Declaratii fiscale cu termen iunie 2022

 Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.

Formularul 013 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente.
Formularul 015 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 030 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal.
Formularul 040 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale.
Sunt vizati contribuabilii inregistrati in scop de TVA care utilizeaza ca perioada fiscala trimestrul si care au efectuat o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, fiind astfel obligati sa isi modifice perioada fiscala, devenind platitori de TVA lunar.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 322, OPANAF 1699/2021
 
Vineri, 10 iunie
 
- Depunerea declaratiilor:
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale. 
Sunt vizate persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care nu au depasit plafonul de scutire si care doresc sa fie scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.
De asemenea, sunt vizate Ppersoanele impozabile, neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care au depasit plafonul de scutire si au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA.
 
Baza legala: Legea 227/2015 art.310 alin.(7)art. 316 alin. (1), lit.b), OPANAF 1699/2021
 
- Depunerea notificarii privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale. Sunt vizate Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori.
Baza legala: Legea 227/2015 art.3151 alin.(1) lit c) si d), OPANAF 1699/2021
 
Miercuri, 15 iunie
 
- Depunerea Situatiei eliberarilor pentru consum de tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete/alte tutunuri de fumat in luna ... anul ... - Anexa nr.4 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal . Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.354 alin. (8), HG 1/2016 titlul VIII pct.13 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete/tigari si tigari de foi in luna ... anul ... - Anexa nr.3 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat.
Baza legala: Legea 227/2015 art.354 alin.(8), HG 1/2016 titlul VIII pct.13 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/utilizarile de produse accizabile si livrarile de produse finite rezultate in luna ... anul ..., pentru luna precedenta - Anexa nr.26 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final (produse energetice).
Baza legala: Legea 227/2015 art.394 si art.398, HG 1/2016 titlul VIII pct.63 si pct.97 alin.(1)
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/utilizarile de produse accizabile si livrarile de produse finite rezultate in luna ..., pentru luna precedenta - Anexa nr.26 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatie de utilizator final (alcoolul etilic si a produse alcoolice).
Baza legala:  Legea 227/2015 art.397, HG 1/2016 titlul VIII pct.85
 
- Depunerea Situatiei centralizatoare privind achizitiile/importurile de produse accizabile pentru luna precedenta - Anexa nr.19 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati destinatarii inregistrati pentru achizitiile si livrarile de produse accizabile. 
Baza legala: Legea 227/2015 art.375 alin.(1), HG 1/2016 titlul VIII pct.46 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de alcool si bauturi spirtoase pentru luna precedenta - Anexa nr.12 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de vinuri/bauturi fermentate/produse intermediare pentru luna precedenta - Anexa nr.13 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
 
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de bere pentru luna precedenta - Anexa nr.14 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie tutunuri prelucrate pentru luna precedenta - Anexa nr.15 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de productie de produse energetice pentru luna precedenta - Anexa nr.16 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru productie produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea Situatiei privind operatiunile desfasurate in antrepozitul fiscal de depozitare pentru luna precedenta - Anexa nr.17 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru depozitare produse accizabile.
Baza legala: Legea 227/2015 art. 367 alin.(1) lit.l), HG 1/2016 titlul VIII pct.39 alin.(2)
 
- Depunerea jurnalelor pentru luna precedenta privind livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie - Anexa nr.29 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal sau navigatie - Anexa nr.31 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati  antrepozitarii autorizati pentru productie/ depozitare.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.399 alin.(1) lit.a) si lit.b), HG 1/2016 titlul VIII pct.92 alin.(2), pct. 93 alin.(9) si (11)
 
- Depunerea jurnalelor pentru luna precedenta privind achizitiile/ livrarile de combustibil destinat utilizarii exclusiv pentru aviatie - Anexa nr.30 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal sau navigatie - Anexa nr.32 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati pentru depozitare.
Baza legala: Legea 227/2015 art.399 alin.(1) lit.a) si lit.b), HG 1/2016 titlul VIII pct.92 alin.(2), pct. 93 alin.(9) si (11)
 
- Depunerea Situatiei privind livrarile de produse accizabile in luna ... anul ... pentru luna precedenta - Anexa nr.21 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati operatorii economici care detin autorizatii de expeditor inregistrat.
Baza legala: Legea 227/2015 art.383 alin.(3), HG 1/2016 titlul VIII pct.52 alin.(3)
 
- Depunerea Evidentei achizitionarii, utilizarii deteriorarii, distrugerii si returnarii marcajelor pentru luna precedenta - Anexa nr.42 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati si importatorii autorizati de produse supuse marcarii.
Baza legala: Legea 227/2015 art.424 alin.(5), HG 1/2016 titlul VIII pct.152 alin.(2)
 
Luni, 20 iunie
 
- Depunerea notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. 
Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica.
Formularul 016 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
Formularul 040 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice.
Formularul 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale.
Pentru intrarea, prin optiune, in sistemul TVA la incasare, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare - persoanele impozabile care in anul precedent au realizat o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei si nu au aplicat sistemul TVA la incasare in anul precedent, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs.
Pentru intrarea, prin optiune, in sistem, de catre persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului, fie incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, fie ulterior in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA.
Pentru iesirea din sistem, prin depasirea plafonului de 4.500.000 lei, pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care persoana impozabila a depasit plafonul - persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care depasesc plafonul Pentru iesirea din sistem, prin optiune, intre data de 1 si 20 ale oricarei luni - persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care nu depasesc in cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei, dar care renunta la aplicarea sistemului respectiv.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.282 alin.(5), OPANAF 1699/2021
 
Luni, 27 iunie
 
- Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat - Formularul 100.
- lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat:
- impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit pe veniturile din premii, impozit pe veniturile din jocuri de noroc, impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, impozit pe veniturile din pensii, impozit pe veniturile din alte surse, datorat de persoanele fizice;
- impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti;
- taxa anuala de autorizare a jocurilor de noroc;
- alte obligatii de plata lunare prevazute in OPANAF 587/2016 la anexa 4, cap. I, pct. 1, subpct. 1.1.
- alte termene
- alte obligatii de plata prevazute in OPANAF 587/2016 la anexa 4, cap. I, pct. 1, subpct. 1.3.
Baza legala: OPANAF 587/2016 cu modificarile si completarile ulerioare
 
- Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru luna precedenta - Formularul 112
 
Lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), art. 136 lit. d) - f) si art. 153 alin. (1) lit. f) - f^3) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
Pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II si III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 125 alin. (8) - (9) din Codul fiscal.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.147 alin.(1), OMF 152/2022
 
- Depunerea Declaratiei privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania - Formularul 224 Persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania, obtin venituri sub forma de salarii sau asimilate salariilor de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor si care nu au incheiat cu angajatorul un acord referitor la obligatia declararii si platii contributiilor sociale obligatorii.
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 82 alin.(2), OPANAF 3780/2017
 
- Depunerea Decontului de taxa pe valoarea adaugata - Formularul 300. Sunt vizate persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA conform art. 316 Legea 227/2015. 
Lunar, trimestrial, semestrial, anual, dupa caz.
Baza legala: Legea 227/2015 art.323 alin.(1), OPANAF 1253/2021
 
- Depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata pentru luna precedenta - Formularul 301. Sunt vizate persoanele mentionate in instructiunile de completare a formularului, pentru fiecare sectiune.
Baza legala:  Legea 227/2015 art.324 alin.(2), OPANAF 592/2016
 
-  Depunerea Declaratiei privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata - Formularul 307. 
 
Sunt vizate urmatoarele categorii: 
 
Persoana impozabila beneficiara a transferului de active prevazut la art. 270 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal daca nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si nici nu se inregistreaza in scopuri de TVA ca urmare a transferului;
Locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului in baza prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal ;
Persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal, care a efectuat ajustari incorecte sau nu a efectuat ajustarile de taxa aferenta bunurilor de capital;
Persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal.
 
Baza legala: OPANAF 793/2016
 
- Depunerea Declaratiei privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal - Formularul 311. Sunt vizate persoanele impozabile al caror cod de TVA a fost anulat conf. Art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr.227/2015 si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA, livrari si/sau achizitii /prestari de bunuri/ servicii care sunt obligate la plata TVA.
Baza legala: OPANAF 188/2018
 
- Depunerea Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare - Formularul 390 VIES. Sunt vizati contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Legea 227/2015, pentru urmatoarele operatiuni:
 
a) livrarile intracomunitare scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
b) livrarile de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
c) prestarile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal efectuate in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
d) achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;
e) achizitiile de servicii prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei conform art. 307 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Uniunea Europeana;
f) livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 315^1 alin. (8) lit. c) si d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 325, OPANAF 705/2020
 
- Depunerea declaratiei privind impozitul pe profit - Formularul 101. Pe perioada aplicarii prevederilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat. Fac exceptie contribuabilii pentru care reglementarile contabile sunt emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Astfel, potrivit art. I alin. (13) din O.U.G. nr. 153/2020, pe perioada aplicarii prevederilor art.I din acelasi act normativ, termenele pentru depunerea declaratiilor si pentru plata impozitului sunt urmatoarele:
 
a) pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat;
b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator;
c) pentru platitorii de impozit specific unor activitati, prin derogare de la prevederile art. 8 din Legea nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.
Baza legala: OPANAF 423/2022
 
Joi, 30 iunie
 
- Depunerea Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc. ; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art.322 din Legea nr.227/2015) - Formularul 394.
 
Sunt vizate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este furnizorul/prestatorul conform art. 307 alin. (1) sau (7) din Codul fiscal sau beneficiarul conform art. 331 din Codul fiscal;
 
De asemenea, mai sunt vizate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, care realizeaza achizitii de bunuri sau servicii taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal, inclusiv achizitiile pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) si art. 331 din Codul fiscal, indiferent de data la care intervine exigibilitatea taxei.
Baza legala:  OPANAF 3769/2015
 
- Depunerea Cererii de restituire a accizelor in baza prevederilor art.395 din Codul fiscal - Anexa nr.27 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal. Sunt vizati beneficiarii scutirilor de accize (institutii, organizatii).
Baza legala:  Legea 227/2015 art. 395, HG 1/2016 titlul VIII pct.75 alin.(5)
 
- Depunerea Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop Shop) - Formular 398. Potrivit art.3152 alin.(18) din Codul fiscal (regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte/schema de import), in cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care utilizeaza acest regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA pentru fiecare luna, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in perioada fiscala de raportare. Declaratia speciala de TVA se depune pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale acoperite de declaratie.
 
Baza legala: Legea 227/2015 art.314 alin.(7),art.315 alin.(6) art.31522 alin.(18)., OPANAF 1387/2021
 
- D406 – declaratia informativa SAF-T. Sunt vizati contribuabilii incadrati in categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile "Stocuri" si "Active".
Baza legala: OPANAF 1783/2021
 
Sursa: ANAF 

Contul 457 | Dividende de plată

Este un cont de pasiv prin care se ţine evidenţa dividendelor datorate acţionarilor/asociaţilor corespunzător aportului la capitalul social.

 În creditul contului 457 „Dividende de plată” se înregistrează:

– dividendele datorate acţionarilor/asociaţilor din profitul realizat în exerciţiile precedente (117).
În debitul contului 457 „Dividende de plată” se înregistrează:
– sumele achitate acţionarilor/asociaţilor, reprezentând dividende datorate acestora (512531);
– impozitul pe dividende (446);
– sumele lăsate temporar la dispoziţia entităţii, reprezentând dividende (455);
– sume reprezentând dividende datorate acţionarilor/ asociaţilor, prescrise potrivit legii (758).
Dividendele se impozitează cu 10 %.Când cuantumul dividendelor distribuite in cursul anului depăşeşte pragul de 12 salarii minime pe economie se plătesc si contribuţiile aferente diferenţei dintre pragul menţionat si suma dividendelor distribuite .

Suntem credinciosi cu adevarat ? Sau suntem doar religiosi ?

        Vreau sa precizez  ca aceasta postare nu se doreste a fi nici critica si nici dojenitoare, la adresa enoriasilor si nici  a Bisericii noastre ortodoxe . E mai mult o reactie la discutiile din ultimile zile cu privire la subventionarea Bisericii si o consecinta a interactiunii mele si a cunoscutilor mei cu preotii .
        Daca ar fi sa ne luam dupa numarul mare de oameni care vin la biserica in zilele de mare sarbatoare crestina,am  spune ca suntem credinciosi. In realitate foarte multi,ca sa nu zic majoritatea,dintre acestia se duca la biserica,ori la sfintele moaste ca  sa il imbuneze pe Dumnezeu atunci cand ii loveste un necaz ori o boala, sau cand sunt batrani si vor sa se apropie mai mult de credinta spre iertarea pacatelor,sau la nunti botezuri si inmormantari. In restul timpului nu prea  mergem  la biserca, duminica si nu ne prea  intereseaza randuielile bisericesti. Dumezeu,Iisus, si Sfantul Duh raman ,in mintea noastra, ceva abstract,care se afla acolo sus ca sa ne vegheze si sa ne ajute la nevoie.  Nu spun ca trebuie sa fii habotnic,sa stai numai in rugaciuni si in post. Pledez impotriva ipocriziei in credinta si pentru tratarea Domnului ca pe un prieten caruia ii mai treci din cand in cand pragul casei,si nu doar cand ii ceri ceva .Daca nu facem asta,suntem doar religiosi, la nevoie,nu suntem credinciosi.
     

Scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe

 Mijloacele fixe ,asa cum sunt definite in art 28 cod fiscal pot fi scoase din activele patrimoniului  :
  • prin scoaterea din funcţiune;
  • prin vanzare;
  • prin donaţie;
  • prin aport in natura la capitalul altor entitaţi economice;
  • prin lipsa la inventar.
Conform art. 24, alin . (15) din Codul fiscal: Caştigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau din scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala
Exemple :
-Ieşirea mijloacelor fixe amortizate parţial prin casare şi recuperare de materiale
1.Scoaterea din evidenta -valoare amortizata 
2813=2133 sau celelalte 
2.inregistrarea cheltuielilor ocazionate de casare-valoare neamortizata
6583=2133 sau celelalte 
3.Inregistrarea ansamblurilor, subansamblurilor, pieselor şi materialelor rezultate din dezmembrarea mijloacelor fixe:
3024=7583

-iesirea prin vanzare 
1. Vanzarea mijlocului fix.
 Este foarte important ca vanzarea mijloacelor fixe sa se faca la valoarea de piata.
Valoarea de piata se demonstreaza prin documente justificative: oferte de pret de pe mica si mare publicitate, evaluare/expertiza tehnica ca pentru mijloacele fixe de tipul respectiv (marca, vechime, etc).
4111=%
              7583
              4427
2.Scoaterea din evidenta a mijlocului fix 

Inregistrarea valorii amortizate 
2813=2133 sau celelalte
inregistrarea valorii neamortizate 
6583=2133 sau celelalte 

-iesirea prin donatie
6582=2133 sau celelalte - valoarea ramasa de amortizat
Daca s-a depasit cota admisa pentru donatii si suventii se calculeaza si TVA.daca e cazul  635= 4427
2813=2133 si celelale -valoarea amortizata

-iesirea mijloacelor fixe prin aport in natura la capitalul altor entitati economice

2813=2133 sau celelalte -valoarea amortizata
261/262/263= 2133 valoarea ramasa de amortizat 
Daca mijlocul fix este evaluat la o valoare mai mare decat cea ramasa de amortizat,inregistram diferenta astfel : 261/262/263 =1043

-Iesirea mijloacelor fixe prin lipsuri la inventar si imputarea .

2813=2133 ori celelalte -valoarea amortizata
6583=2133 ori celelalte-valoarea ramasa neamortizata

imputarea 
4282=7583 =valoarea reziduala a mijlocului fix (suma pe care proprietarul acelui activ se poate astepta sa o obtina in situatia in care activul este vandut.)
4282=4427 daca e cazul 
#active #contabilitate #monografii

Contul 108 "Interese care nu controleaza"

 Contul 108 "Interese care nu controlează" se utilizează numai în situaţiile financiare consolidate.Consolidarea conturilor vizează politicile contabile privind prelucrarea, întocmirea și prezentarea situațiilor financiare anuale la nivelul unui grup de societăți(societatea-mamă și filiale, societățile controlate în comun și cele asociate).

Contul 108 "Interese care nu controlează" este un cont bifuncţional ce se foloseşte pentru evidenţierea intereselor care nu controlează.

În cazul în care acțiunile sau părțile sociale în filialele incluse în consolidare sunt deținute de alte persoane decât filialele respective, suma atribuibilă acelor acțiuni sau părți sociale trebuie prezentată separat în bilanțul consolidat, la elementul „Interese care nu controlează”. Interesele care nu controlează trebuie prezentate în bilanțul consolidat în capitalurile proprii, separat de capitalurile proprii ale societății-mamă

În creditul contului 108 "Interese care nu controlează" se înregistrează partea din rezultatul favorabil al exerciţiului financiar şi celelalte capitaluri proprii ale filialei, atribuită unor interese care nu sunt deţinute de către societatea-mamă, direct sau indirect.

În debitul contului 108 "Interese care nu controlează" se înregistrează partea din rezultatul nefavorabil, atribuită unor interese care nu sunt deţinute de către societatea-mamă, direct sau indirect.


Precizari ANAF cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adoptată astăzi de Guvernul României, menționăm următoarele: 

Prin actul normativ sunt aduse o serie de modificări și completări Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală necesare pentru reglementarea obligației de raportare de către furnizorii de servicii poștale a informațiilor specifice referitoare la trimiterile poștale pentru care destinatarul achită expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, contravaloarea bunului livrat.

 Scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor.

 Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line. 

Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitelr aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.

Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.

Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți. Ordonanța de urgență intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declarației.

sursa ANAF 

Dobanda de referinta si ROBOR

         Ratele de referinţă sunt calculate de un organism independent, cel mai adesea pentru a reflecta costul împrumuturilor pe diferite piețe. Mai pe înţeles ,dobânda de referinţă (calculată de BNR) reprezintă dobânda pe care o iau în considerare băncile  atunci când acordă împrumuturi firmelor şi populaţiei sau când se împrumută ele de la alte bănci sau atrag fonduri de pe piaţa financiară etc .Pentru combaterea inflaţiei ,rata dobânzii de referinţă ar trebui să fie cel puţin egală cu rata inflaţiei .Pentru a scumpi împrumuturile şi a impidica punerea de bani suplimentari în circulaţie şi a scumpi creditele deja existente şi atragerea de bani suplimentari din circulaţie.

        Marţi, 10 mai, BNR are o nouă şedinţă de politică monetară, unde piaţa se aşteaptă la o creştere a dobânzii de referinţă de la 3% direct la 4%, şi nu la 3,5%, având în vedere că pasul de creştere de până acum al Băncii Naţionale era de 0,5%.

        Deja băncile au inclus această creştere a dobânzii pe piaţa interbancară, unde ROBOR la trei luni, cel mai urmărit indicator, a crescut vineri la 5,2%. În martie inflaţia a fost în România de 10,15%, iar pentru lunile următoare piaţa se aşteaptă la o inflaţie de 12-13%, dacă nu chiar 15% având în vedere creşterile de preţuri din economie. Oricum, dacă nu ar fi fost plafonarea preţurilor la energie şi gaze, inflaţia ar fi fost deja peste 15%, cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani. 

Atâta timp cât lumea îşi păstrează locul de muncă şi salariul întreg, explozia inflaţiei şi ratele mai mari la bancă pot fi plătite. Bineînţeles că băncile încearcă să tragă de timp cu creşterea dobânzilor pentru a nu pune şi mai mult paie pe foc, având în vedere scăderea economică.

Mă revoltă politica băncilor faţă de cetăţenii care îşi ţin banii în bancă ,fie sub forma de cont de economii ,fie sub forma de conturi curente ,pentru că  dobânda laelei (care ,practic împrumută băncile ) este infimă sau inexistentă .Cu alte cuvinte ,aceia care economisesc pierd bani şi sunt expuşi riscului devalorizării acestora sub presiunea inflaţiei .

Despre inflaţie,pe larg ,într-o postare viitoare .

Finch 2021

 Am vazut recent filmul Finch care ne spune povestea a 4 personaje: doi roboti ,un om si un caine nevoiti sa traiasca intr-o lume distrusa de de un soare devenit brusc nociv pentru formele de viata. E o poveste despre umanitate, prietenie si solidaritate,valori pe care,putinii oameni ramasi ,le pierdusera,fiind manati acum doar de instincul de supravietuire . Pelerinajul celor patru personaje spre un loc in care mediul era inca bun ne arata ,pe alocuri si cu putin umor, procesul de umanizare a robotului Jeff care intelege pana la sfarsit care e rostul crearii lui de catre Finch si intelege ce inseamna viata si trairile ei .

Mi se pare o parabola a vremurilor pe care le traim ,in care umanitatea, prietenia,solidaritatea devin tot mai rare .
trailer oficial aici
#film #finch2021 #tomhanks

Ordonanta de Urgenta nr. 153/2020 reduceri ale impozitului pe profit, pe veniturile microintreprinderilor si impozitului specific

 Prin OUG 153/2020 s-au reglementat reduceri ale impozitului pe profit, pe veniturile microintreprinderilor şi impozitului specific.Acestea se aplică în perioada 2021- 2025.

I. Principalele prevederi referitoare la reduceri de impozite:

 1. Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut la art. 41 din din Codul fiscal, contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor potrivit titlului III din Codul fiscal, precum și contribuabilii care intră sub incidența prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu completările ulterioare, beneficiază de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor/impozitului specific unor activități, astfel: 

a) 2%, în cazul în care capitalul propriu contabil, prezentat în situațiile financiare anuale, respectiv în raportările contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente în state aparținând SEE, în anul pentru care datorează impozitul, este pozitiv. Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligația constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie să îndeplinească concomitent și condiția de a fi la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social subscris.

Firmele inscrise in Registrul Comertului cu activitate suspendata nu vor mai avea obligatii declarative

Firmele inscrise in registrul comertului cu activitate suspendata nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului. Insa vor ramane in vigoare obligatiile aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii.

Atentie! Toate aceste prevederi expira la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii, in registrul comertului, a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor. 

Legea trebuie sa fie publicata in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicata. 

Divortul la notar in 2022: Acte necesare si procedura 2022

 Se poate divorta rapid si la notar sau la oficiile de stare civila, conform reglementarile prevederilor Mici Reforme a Justitiei. "Daca sotii sunt de acord cu divortul si nu au copii minori, nascuti din casatorie sau adoptati, ofiterul de stare civila ori notarul public de la locul casatoriei sau al ultimei locuinte comune a sotilor poate constata desfacerea casatoriei prin acordul sotilor, eliberandu-le un certificat de divort", se specifica in lege. Simplu si eficient, in doar 30 de zile

Actele necesare pentru divort la notar in 2022 sunt:

  • certificatele de nastere ale sotilor,
  • documentele de identitate,
  • certificatul de casatorie (original si copie legalizata) 
  • o declaratie notariala privind ultima locuinta comuna.
Amanunte pe larg la e-juridic.manager.ro

Cum sa repari Revisal dupa update de Windows.

 Eroare la validare : could not instantiate CacheProvider: NHibernate.Caches.SysCache.SysCacheProvider, NHibernate.Caches.SysCache, Version=3.1.0.4000, Culture=neutral, PublicKeyToken=6876f2ea66c9f443

Rezolvarea ei este urmatoarea:

  1. Intri in Control Panel
  2. Programs
  3. Program and Features
  4. Turn windows features on and off
  5. Apasat pe + la .Net Framework 4.8 Advanced Services
  6. Apasat pe + la WCF Services
  7. Bifat HTTP Activation

Legea 353: vanzatorul suporta cheltuielile pentru produsele returnate

 Legea nr. 353/2018 a fost publicata in Monitorul Oficial, asadar returnarea unui produs cumparat nu se va mai face pe banii clientului, ci vanzatorul va suporta cheltuielile aferente. Totodata, regasim si modificari privind garantia. 

cititi tot articolul la   e-juridic.manager.ro

Ordinul de plata multiplu electronic a fost actualizat pe 8 decembrie 2021

 Ordinul de plata multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat din 21 aprilie 2020, pentru a efectua plati online din trezorerie. Pe site-ul Finantelor a fost publicata recent o noua versiune (V18) a F1129. Formularul se depune on-line prin Sistemul national de raportare FOREXEBUG de catre institutiile publice si, respectiv, prin portalul e-guvernare.ro de catre operatorii economici si alte entitati decat institutii publice.

Ordinul de plata multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de catre institutiile publice care sunt inregistrate in Registrul entitatilor publice si de catre operatorii economici si alte entitati decat institutii publice pentru efectuarea de plati din conturile deschise la unitatile Trezoreriei Statului prin care isi desfasoara activitatea proprie. 

Salariul minim brut in 2022

 - salariul de baza minim brut → stabilit la suma de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora, potrivit H.G. nr. 1.071/2021

 - salariul minim in constructii → stabilit la 3.000 lei/luna, potrivit O.U.G. nr. 114/2018. 
 Salariul minim diferentiat pentru studiile superioare - 2.350 de lei, nu mai este luat in calcul pentru anul urmator.

LEGE nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie

 Definirea ”clientului vulnerabil” este data de Legea 226/2021, care ia in calcul urmatoarele criterii: venit, varsta, sanatate si izolare.

Masurile de protectie sociala de tip financiar disponibile pentru clientul vulnerabil, asa cum este el definit in lege, sunt:

AJUTORUL PENTRU INCALZIRE PENTRU PERIOADA RECE

Ajutorul pentru incalzire se poate acorda, pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, atat pentru energie electrica, cat si pentru gaze naturale, in functie de sistemul de incalzire utilizat.

Schema de ajutor  clic aici

SUPLIMENT DE ENERGIE

Suplimentul pentru energie este o suma fixa, acordata  tot timpul anului, in functie de sursele de furnizare a energiei utilizate.

Poti fi considerat a fi client vulnerabil daca te incadrezi doar in aceste patru categorii:  

Motive de venit: familia/persoana singura al carui venit mediu lunar se incadreaza in limitele legii:  1.386 lei/persoana in familie  si 2.053 lei – persoana singura).

Motive de varsta: persoanele singure care au implinit varsta standard de pensionare.

Motive de sanatate: persoanele care depind de aparate electrice pentru a ramane in viata/ restrictionare mobilitate/deplasare; persoane cu nevoi de comunicare si informare specific in conditiile legii 448/2006 republicata.

Motive de izolare: familii/persoane singure a caror locuinte se afla in zone izolate/ asezari informale conform Legii 350/2001.

Legea 226 /2021 


Proiect de ordin care propune introducerea de noi conturi in planul de conturi .

Modificari propuse : introducere de noi conturi .

- 6051 „Cheltuieli privind consumul de energie”;
-  6052 „Cheltuieli privind consumul de apa”;
- 6461 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor;
-  6462 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii.
Fata de informatiile raportate pentru 2020, prin noul act normativ se propune si raportarea distincta a cifrei de afaceri neta corespunzatoare principalei activitati desfasurate de entitati, precum si a cheltuielilor privind consumul de energie.


Toti pensionarii Romaniei vor avea un venit de CEL PUTIN 2.200 de lei, din ianuarie 2022.Nou. salariu minim in 2022.

 Ministrul Muncii, Marius Budai, vine cu o promisiune fara precedent pentru pensionarii Romaniei. Conform acestuia, niciun pensionar din tara nu va primi mai putin de 2.200 de lei in luna ianuarie.                                                       Aproximativ   2.500.000 de pensionari din Romania nu vor avea in luna ianuarie un venit mai mic de 2.200 de lei.  Sprijinul va creste pentru cei cu  pensie de 1.600 de lei, pana in valoarea de 1.000 de lei. Cei cu pensie de 1.000 de lei vor incasa 1.200 de lei, astfel incat cu pensia sa aiba 2.200 lei.  Punctul de pensie va creste cu 10% de la 1 ianuarie 2022.Valoarea punctului de pensie va creste, incepand cu 1 ianuarie 2022, de la 1.442 de lei, cat este in acest moment, la 1.586 de lei, potrivit unui OUG publicat miercuri în Monitorul Oficial. Totodata, pensia minima va creste, de la începutul anului viitor, de la 800 de lei, cât este în prezent, la 1.000 de lei.                                         Salariul minim brut pe economie va fi de 2.550 de lei pe lună si se aplica începand cu 1 ianuarie 2022, reiese din HG nr. 1.071 din 2021, publicata marti in Monitorul Oficial.Tot in acest act normativ se prevede renuntarea la salariul minim brut pe economie pentru angajatii cu studii superioare ,cu vechime de cel putin 1 an in domeniul studiilor .                                                                                                                                    



                    





Declaratia privind beneficiarul real 2021

 Documentr necesare :

Cererea de depunere a declarației privind beneficiarii reali (original) (descarca de aici)

Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice (original) -  (înscris sub semnătură privată);

(descarca de aici )

Actul de identitate a solicitantului (reprezentantul legal al persoanei juridice sau împuternicitul acesteia) - (copie);

Dacă este cazul, împuternicire specială (în formă autentică), avocațială sau delegație pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original).

Conform OUG 111/2020 (text aici

Art. I. - > Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

923. La articolul 56, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(4) Declarația anuală se depune la oficiul registrului comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale[/u], iar dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit."

Comunicatul ONRC aici

Update :27.05.2021  " noul termen de depunere este 1.octombrie 2021.

Update : 21.07.2021 :Declaratia de beneficiar se mai depune DOAR in 2021 intr-un format simplificat,de o pagina si jumatate si nu mai trebuie insotita de cererea pentru depunerea declaratiei de beneficiar real.  Ea poate fi depusa fie in persoana, fie trimisa prin posta sau e-mail cu semnatura electronica pana pe 1 octombrie.

Declaratie se poate depune online pe portalul ONRC
Update 08.decembrie 2021 :
Eiminarea declaratiei anuale de beneficiar real a devenit oficiala, dupa publicarea in Monitorul Oficial a Legii 315/2021, care modifica Legea 129/2019 si se aplica de la 1 ianuarie 2022.
,,Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, si ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor”. Regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat sunt in continuare exceptate de la aceasta obligatie. 

Companiile care au in actionariat entitati stabilite in tari cu risc de spalare a banilor vor mai depune in continuare declaratia anuala de beneficiar real. Potrivit documentului, ”persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale  relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului”.  Astfel, declaratia anuala privind beneficiarul real se va depune in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.

In toate situatiile, atunci cand intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

Numarul EORI

 Numarul EORI reprezinta numarul de inregistrare si identificare a operatorilor economici.  Atribuirea numarului EORI de catre autoritatea vamala se realizeaza gratuit.

Scopul introducerii numarului EORI este atribuirea unui numar de inregistrare si identificare fiecarui operator economic si, cand este cazul, altor persoane, pentru a servi drept referinta comuna a acestora in relatiile acestora cu autoritatile vamale de pe intreg teritoriul Uniunii, precum si pentru schimbul de informatii intre autoritatile vamale si intre autoritatile vamale si alte autoritati.

Persoanele care sunt obligate sa solicite atribuirea unui numar EORI sunt:

• operatorii economici (persoanele care, in cadrul activitatilor lor profesionale, exercita activitati reglementate de legislatia vamala, cum ar fi operatiunile de import, export, tranzit, depozitare, reprezentare, precum si operatiuni prealabile sosirii/plecarii marfurilor care se introduc/scot de pe teritoriul Comunitatii);
• persoanele, altele decat operatorii economici, care introduc/scot marfuri in/din Uniunea Europeana.

Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021

 Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici va trece in acest an prin noi modificari, potrivit unui proiect de ordin publicat pe site-ul MFP.

Prin proiectul de ordin se propune ca sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2021 sa se aplice operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro.

Raportarile contabile la 30 iunie 2021 urmeaza a fi depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 16 august 2021.

Asa cum sunt prevederile de mai jos

LEGE nr. 238 din 6 noiembrie 2020pentru modificarea art. 28 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991

EMITENT

PARLAMENTUL ROMÂNIEI

Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1041 din 6 noiembrie 2020

Parlamentul României adoptă prezenta lege.


Articolul I


La articolul 28 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) Ministerul Finanțelor Publice poate stabili întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice a situațiilor financiare sau a unor raportări contabile și la alte perioade decât anual, în cadrul exercițiului financiar, doar de către persoanele care au realizat o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro la sfârșitul exercițiului financiar precedent.

Articolul II

Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificarea adusă prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.

p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,

FLORIN IORDACHE

p. PREȘEDINTELE SENATULUI,

ROBERT-MARIUS CAZANCIUC

București, 6 noiembrie 2020.

Nr. 238.

Lunar, ANAF va transmite catre firme mesaje despre eventualele disfunctionalitati ale caselor de marcat

 ANAF informeaza ca va transmite in fiecare luna catre operatorii economici utilizatori de astfel de aparate, prin intermediul SPV, mesaje despre eventualele disfunctionalitati privind fisierele transmise de la casele de marcat electronice fiscale catre sistemul informatic. 

Prin Ordinul nr. 435/2021 privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF se prevad termenele de conectare la AMEF:

- pana la data de 30.06.2021, operatorii economici incadrati in categoria marilor contribuabili;

- pana la data de 30.11.2021, operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii si mici;

- operatorii economici care achitioneaza aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 01.12.2021, la data instalarii aparatului de marcat electronic fiscal.

Declaratia pe proprie raspundere (pusa la dispozitie de ANAF) pentru agentii eeconomici care nu sunt in zone cu internet se depune la urmatoarele termene :

- pana la data de 30.06.2021, operatorii economici incadrati in categoria marilor contribuabili;

- pana la data de 30.11.2021, operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii si mici;

- in termen de doua zile lucratoare de la data instalarii aparatului de marcat electronic fiscal, operatorii economici care achitioneaza aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 01.12.2021

Detalii suplimentare se pot obtine  prin Formularul Unic de Contact, telefonic, apeland Call Center-ul de asistenta al ANAF, la nr. 031.403.91.60 sau la structurile de asistenta pentru contribuabili din cadrul unitatilor fiscale teritoriale.


Atentie, aplicatia REVISAL a fost modificata !

Update decembrie 2020 REVISAL

Incepand cu data de 19 decembrie 2020, Inspectia Muncii pune la dispozitia angajatorilor o versiune actualizata a aplicatiei Revisal pentru transmiterea registrului de evidenta a salariatilor in format electronic.
 Incepand cu data de 19 decembrie 2020, transmiterea registrului poate fi efectuata numai pentru fisiere de tip .rvs generate sau validate din versiunile 6.0.7/6.0.8 ale aplicatiei Revisal.
 Important! Versiunea 6.0.8 a aplicatiei Revisal poate fi instalata numai daca exista deja pe statia de lucru versiunea 6.0.7 sau nu ati avut nicio alta versiune de Revisal instalata anterior.
 Pentru instalarea Revisal 6.0.8 nu este necesara dezinstalarea versiunii anterioare a aplicatiei Revisal, 6.0.7.

Inspectia Muncii introduce o noua versiune a aplicatiei informatice a Registrului general de evidenta a salariatilor (Revisal), disponibila incepand cu 17 aprilie 2016.
Aceasta introduce actualizari in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 1.105, prin care sunt modificate prevederile HG nr. 500
Versiunea aplicatiei Revisal 6.0.8 cuprinde o serie de elemente noi:
 
– Actualizarea nomenclatorului COR
 
Actualizarea Clasificarii Ocupatiilor din Romania, in conformitate cu Ordinul de modificare si completare a Clasificarii Ocupatiilor din Romania – nivel de ocupatie emis de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Institutul National de Statistica nr. 1.477/ 12.10.2020 / 1.056/14.10.2020. Contractele in vigoare (active/suspendate/detasate) care au inregistrat codul 3252, in versiunea 6.0.8 nu se vor actualiza automat la noua  versiunea de COR si vor fi regasite in lista Actualizare COR, unde se va selecta ocupatia aferenta contractului dintre codurile nou aparute  325201 administrator programe nationale boli transmisibile/ 325202 agent retea boli transmisibile/325203 asistent coordonator programe nationale curative si boli netransmisibile (sau oricare alta ocupatie valida din nomenclatorul actualizat).
 
– Introducerea unui nou atribut pentru campul Tip norma:  Norma intreaga conform OUG 132/2020, care are asociate informatii referitoare la durata timp munca, tip interval repartizare si timp munca. Se aplica pentru toate tipurile de contract existente cu norma intreaga (Contract individual de munca, Contract de munca la domiciliu, Contract de munca cu clauza de telemunca, Contract de ucenicie la locul de munca, Contract de munca temporara), mai putin pentru tipul de contract Contract individual de munca pentru tineri dezavantajati – Legea 189/2018.
 
– Introducerea unui nou tip de contract: Contract de munca temporara cu clauza de telemunca.
 Varianta actualizata a Revisal aduce modificarile mult-asteptate privind

Declaratii fiscale care trebuie depuse in luna decembrie 2020

Miercuri 2 decembrie

Formularul 394 – Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferente perioadei de raportare precedente


Marţi 8 decembrie

Formularul 092 – Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania


Joi 10 decembrie

Formularul 010 – Declaratia de inregistrare fiscala / Declaratia de mentiuni / Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica

Formularul electronic 700 – Declaratia pentru inregistrarea/modificarea categoriilor de obligatii fiscale declarative inscrise in vectorul fiscal

Formularul 020 –  Declaratia de inregistrare fiscala / Declaratia de mentiuni pentru persoane fizice romane si straine care detin cod numeric personal
Formularul 070 – Declaratia de inregistrare fiscala / Declaratia de mentiuni / Declaratia de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Formularul 087 – Depunerea formularului Notificare privind aplicarea / incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori
Depunerea Declarației pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiției prevăzute la art.331 alin.(2) lit.e) pct.2 din Codul fiscal - Formularul 089

Democratie,ce mult te-am iubit,dar m-ai parasit.

 Am văzut imagini la tv pe care nu le comentez. Cert e ,că într-o țară normală, nu vezi membrii unui partid scotocind prin sacii cu voturi,din camera de depozitare,în timpul numărării voturilor. Mai au rost alegerile generale ?. S-a compromis ideea de democrație....😡

Presa e cainele de pază al democratiei.Sau nu

 Asta e paradigma sociala a mass-mediei ,in general .Ea nu mai e valabila in Romania ,dupa cum puteti vedea in acest articol, intitulat ,,Ce a discutat Nicușor Dan cu presedintele Klaus Iohannis", al Digi 24,in situatia in care acesta era candidat ca si ceilalti ,la alegeri . Celor de la Digi 24 si presei ,in general ,i s-a parut firesc desi e neconstitutional si nedemocratic si dincolo de rolul de mediator al Presedintiei ,prevazut de Constitutiei. Cainele de paza al democratiei ,nici macar n-a marait,fiind deprins,de mult, sa se gudure pe langa putere ,oricare ar fi ea (in ,,conferintele de presa" intrebarile incep cu ,,daca imi permiteti sa va intreb"...). Am dat exemplu articolul acesta pentru ca e cel mai recent .Dar sunt multe exemple .Precizez ca nu e vorba despre Nicusor Dan .Tot la fel de nepotrivit era si daca era Gabriela Firea in locul lui.

Comunicatul ulterior al Presedintiei ar fi indignat ziaristii din tarile civilizate, si societatile lor.La noi,se pare ca s-a suspendat,tacit,Constitutia.Si nu zice nimeni nimic.

Va rog sa considerati cele scrise de mine ca fiind opinia unui cetatean care vrea sa traiasca dupa regulile lumii civilizate ,asa cum am sperat acum 30 de ani .

#democratie #societate

Fonduri Nerambursabile Pentru Afacerea Ta

AVANTAJELE CREDITULUI GARANTAT IMM INVEST

  • Statul poate garanta până la 90% din valoarea creditelor pe care le accesați la una din băncile partenere!
  • Nu plătiți dobândă, comision de garantare sau alte costuri de acordare! Costurile finanțării sunt subvenționate în procent de 100% de la bugetul de stat, până la data de 31.12.2020, cu posibilități de prelungire.
  • Nu plătiți comision de rambursare anticipată!
  • Valoarea maximă a creditelor poate fi de până la 10.000.000 lei pentru investiții și până la 5.000.000 lei pentru capital de lucru!
Eligibilitatea solicitantului:
  
-Microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii (0-249 angajti);
-Forme de organizare eligibile: SRL, SA, SNC, SCC, SCA, PFA, II, IF, Cooperative agricole, ONG;
-Nu se solicita Certificat de situatie de urgenta;
-Toate domeniile de activitate sunt eligibile.
Toate detaliile pe imminvest.ro
 #imminvest

Filmul ,,Mo" ( 2019) sau cand arta nu e arta ,ci o creatie de dragul sotiei

    Filmul siluieste ce de-a saptea arta si o taraste de par la festivalul Gopo .Acolo ia trei nominalizari .As fi putut fi si mai succint de atat. Apreciez stradania Danei Rogoz de a ne convinge ca e actrita .Razvan Vasilescu se descurca in acest gen de roluri dar pare tot mai departe de actorul din Balanta sau California Dreaming.Despre Madalina Craiu,am un singur cuvant :stradanie . ,,Mo " se incadreaza foarte bine in ,,cofrajul" stilistic pe care si l-a creat cinematografia romaneasca ,din care nu lipsesc ticalosul,tortionarul (de trupuri,de suflete etc). O poveste despre relatia dintre generatii sau profesor-studenta care degenereaza in scabrosenia unui viol .Din actiune ,nu se intelege cine se razbuna,pe cine sau cine e victima ,de fapt.E un film care pare neterminat . Radu Dragomir face acest film .de dragul sotiei sau de ,,amorul artei" .Sunt doar un cinefil ce pot gresi ,dar care am vazut filme romanesti mai bune decat ,,MO(2019)"il puteti vedea pe HBOGO sa va faceti o parere .

Despre pandemie,fara manie.

        În secolul 20, trei pandemii de gripă au avut loc: gripa spaniolă dintre 1918 - 1920 (50 - 100 milioane de morți), gripa asiatică în 1957 (2 milioane de morți) și gripa Hong în 1968 (un milion de morți). Se poate observa că două provin din Asia. E doar o constatare,nu speculez nimic. Ele au fost provocate de virusurile H1 N1 și H2N2 și nu de banalul virus gripal Influenza. In secolul 21 epidemiile și ,iată, pandemia sunt provocate de Coronavirusuri de tip SARS-Cov (Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus ) și de,iarăși,A/H1N1 (gripa porcină-din Mexic) ,în perioada 2009-2010 provocând circa 575000 de decese în întreaga lume.
        Asta așa ,ca o mică analiză.Nu e ciudat că toată lumea e surprinsă nepregătită de pandemie ?. Ca Primăria Capitalei de venirea iernii.....
#coronavirus #pandemie#covid19

O noua definitie a cuvantului ghinion

Conform definitiei DEX 2009 :GHINIÓN, ghinioane, s. n. Întamplare, conjunctura nefavorabila pentru cineva; nenoroc, nesansa. 

Din 2014 a mai capata un sens Ghinion -substantiv neutru care defineste succesul imobiliar al unor profesori,inspectori scolari si presedinti de state si justifica averea acestora .

Ce este SRL-D ?

SRL-D este o întreprindere( Societate cu rãspundere limitatã -link) înfiinţată în cadrul Programului pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microintreprinderilor de către întreprinzătorii tineri,cu vârsta de cel mult 35 de ani, prin care se acordă facilităţi pentru microintreprinderile nou-înfiinţate, conduse de întreprinzători tineri, care desfăşoară pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei societăţi cu răspundere limitată,pe baza OUG nr. 6/2011
Situația în anul 2019
Din păcate, de-a lungul timpului, toate beneficiile enumerate mai sus au fost eliminate sau au devenit prea puțin relevante, întrucât:

❌ Majoritatea taxelor de înmatriculare în Registrul Comerțului au fost eliminate, astfel că tot ce economisești acum la înființarea unui SRL D este suma de 122 Lei.
❌ Scutirea de la plata contribuțiilor sociale nu mai poate fi acordată, întrucât angajatul este acum cel care achită aceste contribuții, nu angajatorul.
❌ Alocația Financiară Nerambursabilă de 10.000 de euro nu se mai acordă, fiind înlocuită de programul Start Up Nation.

Practic, deși încă se mai poate înființa un SRL D, acesta nu mai are niciun beneficiu real. În schimb, restricțiile cu privire la numărul de asociați și de coduri CAEN, precum și obligația preschimbării formei juridice în SRL după trei ani, au rămas valabile. Ceea ce înseamnă că după trei ani, firma va trebui obligatoriu preschimbată din SRL D in SRL, iar asta presupune niște costuri mai mari decât cele de înființare. Astfel, cei 122 Lei “economisiți” inițial vor trebui oricum achitați trei ani mai târziu, la care se adaugă și alte taxe aferente procedurii de schimbare a formei juridice.

In afara obligatiilor stabilite prin actele normative in vigoare, aplicabile oricarui operator economic, microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant are si urmatoarele obligatii specifice:

 

a) sa notifice in scris cu privire la infiintare oficiului teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (O.T.I.M.M.C.) in a carui raza de competenta isi are sediul social, in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta;

 

b) sa angajeze cu contract de munca pe durata nedeterminata, cu norma intreaga, si sa mentina in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatilor prevazute la art. 5 lit. a) si/sau b) pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant in afaceri;

 

c) sa reinvesteasca anual cel putin 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent;

 

d) sa depuna la O.T.I.M.M.C. situatiile financiare semestriale si anuale, cu dovada inregistrarii acestora la autoritatile competente, precum si un raport semestrial de progres.


Facilitati  care au disparut


Transmiterea electronica de fisiere pentru casa de marcat.

        Asa cum reiese din prevederile OPANAF 627/2018 fisierele XML cu datele prevazute de legislatia in vigoare (spre exemplu, cele din bonul fiscal, datele din raportul fiscal de inchidere zilnica, informatii referitoare la inchiderea/deschiderea aparatelor etc.) sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern, sunt validate si atasate unui fisier pdf, care este semnat cu certificat digital calificat si se comunica organului fiscal lunar, pana la data de 20 a lunii pentru luna anterioara, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Mai multe detalii aici ›

Procedura de depunere o gasiti aici

MODIFICAREA OUG nr.111/2010. Indemnizatiile lunare pentru cresterea copilului vor fi MAJORATE in anumite situatii!

A fost publicata in Monitorul Oficial 340 din 3 mai 2019 Legea nr. 89/2019 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, precum si pentru stabilirea unor masuri privind recuperarea debitelor reprezentand indemnizatie pentru cresterea copilului. 

Camera Deputatilor a votat recent favorabil modificarea OUG 111/2010 prin care indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, in cazul in care mamele nasc alt copil in 12 luni de la finalizarea concediului maternal, nu va putea sa fie mai mica decat indemnizatia primita pentru copilul nascut anterior.

Cea mai importanta modificare din OUG 111/2010: 

...citeste mai departe

Registrul special al ONG la ANAF

        Incepand cu 1 aprilie 2019, organizatiile fara scop lucrativ/unitati de cult catre care se face sponsorizarea trebuie sa fie inscrise, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale(„Registrul”), ce va fi afisat pe site-ul ANAF (conform Legii nr. 30/2019).
       Evident prevederea se refera la firmele (companiile)care vor sa acorde sponsorizari,bursa sau sa faca acte de mecenat .Acestea vor putea beneficia de deducere dim impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microintreprinderilor ,doar in cazul in care ONG-urile vur fi inscrise intr-un registrul special, gestionat de ANAF ce va contine informatii privind entitatea .
      Companiile trebuie sa depuna ,in prealabil, declaratia 107Declaratie informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/ mecenatului/ burselor private” pana la urmatoarele termene 
-pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, in cazul contribuabililor prevazuti la art. 41, alin. (5), lit. a) si b) din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal (respectiv organizatii nonprofit, organizatii sindicale, organizatii patronale, precum si contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura);
-pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator, in cazul celorlalti contribuabili platitori de impozit pe profit.
        Potrivit  art. 56 alin (11) din Codul fiscal si a instructiunilor de completare a formularului 107 exista o mentiune speciala care limiteaza microintreprinderile in a acorda sponsorizare doar entitatilor non-profit si a unitatilor de cult care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentat. Mentiunea nu este prevazuta la celalalte tipuri de platitori (spre ex., platitorii de impozit pe profit).

Drept si lege .JUS si LEX

          In urma cu multi ani. la A S E am avut un curs de drept care, in prima parte avea notiuni generale de drept,constitutie etc. Doamna profesoara spunea atunci ca magistratii poarta roba  pentru ca actul de justitie,impartirea dreptatii sa aiba prestanta cuvenita ,sa se depersonalizeze,magistratul supunandu -se doar legii . In Romania, insigna judecatorilor contine si balanta si spada, cununa aurie de lauri, dar si Constitutia, pe care sunt inscrise cuvintele „JUS” si „LEX” (drept si lege).

        Simbolurile provin din Antichitate, de la iconografia zeitei Themis, o femeie legata la ochi, avand in maini o balanta si o sabie, care sugereaza independenta si impartialitatea judecatorului in infaptuirea justitiei, si, totodata, ideea de pedeapsa fata de cei care incalca legea. Prin tot ce vad ca fac magistratii,in ultimele saptamani sapa adanc in increderea in justitie. Despre simboluri si prestanta,ce sa mai vorbim.Unii protesteaza pe trepte,desi nu au voie s-o faca,altii publica scrisori de delimitare fata de actiunile de protest . Noi,nu mai intelegem nimic... Oare cine are dreptate ?!. Mai stiu oare magistratii care e menirea lor ?.

Protestul, practicat de profesionisti ?

        Intrebarea asta imi vine in minte dupa ce ,mai multe zile la rand ,am citit in presa online (ce sa-i faci daca aia scrisa pe hartie e tot mai putina ?),titluri de genul ,,protestatarul cutare a zis" sau a reactionat sau a facut etc. M-am uitat in clasificarea  ocupatiilor din Romania si n-am gasit profesia sau ocupatia de protestatar.Pe cea de scriitor am gasit-o alaturi de cea de ziarist in grupa 264. Profesionistii care au ocupatia de ziarist sunt,din pacate,tot mai putini .

        E firesc sa nu existe ocupatia de protestar .Radacina acestui cuvant vine de la substantivul neutru protest sau de la verbul a protesta care inseamna ,conform DEX,, A manifesta o impotrivire energica si fatisa fata de ceva, a-si exprima dezaprobarea impotriva unui fapt, a unei hotarari, a unei masuri etc. considerate nejuste. ♦ A contesta." Daca acesta actiune devine o ocupatie permanenta si remunerata,isi pierde sensul si menirea .Protestatarul nu mai este omul nemultumit ci e omul care desfasoara actuinea de a protesta,in scopul primirii unor foloase. Actiunea sa nu mai este credibila,isi pastreaza forma,dar isi pierde fondul.

OUG114/2018 si modificari ale codului fiscal

Având în vedere obiectivul asumat prin Programul de guvernare de realizare a unei creșteri economice inteligente, sustenabile și inclusive bazată pe o forță de muncă calificată și retribuită conform calificării,ținând cont că dezvoltarea economică nu este la același nivel în toate județele, decalajele între județe fiind în continuare semnificative, ceea ce necesită o realocare a fondurilor publice disponibile către județe și localități cu potențial financiar mai redus,având în vedere potențialul turistic semnificativ al României, atât în scop recreativ, cât și balnear,luând în considerare prevederile Programului de guvernare cu privire la dezvoltarea activității și capacității unităților turistice cu scopul creșterii eficienței utilizării resurselor naturale specifice zonelor în care sunt plasate,ținând cont că se urmărește sporirea valorificării potențialului balnear prin aplicarea mijloacelor de promovare a factorilor naturali de cură utilizați inclusiv prin reabilitarea/dezvoltarea infrastructurii existente în stațiunile balneare,având în vedere:– prevederile Programului de Guvernare referitoare la construirea unui număr de 2.500 de creșe și/sau grădinițe;– necesitatea încurajării natalității, prin asigurarea de condiții normale de îngrijire pentru copii;– necesitatea de a introduce un program prelungit și pe tot parcursul anului calendaristic în cadrul creșelor și/sau grădinițelor;– îndeplinirea rolului social al statului, prin asigurarea condițiilor normale de dezvoltare armonioasă a copiilor;– insuficiența de spații și dotare pentru desfășurarea învățământului preșcolar, serviciul public de interes general și domeniul prioritar pentru dezvoltarea economico-socială,luând în considerare prevederile Programului de guvernare 2018-2020 referitoare la adoptarea în anul 2019 a unor măsuri privind majorarea valorii punctului de pensie pentru pensionarii sistemului public de pensii, majorarea indemnizației sociale pentru pensionari,având în vedere că la fundamentarea strategiei fiscal bugetare pe perioada 2019-2021, a bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019 este necesar ca aceste măsuri să fie aprobate prin acte normative,luând în considerare că măsurile de protecție socială propuse au consecințe pozitive pentru beneficiarii sistemului public de pensii din România și sunt menite să vină în sprijinul populației, atât prin majorarea unor drepturi sociale acordate, cât și prin menținerea unora, fără a periclita bunăstarea socială a acestora....cititi tot documentul la wwwlegislstie.just.roTABEL COMPARATIV MODIFICARI COD FISCAL contabilul.manager.ro