Registre obligatorii SRL

       
Legea contabilităţii nr. 82/1991 cu modificările şi completările ulterioare republicată, stabileşte că registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul jurnalRegistrul inventar şi Cartea mare. Am să prezint registrele esenţiale pentru contabilitatea în partidă dublă.
1. Registrul-jurnal

        Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează cronologic toate operaţiunile economico-financiare. Operaţiunile de aceeaşi natură, realizate în acelaşi loc de activitate (atelier, secţie etc.), pot fi recapitulate într-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care stă la baza înregistrării în Registrul-jurnal. Printre jurnalele auxiliare care pot fi întocmite se numără: jurnalul privind operaţiunile de casă şi bancă, jurnalul privind decontările cu furnizorii sau situaţia incasarii-achitarii facturilor,situaţia avansurilor de trezorerie etc. Trebuie înregistrat în Registrul-jurnal totalul lunar al fiecăruia dintre jurnalele auxiliare.
        Registrul-jurnal se întocmeşte lunar prin înregistrarea cronologică a documentelor în care se reflectă mişcarea elementelor de activ şi de pasiv ale unităţii. Tot lunar se totalizează sumele debitoare şi sumele creditoare.
        Orice înregistrare în Registrul jurnal trebuie să cuprindă elemente cu privire la: felul, numărul şi data documentului justificativ, explicaţii privind operaţiunile respective şi conturile debitoare şi creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzătoare operaţiunilor efectuate.
     În condiţiile conducerii contabilităţii cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor, fiecare operaţiune economico-financiară se va înregistra prin formule contabile în mod cronologic, după dată de întocmire sau de intrare a documentului în unitate.
        Registrul jurnal nu circulă, fiind un document de înregistrare contabilă şi se arhivează la departamentul financiar-contabil
          2. Registrul-inventar

        Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează toate elementele de activ şi de pasiv, grupate în funcţie de natura lor, inventariate de unitate. Elementele înscrise în Registrul-inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică conţinutul acestora la sfârşitul exerciţiului financiar.
      

Monografie minusuri inventar si imputatii

Art. 21, alin. 4, lit. c din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal „ cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu s-au încheiat contracte de asigurare , precum şi TVA aferenta” reprezintă cheltuieli nedeductibile fiscal.
Vă propun un studiu de caz din care cu ajutorul înregistrărilor şi reglementărilor contabile să aveţi posibilitatea extragerii informaţiilor de care dumneavoastră aveţi nevoie pentru clarificarea şi înţelegerea deplină a acestei teme.
Din practică, vă pot spune că sunt puţini cei care se străduiesc să facă înregistrările aşa cum trebuie, motiv pentru care vin în sprijinul celor care ştiu şi mai ales a acelor care doresc să ştie.

Monografie contabila privind contabilitatea de gestiune

Monografie contabila privind contabilitatea de gestiune

Potrivit Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabiliatii de gestiune, aprobate prin OMFP1826/2003 contabilitatea de gestiune se organizeaza de administratorul persoanei juridice,fie utilizand conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea financiara, fie cu ajutorul evidentei tehnico-operative proprii.

Contabilitatea altor imprumuturi si datorii asimilate

Contabilitatea altor imprumuturi si datorii asimilate se tine cu ajutorul conturilor :

167 Alte imprumuturi si datorii asimilate si

1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate

In aceste conturi se inregistreaza alte imprumuturi si datorii asimilate pe termen mediu si lung, valoarea concesiunilor preluate, respectiv dobanzile aferente acestora.

Exemple :

1. achizitionarea unui echipament in leasing – valoarea echipamentului : 25.000 ron+ TVA, dobanda 3.000 ron

Debit 2131 Echipamente tehnologice 25.000

Credit 167 Alte imprumuturi si datorii assimilate 25.000

- inregistrarea ratei de leasing :

Debit 167 Alte imprumuturi si datorii asimilate 3.000

Credit 404 Furnizori de imobilizari 3.000

2. achizitionarea unei licente in valoare de 10.000 ron, printr-un imprumut pe o durata de 2 ani cu o dobanda de 10%;

-achizitionarea licentei:

Debit 205 Concesiuni, brevete, licente, marci comerciale si alte drepturi si active similare 10.000

Credit 167 Alte imprumuri si datorii asimilate 10.000

- inregistrarea dobanzii : 10%*10.000 ron = 1.000 ron

Debit 666 Cheltuieli privind dobanzile 1.000

Credit 1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate 1.000

- plata dobanzii :

Debit 1687 Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate 1.000

Credit 5121 Conturi la banci in lei 1.000

Contul 512 - "Conturi curente la banci"

        Este un cont sintetic de gradul 1 ,defalcat in  conturi sintetice de gradul 2 astfel:
Contul 5121 - "Conturi curente la banci in lei"
Contul 5124 - "Conturi curente la banci in valuta"
Contul 5125 “Sume în curs de decontare”
        Prin acest cont BIFUNCTIONAL  se tine evidenta disponibilitatilor in lei si valuta aflate in conturi la banci, a sumelor in curs de decontare, precum si a miscarii acestora.
Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor derulate prin contul de la banca sunt:
- Extrasele de cont
- Ordinele de plata
- CEC
- Cambia
- Foile de varsamant, etc.
        In debitul contului  se inregistreaza:
- sumele depuse sau virate in cont, rezultate din incasarile in numerar, din cecuri, din alte conturi bancare, din acreditive etc. (581);
- valoarea subventiilor primite si incasate (131, 445);
- creditele bancare pe termen lung si scurt incasate (162, 519);
- sumele incasate de la societatile comerciale ce detin titluri de participare ale unitatii, de la alte societati din cadrul grupului sau de la alte societati legate prin participatii (166, 451, 452);
- sumele incasate reprezentand alte imprumuturi si datorii asimilate (167);
- valoarea creantelor imobilizate si a dobanzilor aferente incasate, precum si a garantiilor restituite (267);
- sumele incasate de la clienti (411, 413, 419);
- sumele recuperate din debite ale personalului (428);
- taxa pe valoarea adaugata de recuperat, incasata de la bugetul statului (4424);
- sumele restituite de la buget, reprezentand varsaminte efectuate in plus din impozite, taxe, alte datorii si creante (446, 448);
- sumele depuse in cont de catre asociati (455);
- sumele depuse ca aport in numerar la capitalul social (456);
- sumele primite ca rezultat al operatiilor in participatie (458);
- sumele incasate de la debitori diversi (461);
- sumele incasate si necuvenite unitatii (462);
- sumele incasate in avans si care privesc exercitiile urmatoare (472);
- sumele incasate, in curs de clarificare (473);
- sumele virate subunitatilor (in contabilitatea unitatii) sau a unitatii (in contabilitatea subunitatilor) (481);
- valoarea investitiilor financiare pe termen scurt cedate (501, 502, 503, 505, 508);
- valoarea cecurilor si a efectelor comerciale incasate (511);
- sumele incasate reprezentand redevente, locatii de gestiune si chirii (706);
- sumele incasate reprezentand dobanzile aferente disponibilitatilor in conturi la banci (766);
- sumele incasate reprezentand subventiile acordate (741);
- sumele incasate reprezentand alte venituri din exploatare (758);
- sumele incasate reprezentand dividendele pentru participatiile la capitalul altor societati (761, 762);
- sumele incasate reprezentand dobanzile aferente creantelor imobilizate (763);
- sumele incasate din investitiile financiare cedate (764);
- diferentele favorabile de curs valutar, aferente disponibilitatilor la banca, in valuta, la incheierea exercitiului financiar sau operatiunilor efectuate in valuta in cursul exercitiului (765);
- valoarea sconturilor incasate de la furnizori sau alti creditori (767);
- sumele incasate reprezentand venituri extraordinare (771).
     

Inregistrarea contabila a operatiunilor in participatie

Se presupune ca trei unitati au un contract de asociatie in participatie

Societatea „X” = 4.000 lei

Societatea „Y” = 4.000 lei

Societatea „Z” = 8.000 lei

16.000 lei

Inregistrari contabile

A) In contabilitatea societatii „X”, se primesc sume de la societatea Y

5121 = 4581.Y 4.000 lei

Conturi la banci in lei / Decontari din operatii in participatie

- Se primesc sumele de la societatea Z

5121 = 4581.Z 8.000 lei

Conturi la banci in lei Decontari din operatii in participatie

- Inregistrarea cheltuielilor aferente intregului proiect

628 = 401 16.000 lei

Alte cheltuieli cu serviciile Furnizori

executate de terti

- Facturarea lucrarilor realizate catre terti

4111 = % 24.800 lei

Clienti 704

Venituri din lucrari executate şi 20.000 lei

servicii prestate

4427 4.800 lei

TVA colectata

- Incasarea facturii de la client

5121 = 4111 24.800 lei

Conturi la banci in lei Clienti

- Transferul cheltuielilor catre societatea Y

4582 = 628 4.000 lei

Decontari din operatii in participatie / Alte cheltuieli cu serviciile

executate de terti

- Transferul cheltuielilor catre societatea Z

4582 = 628 8.000 lei

Decontari din operatii in participatie / Alte cheltuieli cu serviciile

executate de terti

B) Inregistrarea operatiunilor in societatea Y

- Virarea sumelor in conturile unitatii „X”, cu titlu de contributie

4582X = 5121 8.000 lei Decontari din operatii in participatie / Conturi la banci in lei

- Transferul cotei parti de cheltuieli de la unitatea „X”,

628 = 4581.X 4.000 lei

Alte cheltuieli cu serviiile / Decontari din operatii in participatie

executate de terti

C) Inregistrarea operatiunilor in contabilitatea societatii „Z”

- Virarea sumei in contul societatii „X”

4582.X = 5121 8.000 lei

Decontari din operatii in Coturi la banci in lei

participatie

- Transferul cotei parti de cheltuieli

628 = 4581.X 8.000 lei

Alte cheltuieli cu serviiile / Decontari din operatii in participatie

executate de terti

Calculul veniturilor pentru fiecare societate se realizeaza cu ajutorul unui coeficient care reprezinta ponderea chltuielilor efectuate aferente veniturilor obtinute.

K = 20.000 = 1.25

16.000

Astfel, veniturile de repartizat sunt urmatoarele:

Societatea X = 4.000 * 1,25 = 5.000 lei

Societatea Y = 4.000 * 1,25 = 5.000 lei

Societatea Z = 8.000 * 1,25 = 10.000 lei

20.000 lei

D) Inregistrarile in contabilitatea societatii „X”

- transferul veniturilor catre „Y”

% = 4582.Y 6200 lei

Decontari din operatii in participatie

704 5.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

servicii prestate

4427 1200 lei

TVA colectata

- transferul veniturilor catre societatea Z

% = 4582.Z 12400 lei

704 Decontari din operatii 10.000 lei

Venituri din lucrari executate şi in participatie

servicii prestate

4427 2400 lei

TVA colectata

- trasferul sumelor catre beneficiarii de venit

4581.Y = 5121 5.950 lei

Decontari din operatii in participatie Conturi la banci in lei

4581.Z = 5121 12.400 lei

Decontari din operatii in participatie Conturi la banci in lei

E) Inregistrarea operatiilor in contabilitatea societatii „Y”

- primirea veniturilor de la societatea „X”

4581.X = % 6200 lei

Decontari din operatii in participatie

704 5.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

serviciiprestate 4427 1200 lei

TVA colectata

- incasarea sumei

5121 = 4581.X 6200 lei

Conturi la banci in lei Decontari din operatii in participatie

F) Inregistrarea operatiunilor in contabilitatea societatii „Z”

- primirea veniturilor de la societatea „X”

4581.X = % 12400 lei

Decontari din operatii in participatie

704 10.000 lei

Venituri din lucrari executate şi

servicii prestate

4427 2400 lei

TVA colectata

- incasarea sumei

5121 = 4581 12400 lei

sursa :aici

Despre situatiile financiare

OBIECTIV :prescrierea bazei pentru prezentarea situatiilor financiare generale ,astfel incat sa asigure comparabilitate ,atat cu situatiile financiare ale entitatii din perioadele precedente ,cat si cu cele ale altor entitati.


Acest standard(IAS 1) trebuie aplicat la prezentarea tuturor situatiilor financiare generale ,intocmite conform IFRS


Un set complet de situatii financiare include :