizitiile pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) si art. 331 din Codul fiscal, indiferent de data la care intervine exigibilitatea taxei.
Baza legala:  OPANAF 3769/2015
 
- Depunerea Cererii de restituire a accizelor in baza prevederilor art.395 din Codul fiscal - Anexa nr.27 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati beneficiarii scutirilor de accize (institutii, organizatii).
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 395, HG 1/2016 titlul VIII pct.75 alin.(5)
 
- Depunerea Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop Shop) - Formular 398. Potrivit art.3152 alin.(18) din Codul fiscal (regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte/schema de import), in cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care utilizeaza acest regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA pentru fiecare luna, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in perioada fiscala de raportare. Declaratia speciala de TVA se depune pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale acoperite de declaratie.
 
Baza legala: Legea 227/2015 art.314 alin.(7),art.315 alin.(6) art.31522 alin.(18)., OPANAF 1387/2021
 
- D406 – declaratia informativa SAF-T. Sunt vizati contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile "Stocuri" si "Active".
Baza legala: OPANAF 1783/2021
 
Sursa: ANAF 

Contul 457 | Dividende de plată

Este un cont de pasiv prin care se ţine evidenţa dividendelor datorate acţionarilor/asociaţilor corespunzător aportului la capitalul social.

 În creditul contului 457 „Dividende de plată” se înregistrează:

– dividendele datorate acţionarilor/asociaţilor din profitul realizat în exerciţiile precedente (117).
În debitul contului 457 „Dividende de plată” se înregistrează:
– sumele achitate acţionarilor/asociaţilor, reprezentând dividende datorate acestora (512531);
– impozitul pe dividende (446);
– sumele lăsate temporar la dispoziţia entităţii, reprezentând dividende (455);
– sume reprezentând dividende datorate acţionarilor/ asociaţilor, prescrise potrivit legii (758).
Dividendele se impozitează cu 10 %.Când cuantumul dividendelor distribuite in cursul anului depăşeşte pragul de 12 salarii minime pe economie se plătesc si contribuţiile aferente diferenţei dintre pragul menţionat si suma dividendelor distribuite .

Suntem credinciosi cu adevarat ? Sau suntem doar religiosi ?

        Vreau sa precizez  ca aceasta postare nu se doreste a fi nici critica si nici dojenitoare, la adresa enoriasilor si nici  a Bisericii noastre ortodoxe . E mai mult o reactie la discutiile din ultimile zile cu privire la subventionarea Bisericii si o consecinta a interactiunii mele si a cunoscutilor mei cu preotii .
        Daca ar fi sa ne luam dupa numarul mare de oameni care vin la biserica in zilele de mare sarbatoare crestina,am  spune ca suntem credinciosi. In realitate foarte multi,ca sa nu zic majoritatea,dintre acestia se duca la biserica,ori la sfintele moaste ca  sa il imbuneze pe Dumnezeu atunci cand ii loveste un necaz ori o boala, sau cand sunt batrani si vor sa se apropie mai mult de credinta spre iertarea pacatelor,sau la nunti botezuri si inmormantari. In restul timpului nu prea  mergem  la biserca, duminica si nu ne prea  intereseaza randuielile bisericesti. Dumezeu,Iisus, si Sfantul Duh raman ,in mintea noastra, ceva abstract,care se afla acolo sus ca sa ne vegheze si sa ne ajute la nevoie.  Nu spun ca trebuie sa fii habotnic,sa stai numai in rugaciuni si in post. Pledez impotriva ipocriziei in credinta si pentru tratarea Domnului ca pe un prieten caruia ii mai treci din cand in cand pragul casei,si nu doar cand ii ceri ceva .Daca nu facem asta,suntem doar religiosi, la nevoie,nu suntem credinciosi.
     

Scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe

 Mijloacele fixe ,asa cum sunt definite in art 28 cod fiscal pot fi scoase din activele patrimoniului  :
  • prin scoaterea din funcţiune;
  • prin vanzare;
  • prin donaţie;
  • prin aport in natura la capitalul altor entitaţi economice;
  • prin lipsa la inventar.
Conform art. 24, alin . (15) din Codul fiscal: Caştigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau din scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala
Exemple :
-Ieşirea mijloacelor fixe amortizate parţial prin casare şi recuperare de materiale
1.Scoaterea din evidenta -valoare amortizata 
2813=2133 sau celelalte 
2.inregistrarea cheltuielilor ocazionate de casare-valoare neamortizata
6583=2133 sau celelalte 
3.Inregistrarea ansamblurilor, subansamblurilor, pieselor şi materialelor rezultate din dezmembrarea mijloacelor fixe:
3024=7583

-iesirea prin vanzare 
1. Vanzarea mijlocului fix.
 Este foarte important ca vanzarea mijloacelor fixe sa se faca la valoarea de piata.
Valoarea de piata se demonstreaza prin documente justificative: oferte de pret de pe mica si mare publicitate, evaluare/expertiza tehnica ca pentru mijloacele fixe de tipul respectiv (marca, vechime, etc).
4111=%
              7583
              4427
2.Scoaterea din evidenta a mijlocului fix 

Inregistrarea valorii amortizate 
2813=2133 sau celelalte
inregistrarea valorii neamortizate 
6583=2133 sau celelalte 

-iesirea prin donatie
6582=2133 sau celelalte - valoarea ramasa de amortizat
Daca s-a depasit cota admisa pentru donatii si suventii se calculeaza si TVA.daca e cazul  635= 4427
2813=2133 si celelale -valoarea amortizata

-iesirea mijloacelor fixe prin aport in natura la capitalul altor entitati economice

2813=2133 sau celelalte -valoarea amortizata
261/262/263= 2133 valoarea ramasa de amortizat 
Daca mijlocul fix este evaluat la o valoare mai mare decat cea ramasa de amortizat,inregistram diferenta astfel : 261/262/263 =1043

-Iesirea mijloacelor fixe prin lipsuri la inventar si imputarea .

2813=2133 ori celelalte -valoarea amortizata
6583=2133 ori celelalte-valoarea ramasa neamortizata

imputarea 
4282=7583 =valoarea reziduala a mijlocului fix (suma pe care proprietarul acelui activ se poate astepta sa o obtina in situatia in care activul este vandut.)
4282=4427 daca e cazul 
#active #contabilitate #monografii

Contul 108 "Interese care nu controleaza"

 Contul 108 "Interese care nu controlează" se utilizează numai în situaţiile financiare consolidate.Consolidarea conturilor vizează politicile contabile privind prelucrarea, întocmirea și prezentarea situațiilor financiare anuale la nivelul unui grup de societăți(societatea-mamă și filiale, societățile controlate în comun și cele asociate).

Contul 108 "Interese care nu controlează" este un cont bifuncţional ce se foloseşte pentru evidenţierea intereselor care nu controlează.

În cazul în care acțiunile sau părțile sociale în filialele incluse în consolidare sunt deținute de alte persoane decât filialele respective, suma atribuibilă acelor acțiuni sau părți sociale trebuie prezentată separat în bilanțul consolidat, la elementul „Interese care nu controlează”. Interesele care nu controlează trebuie prezentate în bilanțul consolidat în capitalurile proprii, separat de capitalurile proprii ale societății-mamă

În creditul contului 108 "Interese care nu controlează" se înregistrează partea din rezultatul favorabil al exerciţiului financiar şi celelalte capitaluri proprii ale filialei, atribuită unor interese care nu sunt deţinute de către societatea-mamă, direct sau indirect.

În debitul contului 108 "Interese care nu controlează" se înregistrează partea din rezultatul nefavorabil, atribuită unor interese care nu sunt deţinute de către societatea-mamă, direct sau indirect.


Precizari ANAF cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adoptată astăzi de Guvernul României, menționăm următoarele: 

Prin actul normativ sunt aduse o serie de modificări și completări Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală necesare pentru reglementarea obligației de raportare de către furnizorii de servicii poștale a informațiilor specifice referitoare la trimiterile poștale pentru care destinatarul achită expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, contravaloarea bunului livrat.

 Scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor.

 Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line. 

Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitelr aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.

Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.

Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți. Ordonanța de urgență intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declarației.

sursa ANAF 

Dobanda de referinta si ROBOR

         Ratele de referinţă sunt calculate de un organism independent, cel mai adesea pentru a reflecta costul împrumuturilor pe diferite piețe. Mai pe înţeles ,dobânda de referinţă (calculată de BNR) reprezintă dobânda pe care o iau în considerare băncile  atunci când acordă împrumuturi firmelor şi populaţiei sau când se împrumută ele de la alte bănci sau atrag fonduri de pe piaţa financiară etc .Pentru combaterea inflaţiei ,rata dobânzii de referinţă ar trebui să fie cel puţin egală cu rata inflaţiei .Pentru a scumpi împrumuturile şi a impidica punerea de bani suplimentari în circulaţie şi a scumpi creditele deja existente şi atragerea de bani suplimentari din circulaţie.

        Marţi, 10 mai, BNR are o nouă şedinţă de politică monetară, unde piaţa se aşteaptă la o creştere a dobânzii de referinţă de la 3% direct la 4%, şi nu la 3,5%, având în vedere că pasul de creştere de până acum al Băncii Naţionale era de 0,5%.

        Deja băncile au inclus această creştere a dobânzii pe piaţa interbancară, unde ROBOR la trei luni, cel mai urmărit indicator, a crescut vineri la 5,2%. În martie inflaţia a fost în România de 10,15%, iar pentru lunile următoare piaţa se aşteaptă la o inflaţie de 12-13%, dacă nu chiar 15% având în vedere creşterile de preţuri din economie. Oricum, dacă nu ar fi fost plafonarea preţurilor la energie şi gaze, inflaţia ar fi fost deja peste 15%, cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani. 

Atâta timp cât lumea îşi păstrează locul de muncă şi salariul întreg, explozia inflaţiei şi ratele mai mari la bancă pot fi plătite. Bineînţeles că băncile încearcă să tragă de timp cu creşterea dobânzilor pentru a nu pune şi mai mult paie pe foc, având în vedere scăderea economică.

Mă revoltă politica băncilor faţă de cetăţenii care îşi ţin banii în bancă ,fie sub forma de cont de economii ,fie sub forma de conturi curente ,pentru că  dobânda laelei (care ,practic împrumută băncile ) este infimă sau inexistentă .Cu alte cuvinte ,aceia care economisesc pierd bani şi sunt expuşi riscului devalorizării acestora sub presiunea inflaţiei .

Despre inflaţie,pe larg ,într-o postare viitoare .