”Dispunerea nejustificata de controale repetate, cu aceeasi tematica la acelasi contribuabil, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei” , prevede proiectul initiat de Ministerul Economiei.
Potrivit expunerii de motive, prin aceasta lege se doreste ca, in absenta unor situatii care sa impuna efectuarea unui control (cereri ale unor organe de stat, suspiciuni intemeiate de producere a unor infractiuni, cazuri flagrante de incalcare a legii, etc.), acelasi organ de control sa nu controleze acelasi contribuabil la intervale de timp mai mici de doi ani calendaristici.
Totodata, “prin eliminarea controalelor repetate la intervale scurte de timp asupra aceluiasi contribuabil se raspunde si solicitarilor insistente si repetate venite, in acest sens, din partea mediului de afaceri si se asigura si o cuprindere in activitatea supusa controlului a unui numar mai mare de contribuabili, ceea ce conduce la cresterea eficientei activitatii de control” se arata in expunerea de motive a proiectului.
Control repetat nejustificat, in intelesul prezentei legi, este controlul efectuat in cursul a doi ani calendaristici consecutivi, de catre acelasi organ de control specializat, la acelasi contribuabil, in absenta unor elemente care sa justifice temeinic efectuarea controlului respectiv (solicitari exprese ale unor autoritati publice, cazuri flagrante, suspiciuni intemeiate de producere a unor infractiuni, etc.).”
Controalele efectuate de diversele organe de specialitate cu atributii in acest sens, sunt adesea percepute de contribuabili ca o metoda de sicanare si de intimidare a lor, in scopul de a le influenta comportamentul si atitudinea fata de reprezentantii organelor cu atributii de control.
O asemenea perceptie este intarita mai ales atunci cand, controalele efectuate de aceleasi organe de control, la acelasi contribuabil, se repeta la intervale prea mici de timp (sub un an).
Totodata, tinand seama de domeniile variate in care, diferitele organe de specialitate sunt abilitate prin lege sa efectueze controlul asupra modului in care contribuabilii aplica prevederile reglementarilor legale in domeniu, de complexitatea activitatii de control, care presupune mobilizarea personalului contribuabilului pentru a furniza organului de control documentele, datele si explicatiile solicitate, se ajunge ca, in perioada efectuarii oricarui control, activitatea contribuabilului sa fie perturbata.
"Aceasta perturbare devine si mai evidenta in cazul contribuabililor de dimensiuni mai mici, cu personal redus, de multe ori insuficient, supusi unor controale repetate” se arata in nota de fundamentare a proiectului de lege.
GUVERNUL ROMANIEI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR SENATUL
LEGE
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 252/2003
privind registrul unic de control
Art. I – Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 429 din 18 iunie 2003, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 7 se sancţionează cu amendă după cum urmează:
a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru fapta prevăzută la lit. a);
b) de la 1.500 lei la 2.500 lei, pentru fapta prevăzută la lit. b).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele de control specializate.”
2. După articolul 9, se introduc două articole noi, art. 91 şi art. 92, cu următorul cuprins:
„Art. 91 - (1) Dispunerea nejustificată de controale repetate, cu aceeaşi tematică la acelaşi contribuabil, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 2.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele ierarhic superioare ale conducătorului organului de control specializat care a dispus nejustificat efectuarea controlului repetat.
(3) Control repetat nejustificat, în înţelesul prezentei legi, este controlul efectuat în cursul a doi ani calendaristici consecutivi, de către acelaşi organ de control specializat, la acelaşi contribuabil, în absenţa unor elemente care să justifice temeinic efectuarea controlului respectiv (solicitări exprese ale unor autorităţi publice, cazuri flagrante, suspiciuni întemeiate de producere a unor infracţiuni, etc.).”
“Art. 92. - (1) Dispoziţiile art. 8. şi ale art. 91.din prezenta lege se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.”
Art. II – Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 18 iunie 2003, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica, după aprobarea acesteia, dându-se textelor o nouă numerotare.
Modificare cod fiscal
Legea nr. 24/2010 pentru modificarea si completarea art. 284 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Legea nr. 24/2010 pentru modificarea si completarea art. 284 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 143 din 4 martie 2010.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. — Articolul 284 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) Scutirea de la plata impozitului pe teren se aplica terenului aferent cladirii utilizate de persoanele fizice prevazute la alin. (1) lit. b), alin. (2) si alin. (4).”
2. Dupa alineatul (7 1 ) se introduce un nou alineat, alineatul (7 2 ), cu urmatorul cuprins:
„(7 2 ) Scutirea de la plata impozitelor si taxelor locale, precum si de la plata impozitului corespunzator pentru terenurile arabile, fanete si paduri, în suprafata de pana la 5 ha, se aplica pentru veteranii de razboi, vaduvele de razboi si vaduvele veteranilor de razboi care nu s-au recasatorit.”
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
Guvernul reduce numarul declaratiilor fiscale si permite firmelor sa achite principalul datoriei
"Vom permite plata principalului, nu a accesorului atunci cand achitati o datorie la fisc . Practica actuala este ca ai o datorie si prima data platesti din penalitati, iar principalul datoriei merge in continuare si produce penalitati, ajunandu-se la insolventa. Dam acum posibilitatea ca atunci cand mergi sa platesti o datorie, sa nu existe obligatia de a taia doar datoria din penalitati, ci din datoria principala, pentru ca aceea este producatoare in continuare de penalitati", a spus seful Guvernului reprezentantilor firmelor prezente la sediul Ministerului Economiei pentru ceremonia de semnare a contractelor de proiecte pe anul 2010 destinat investitiilor in intreprinderi mari.
El a aratat totodata ca Executivul analizeaza si posibilitatea introducerii unui mecanism de compensare a TVA-ului care trebuie achitat de catre o firma cu restantele pe care aceasta le are de incasat de la stat din rambursarea TVA.
Premierul a precizat ca toate aceste masuri fac parte dintr-un set de proiecte pregatite de Guvern pentru sprijinirea mediului de afaceri.
El a aratat totodata ca Executivul analizeaza si posibilitatea introducerii unui mecanism de compensare a TVA-ului care trebuie achitat de catre o firma cu restantele pe care aceasta le are de incasat de la stat din rambursarea TVA.
Premierul a precizat ca toate aceste masuri fac parte dintr-un set de proiecte pregatite de Guvern pentru sprijinirea mediului de afaceri.
Sursa :Mediafax
Noul cont pentru imobilizarile in curs de aprovizionare
Noul cont pentru imobilizarile in curs de aprovizionare
Ordinul 3055/2009 aduce noutati in planul de conturi pentru imobilizari, si anume faptul ca sunt reflectate distinct în contabilitate, acele imobilizari corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt în curs de aprovizionare (grupa 22 Imobilizari corporale în curs de aprovizionare” din Planul de conturi general).
Aceasta este o grupa distincta de grupa imobilizarilor in curs de executie (grupa 23)
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise.
In acest scop este necesar sa se asigure:
a) receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate în entitate si înregistrarea acestora la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite pentru prelucrare, în custodie sau în consignatie se receptioneaza si înregistreaza distinct ca intrari în gestiune. În contabilitate, valoarea acestor bunuri se înregistreaza în conturi în afara bilantului;
b) în situatia unor decalaje între aprovizionarea si receptia bunurilor care se dovedesc a fi în mod cert în proprietatea entitatii, se procedeaza astfel:
- bunurile sosite fara factura se înregistreaza ca intrari în gestiune atât la locul de depozitare, cât si în contabilitate, pe baza receptiei si a documentelor însotitoare;
- bunurile sosite si nereceptionate se înregistreaza distinct în contabilitate ca intrare în gestiune;
c) în cazul unor decalaje între vânzarea si livrarea bunurilor, acestea se înregistreaza ca iesiri din entitate, nemaifiind considerate proprietatea acesteia, astfel:
- bunurile vândute si nelivrate se înregistreaza distinct în gestiune, iar în contabilitate în conturi în afara bilantului;
- bunurile livrate, dar nefacturate, se înregistreaza ca iesiri din gestiune atât la locurile de depozitare, cât si în contabilitate, pe baza documentelor care confirma iesirea din gestiune potrivit legii;
d) bunurile aprovizionate sau vândute cu clauze privind dreptul de proprietate se înregistreaza la intrari si, respectiv, la iesiri, atât în gestiune, cât si în contabilitate, potrivit contractelor încheiate.
Noua grupa introdusa :
22. IMOBILIZARI CORPORALE ÎN CURS DE APROVIZIONARE se compune din:
223. Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii în curs de aprovizionare (A)
224. Mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale în curs de aprovizionare (A)
Cu ajutorul conturilor din aceasta grupa se tine evidenta imobilizarilor corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care, la finele perioadei de raportare, sunt în curs de
aprovizionare.
Conturile din aceasta grupa sunt conturi de activ.
În debitul conturilor din grupa 22 “Imobilizari corporale în curs de aprovizionare” se înregistreaza:
- valoarea imobilizarilor corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt în curs de aprovizionare (404).
În creditul conturilor din grupa 22 “Imobilizari corporale în curs de aprovizionare” se înregistreaza:
- valoarea imobilizarilor corporale cumparate, pentru care s-a încheiat procesul de aprovizionare (213, 214).
Soldul conturilor reprezinta valoarea imobilizarilor corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care, la finele perioadei de raportare, sunt în curs de aprovizionare.
Bancul zilei
Vanatorul si padurarul
Un vanator, urmarind un mistret ranit, s-a afundat in padure si fara
sa-si de-a seama l-a prins noaptea si s-a ratacit. Batea vantul si
ningea iar el disperat mergea ca sa se incalzeasca fara sa mai stie unde
se afla. Intr-un tarziu vede undeva o lumina si tot mergand catre ea
ajunge la un canton silvic.
Bate la usa si apare padurarul.
Un vanator, urmarind un mistret ranit, s-a afundat in padure si fara
sa-si de-a seama l-a prins noaptea si s-a ratacit. Batea vantul si
ningea iar el disperat mergea ca sa se incalzeasca fara sa mai stie unde
se afla. Intr-un tarziu vede undeva o lumina si tot mergand catre ea
ajunge la un canton silvic.
Bate la usa si apare padurarul.
Ordin 3055/2009
ORDINUL nr. 3055/2009 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene (OMFP 3055/2009)
in temeiul prevederilor art. 2 alin. (2) lit. a) si ale art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
in temeiul prevederilor art. 2 alin. (2) lit. a) si ale art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
Necertificarea declaratiilor fiscale ,nu se sanctioneaza
Actul normativ elaborat de Ministerul Finantelor Publice (MFP) referitor la certificarea declaratiilor fiscale nu va contine sanctiuni contraventionale, a declarat Sorin Blejnar, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala(ANAF) pentru Avocatnet.ro.
Presedintele ANAF, Sorin Blejnar a declarat ca proiectul de OUG elaborat de Ministerul Finantelor prin care certificarea declaratiior fiscale de catre un consultant va fi obligatorie doar pentru contribuabilii mari si mijlocii, va fi aprobat in perioada urmatoare, avand in vedere ca pe 25 aprilie este termenul de depunere a bilanturilor pentru marea majoritate a agentilor economici.
Acesta a mai mentionat ca, indiferent de forma sub care se va adopta proiectul de OUG, nu va avea sanctiuni contraventionale.
„Acest act normativ trebuie inteles ca o dorinta a unei parti a administratiei fiscale de a avea aceste bilanturi certificate, pentru o mai buna corectitudine a datelor. Eu, ca opinie personala, nu m-as duce pe obligativitatea contribuabililor, ci as lasa la latitudinea societatilor daca isi angajeaza, sau nu, un consultant fiscal”, a adaugat presedintele ANAF.
Mentionam ca certificarea declaratiilor fiscale a fost instituita prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, ce a modificat art. 83 din Codul de procedura fiscala. Ulterior, prin art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aplicarea dispozitiilor sus mentionate, a fost suspendata pana la data de 01 ianuarie 2010.
Prin urmare, incepand cu 01 ianuarie 2010, prevederile referitoare la certificarea declaratiilor fiscale anuale au intrat in vigoare.
De asemenea, referitor la impozitul minim, introdus in 2009, Blejnar a afirmat ca acesta a adus rezultate bune, in sensul ca au fost incasate 1,3 miliarde de lei.
„Totodata a condus la curatarea mediului de afaceri de foarte multe firme inactive, de firme care nu aveau activitate, iar multi dintre administratorii lor au omis in mod deliberat sa le radieze sau sa le suspende activitatea”, a mentionat Blejnar.
Acesta a mai adaugat ca, din 160 de mii de firme suspendate in anul 2009, 72% sunt societati care in 2008 nu au depus bilanturi contabile, sau nu aveau activitate, inca 10% au fost societati comerciale care au avut pierderi in anul 2008 si 2007, iar inca 10% au fost societati care au avut cifra de afaceri nesemnificativa, adica sub 100 de euro pe luna.
„ Intradevar, un procent de 4-7% au fost societati care si-au suspendat activitatea din motive obiective. Foarte multi si-au mutat activitatea pe alte forme de organizare, de exemplu persoana fizica autorizata” a incheiat Blejnar.
Presedintele ANAF, Sorin Blejnar a declarat ca proiectul de OUG elaborat de Ministerul Finantelor prin care certificarea declaratiior fiscale de catre un consultant va fi obligatorie doar pentru contribuabilii mari si mijlocii, va fi aprobat in perioada urmatoare, avand in vedere ca pe 25 aprilie este termenul de depunere a bilanturilor pentru marea majoritate a agentilor economici.
Acesta a mai mentionat ca, indiferent de forma sub care se va adopta proiectul de OUG, nu va avea sanctiuni contraventionale.
„Acest act normativ trebuie inteles ca o dorinta a unei parti a administratiei fiscale de a avea aceste bilanturi certificate, pentru o mai buna corectitudine a datelor. Eu, ca opinie personala, nu m-as duce pe obligativitatea contribuabililor, ci as lasa la latitudinea societatilor daca isi angajeaza, sau nu, un consultant fiscal”, a adaugat presedintele ANAF.
Mentionam ca certificarea declaratiilor fiscale a fost instituita prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, ce a modificat art. 83 din Codul de procedura fiscala. Ulterior, prin art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aplicarea dispozitiilor sus mentionate, a fost suspendata pana la data de 01 ianuarie 2010.
Prin urmare, incepand cu 01 ianuarie 2010, prevederile referitoare la certificarea declaratiilor fiscale anuale au intrat in vigoare.
De asemenea, referitor la impozitul minim, introdus in 2009, Blejnar a afirmat ca acesta a adus rezultate bune, in sensul ca au fost incasate 1,3 miliarde de lei.
„Totodata a condus la curatarea mediului de afaceri de foarte multe firme inactive, de firme care nu aveau activitate, iar multi dintre administratorii lor au omis in mod deliberat sa le radieze sau sa le suspende activitatea”, a mentionat Blejnar.
Acesta a mai adaugat ca, din 160 de mii de firme suspendate in anul 2009, 72% sunt societati care in 2008 nu au depus bilanturi contabile, sau nu aveau activitate, inca 10% au fost societati comerciale care au avut pierderi in anul 2008 si 2007, iar inca 10% au fost societati care au avut cifra de afaceri nesemnificativa, adica sub 100 de euro pe luna.
„ Intradevar, un procent de 4-7% au fost societati care si-au suspendat activitatea din motive obiective. Foarte multi si-au mutat activitatea pe alte forme de organizare, de exemplu persoana fizica autorizata” a incheiat Blejnar.
Obligatii fiscale valabile in luna martie 2010
Obligatii fiscale valabile in luna martie 2010
Termen | Obligatia | Categorii de contribuabili | Baza legala cu modificarile si completarile ulterioare |
5 martie | Depunerea jurnalelor privind livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie/navigatie | Antrepozitarii autorizati pentru productie/depozitare | HG 1620/2009 pana la 1.04.2010: alin. (7) al pct. 23.1 de la titlul VII; de la 1.04.2010: alin. (11) al pct. 113.1 |
15 martie | Depunerea Declaratiei anuale de venit pentru asociatiile fara personalitate juridica Formular 204 pentru anul 2009 | Asociatiile fara personalitate juridica, prin asociatul desemnat | C.F.art.86 alin. (4) |
Depunerea Situatia livrarilor de tigarete in luna ... Formular. | Antrepozitarii autorizati, operatorii inregistrati/destinatarii inregistrati si importatorii autorizati de astfel de produse. | HG 1620/2009 | |
Depunerea jurnalelor privind achizitiile/ livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie/navigatie | Antrepozitarii autorizati pentru depozitare | HG 1620/2009 pana la 1.04.2010: alin. (9) al pct. 23.1 de la titlul VII; de la 1.04.2010: alin. (13) al pct. 113.1 de la titlul VII | |
Depunerea situatiei privind achizitia si utilizarea alcoolului etilic si a produselor alcoolice in regim de scutire de accize | Operatorii economici care detin autorizatie de utilizator final. | HG 1620/2009 pana la 1.04.2010: alin. (27) al pct. 22 de la titlul VII de la 1.04.2010 alin. (25) al pct. 111 | |
Depunerea Situatiei centralizatoare privind privind achizitiile si livrarile de produse energetice Formular | Operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final | HG 1620/2009 pana la 1.04.2010 : alin. (15) al pct. 51.3 de la titlul VII; de la 1.04.2010: alin. (22) al pct. 82 | |
Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de alcool si bauturi spirtoase Formular | Antrepozitarii autorizati pentru productie si pentru depozitare (se transmite on-line la autoritatea vamala teritoriala) | HG 1620/2009 pana la 1.04.2010: alin. (9) al pct. 28 de la titlul VII | |
Transmiterea on-line a situatiei cu privire la produsele accizabile, la autoritatea vamala teritoriala Formular | Antrepozitarii autorizati pentru productie si pentru depozitare produse accizabile precum si terminalul petrolier cu iesire in port autorizat ca antrepozit fiscal pentru operatiunile desfasurate in incinta acestuia | Pana la 1.04.2009: art.197 C.F. De la 01.04.2009: art. 20655 CF | |
Depunerea situatiei privind modul de valorificare a alcoolului si distilatelor pentru luna precedenta | Antrepozitarii autorizati pentru productie si importatorii de alcool si de distilate | C.F.art. 237 (se abroga din 1aprilie 2010) | |
Efectuarea platilor anticipate privind impozitul pe venit aferente trim. I 2010 | Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arendare, precum si venituri din activitati agricole conform CF art. 71 | C.F.art.82 alin. (3) | |
Depunerea Declaratiei recapitulative privind livrarile / achizitiile / prestarile intracomunitare de bunuri Formular 390 VIES | Contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal.. | C.F. art. 1564 OPANAF 77/2010 | |
25 martie | Plata taxei anuale pentru autorizatia de exploatare a jocurilor de noroc, aferenta trim. II 2010 | Organizatorii de jocuri de noroc caracteristice activitatii cazinourilor si jocurile tip slot-machine | OUG 77/2009 Art. 14 alin. (2) lit. b) pct. i |
Plata taxelor aferente licentelor de organizare a jocurilor de noroc, precum si taxele anuale aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, pentru jocuri loto si pariuri mutuale - pentru anul in curs | Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. | OUG 77/2009 Art. 14 alin. (2) lit. c) si OPANAF 1451/2010 | |
Depunerea Declaratiei privind taxele de organizare si exploatare a jocurilor de noroc Formular 105 | Declaratia se depune pentru pozitiile 3-7 si 8-9 din Nomenclatorul cuprins in OPANAF 1451/2010 | OUG 77/2009 Art. 14 si OPANAF 1451/2010 | |
Depunerea Declaratiei privind taxele de organizare si exploatare a jocurilor de noroc Formular 105 | Organizatorii de jocuri de noroc. Declaratia se depune pentru pozitiile 10, 13 si 14 din Nomenclatorul cuprins in OPANAF 1451/2010 | OUG 77/2009 Art. 14 si OPANAF 1451/2010 | |
Depunerea Declaratiei privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoane fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania Formular 224 pentru luna precedenta | Persoanele fizice care obtin salarii din strainatate pentru activitati in Romania si persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania | C.F.art.60 OMEF 2371/07 | |
Depunerea situatiei centralizatoare privind achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile Formular | Destinatarii inregistrati si reprezentantii fiscali pentru achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile | C.F.art. 19210 (pana la 1.04.) Art. 20650 dupa 1.4.2010 | |
Depunerea Declaratiei privind accizele Formular 103 | Orice platitor de accize armonizate si alte produse accizabile | Pana la 1.04.2010 art. 194 si 214 Dupa 1.04 C.F.art. 20652 si Art.214 OPANAF 101/2008 | |
Depunerea Decontului de taxa pe valoarea adaugata Formular 300 | Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA conform art. 153. Lunar Trimestrial, pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 132 si art. 133, dar care dau drept de deducere conform art. 145 alin.(2) lit.b), care nu a depasit plafonul de 100.000 euro, cu exceptia celei care a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri. Semestrial, cf. aprobarii (daca efectueaza op. impozabile pe max. 3 luni calendaristice dintr-un semestru) Anual, cf. aprobarii (daca efectueaza op. impozabile pe max. 6 luni calendaristice dintr-un an) | OPANAF 1746/2008 | |
Depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata Formular 301 | Persoanele impozabile care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila (operatiuni scutite conform art. 141) ori sunt supuse regimului special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 152, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si nici nu au obligatia de a se inregistra, conform art. 153, dar care sunt inregistrate conform art. 153^1. Persoanele juridice neimpozabile, care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153^1. Persoanele obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. b) - d) si f) - g) (vezi instructiuni de completare formular 301) | C.F. art. 1563 alin. (2) OPANAF 75/2010 | |
Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat Formular 100 privind: - Calcularea si virarea impozitului pe venitul persoanelor fizice pentru luna precedenta | Contribuabilii persoane juridice sau fizice care retin la sursã impozitul pe venit . Se declarã si impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti | C.F.art.52 alin. (3), art. 58 si 116 OG 92/03 art.81 OPANAF 101/08 | |
- Declararea impozitului pe titeiul de productie interna pentru luna precedenta | Orice operator economic, platitor de impozit la titeiul din productia interna | C.F.art. 217 OPANAF 101/2008 | |
Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale Formular 102 - pentru luna precedenta | Platitorii de contributii carora le revin obligatii de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, cu exceptia celor care au obligatii fiscale trimestrial sau semestrial | OG 92/03 art. 111 alin. (6) OPANAF 101/08 |
Cheltuieli deductibile
Ce cheltuieli puteti face pe firma, fara a intra in vizorul ANAF
Auzim tot mai des in jurul nostru intrebari de genul: putem sa facem cheltuieli pe societate? Este bine sa facem? Si daca da, ce cheltuieli?
In primul rand, trebuie sa subliniem faptul ca avantajul de a trece cheltuielile, facute de un patron, pe societatea sa comerciala consta in aceea ca isi poate deduce TVA aferenta. Astfel va “simti” ca produsele sunt mai ieftine. Totusi, acest avantaj este valabil numai pentru societatile platitoare de TVA.
Ce cheltuieli putem sa facem “pe firma”? Orice fel de cheltuieli. Sunt insa toate cheltuielile deductibile la calculul impozitului pe profit? Raspunsul este nu. Cheltuielile pentru mancare sau bautura, haine, intra la cheltuielile de protocol. Acestea sunt deductibile limitat, in limita a 2% din profit! In limita a 2% din profit, TVA aferenta cheltuielilor de protocol poate fi dedusa sau nu, in functie de procedura stabilita cu contabilul dvs, iar in cazul in care se depaseste aceasta limita, TVA aferenta nu se deduce, iar cheltuielile respective sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Tot pe banii societatii comerciale pot fi achizitionate diverse bunuri sau servicii. Pentru ca aceste cheltuieli sa fie deductibile, ele trebuie sa ajute la realizarea obiectului de activitate al societatii. Bineinteles ca bunurile achizitionate trebuie inventariate iar, in cazul unui control al Garzii Financiare sau al Administratiei Financiare, va trebui sa sustineti necesitatea lor in fata inspectorilor care va controleaza.
Auzim tot mai des in jurul nostru intrebari de genul: putem sa facem cheltuieli pe societate? Este bine sa facem? Si daca da, ce cheltuieli?
In primul rand, trebuie sa subliniem faptul ca avantajul de a trece cheltuielile, facute de un patron, pe societatea sa comerciala consta in aceea ca isi poate deduce TVA aferenta. Astfel va “simti” ca produsele sunt mai ieftine. Totusi, acest avantaj este valabil numai pentru societatile platitoare de TVA.
Ce cheltuieli putem sa facem “pe firma”? Orice fel de cheltuieli. Sunt insa toate cheltuielile deductibile la calculul impozitului pe profit? Raspunsul este nu. Cheltuielile pentru mancare sau bautura, haine, intra la cheltuielile de protocol. Acestea sunt deductibile limitat, in limita a 2% din profit! In limita a 2% din profit, TVA aferenta cheltuielilor de protocol poate fi dedusa sau nu, in functie de procedura stabilita cu contabilul dvs, iar in cazul in care se depaseste aceasta limita, TVA aferenta nu se deduce, iar cheltuielile respective sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Tot pe banii societatii comerciale pot fi achizitionate diverse bunuri sau servicii. Pentru ca aceste cheltuieli sa fie deductibile, ele trebuie sa ajute la realizarea obiectului de activitate al societatii. Bineinteles ca bunurile achizitionate trebuie inventariate iar, in cazul unui control al Garzii Financiare sau al Administratiei Financiare, va trebui sa sustineti necesitatea lor in fata inspectorilor care va controleaza.
Noua procedura rambursare tva
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a aprobat, prin Ordinul nr. 263/2010 o noua procedura pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare. Procedura se aplica incepand cu deconturile aferente lunii februarie 2010.
Potrivit procedurii, deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri
Potrivit procedurii, deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri
Abonați-vă la:
Postări (Atom)